شناسهٔ خبر: 48654644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی گلستان خبر داد

شناسایی و رصد حدود ۶۰ تور غیرمجاز گردشگری در گلستان

قندهاری از شناسایی و رصد حدود ۶۰ تور غیرمجاز گردشگری در استان از ابتدای سال جاری تاکنون با همکاری نهادهای مربوطه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، «یاسر قندهاری» گفت: با توجه به افزایش تعداد برگزاری تورهای غیرمجاز در فصل بهار و تابستان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در اردیبهشت‌ماه سال جاری نشستی را در راستای ساماندهی تورهای غیرمجاز در حوزه گردشگری با حضور نهادهای مربوطه و فعالان گردشگری استان برگزار کرد و راهکارهای برون‌رفت از این معضل موردبررسی قرار گرفت که در این نشست مقرر شد با شناسایی و رصد این تورهای غیرمجاز، برخورد مناسب و قانونی با آن‌ها صورت گیرد.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: بر این اساس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و فعالان حوزه گردشگری استان با همکاری نهادهای مربوطه، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 60 تور غیرمجاز که اقدام به برگزاری گروه‌های غیرمجاز در فضای مجازی می‌کردند را شناسایی و رصد کرده است.

 

وی اضافه کرد: از این تعداد 25 مورد شامل لیدر و مدیر صفحات شبکه‌های اجتماعی به‌صورت تلفنی توجیه شدند و همچنین از 12 برگزارکننده تورهای غیرمجاز در سطح استان تعهد کتبی مبنی بر عدم برگزاری مجدد تورهای بدون مجوز اخذ شد. علاوه بر این، در این مدت 22 مورد تور غیرمجاز بر اساس مجوزهای ستاد مبارزه با کرونا و شورای تأمین استان لغو شدند.

 

قندهاری یادآور شد: بروز سیل و آبگرفتگی در چند شهرستان استان گلستان در سال 1398 و پس‌ازآن شیوع کرونا ویروس موجب شد تا سفر و گردشگری متوقف‌شده و آسیب‌های بسیاری به فعالان این حوزه وارد شود.

 

وی با اشاره به این‌که راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و سایر فعالان حوزه گردشگری در ابتدای شیوع ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت هم‌وطنان فعالیت‌های خود را به‌صورت داوطلبانه متوقف کردند، بیان کرد: عدم فعالیت تأسیسات گردشگری مجاز برحسب دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا موجب شد تا فعالیت گروه‌های غیرمجاز گردشگری افزایش یابد.

 

معاون گردشگری گلستان گفت: بخشی از این تورهای غیرمجاز در قالب گروه‌های دورهمی و برخی بانام گروه‌های مختلف ورزشی فعالیت کرده و با تشکیل گروه و صفحه در فضای مجازی اقدام به برگزاری تورهای غیرمجاز می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان گلستان فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: تنها این دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز که فهرستشان در پرتال اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به آدرس www.gcth.ir برای عمومی مردم قابل‌دسترس است، می‌توانند مجری تورهای گردشگری باشند و تورهای خارج از این واحدها غیرمجاز تلقی خواهد شد.

 

قندهاری در ادامه تصریح کرد: دفاتر خدمات مسافرتی سراسر کشور موظف هستند تا همه تورهای گردشگری را همراه با اطلاعات تور اعم از مبدأ و مقصد، تعداد افراد، نوع خودرو، بیمه و... در سامانه ثبت گشت تور که توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجادشده است ثبت و برگزار کنند.

 

وی گفت: فعالیت تورهای گردشگری دارای مجوز قابل نظارت است و تخلفات آن‌ها در کمیسیون های تخصصی گردشگری قابل‌بررسی و رسیدگی است و این در حالی است که تورهای غیرمجاز قابل نظارت نبوده و باید با همکاری سایر دستگاه‌های و ارگان‌های مرتبط از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

 

معاون گردشگری گلستان افزود: افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه برگزاری تورهای گردشگری می‌بایست با طی دوره‌های مشخص تورلیدری که توسط مؤسسات آموزشی گردشگری برگزار می‌شود و موفقیت در آزمون‌های تئوری و عملی و دریافت کارت تورلیدری، تحت نظر دفاتر خدمات مسافرتی فعالیت کنند.

 

وی از هم استانی‌ها خواست قبل از ثبت‌نام و خرید تور و سفرهای گردشگری، نسبت به دارا بودن مجوز آن گروه تحت پوشش دفاتر خدمات مسافرتی اطمینان حاصل کنند تا در صورت بروز هرگونه حادثه و یا نارضایتی، موضوع از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان و نهادهای مرتبط قابل‌بررسی و پیگیری باشد.

 

پایان پیام/83

نظر شما