شناسهٔ خبر: 48654905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۰ درصد حجم آب سدهای بانه کاهش یافت

سنندج- ایرنا- رییس اداره منابع آب بانه با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: به دلیل کاهش بارندگی، عدم امکان ذخیره آب و شرایط جغرافیایی بانه حجم آب سدهای عباس‌آباد و سد بانه ۵۰ درصد کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

انور کریمی کانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش بینی های وزارت نیرو در مورد کاهش بارندگی کشور و لزوم صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: با توجه به اینکه منطقه بانه کوهستانی است هیچگونه منبع ذخیره آب زیرزمینی وجود ندارد و شهرستان بانه بر روی یک گسل جوان قرار گرفته و لایه خاکی که آب ذخیره می کند وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در ۱۰ متری خاک این منطقه به سنگ بستر برخورد می شود که هیچگونه آبی وجود ندارد و امسال به دلیل کاهش بارندگی ذخیره برف نیز کاهش یافت و برف ها پیش از موعد با افزایش دما آب شدند.

کریمی کانی با بیان اینکه روان آب های بانه در بین سنگ بستر و لایه زمین خارج شده و از دسترس خارج می شود، گفت: سال گذشته هم به دلیل کمبود ذخیره زیر زمینی آب و برف امکان آبگیری سدها وجود نداشت.

وی یاد آور شد: سال گذشته هشت میلیون متر مکعب آب در سد عباس آباد و سد بانه نیز با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب وجود داشت و امسال آب سدها ۵۰ درصد کاهش یافت.

رییس اداره منابع آب شهرستان بانه اظهار داشت: هم اکنون سد بانه یک میلیون و ۵۳۰ هزار متر مکعب و ماهانه ۶۲۰ هزار آب این سد کاهش می یابد و در شهریور ماه هیچگونه ذخیره ای ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون در سد عباس آباد نیز سه میلیون ۱۶۰ هزار متر مکعب آب ذخیره دارد و آب این سد نیز با نشت، تبخیر و آبی که تحویل ایستگاه پمپاژ داده می شود هر ماه ۶۷۰ هزار متر مکعب کاهش می یابد.

این مسوول اظهار داشت: آب سد بانه در شهریور ماه تمام می شود آب بخشی از شهر نیز به طور کلی قطع می شود که با این شرایط صرفه جویی یکی از مهمترین وظایف شهروندان در این شرایط کم آبی است.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف آب باعث می شود که بحران کم آبی زمان کمتری طول بکشد افزود: تاکنون به دلایلی آب جیره بندی نشده و مردم با بحران کم آبی مواجه نشدند اما در اوایل پاییز ممکن است آبی وجود نداشته باشد و تنها راه حل این مشکل صرفه جویی در مصرف آب است.

کریمی کانی گفت: براساس قانون، مصرف آب شرب و بهداشتی برای موارد استفاده دیگر خلاف است و با افراد متخلف در این زمینه برخورد می شود و اداره منابع آب حق نظارت برنحوه مصرف آب را دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که شهرداری از آب شرب شهری برای فضای سبز استفاده می کند باید بلافاصله این استفاده را متوقف کرده و پروانه حفر چاه برای تامین آب فضای سبز دریافت کند و با روش آبیاری قطره ای فضای سبز شهری و فضای سبز ادارات آبیاری شود.

رییس اداره منابع آب شهرستان بانه اظهار داشت: یکی از راه حل های مشکل بی آبی بانه از آب تصفیه شده تصفیه خانه شماره ۲ سقز در مسیر بانه- سقز به مخازن آب بانه انتقال داده شود. 

آب شرب شهر بانه از ۲ سد عباس آباد و بانه تامین می شود که ظرفیت سد عباس آباد ۱۶ میلیون متر مکعب و سد سبدلو چهار میلیون متر مکعب است. شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

نظر شما