شناسهٔ خبر: 48654612 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش هجدهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «مشاوره» و «مطالعات خانواده»

دانشجوی مشاوره از یک سو باید شخصیتی متعادل داشته باشد تا بتواند بر دیگران تاثیر گذاشته و به درستی آنها را راهنمایی کند و از سوی دیگر اهل تحقیق و پژوهش باشد تا علل مشکلات و بحران‌های موجود در جامعه را ریشه‌یابی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان پس از اعلام اولیه نتایج، به دنبال بررسی و انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه خود در مقطع کارشناسی هستند. درحال حاضر این موضوع، اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه اقدام به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه انسانی/ مشاوره

بازار کار

مشاور می تواند به صورت پاره وقت و تمام وقت در بخش های مختلف دولتی و خصوصی مانند مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز مشاوره، مدارس و دانشگاه ها و… کار کند. همچنین می تواند به طور مستقل اقدام به تاسیس مرکز مشاوره نماید.

با توجه به روند افزایش پیچیدگی های مختلف در جوامع و ارتباطات بین افراد و به دنبال آن شکل گیری مشکلات و معضلات مختلف، انتظار می رود نیاز مردم به حضور متخصصان و مشاوران برای رفع انواع مشکلات اعم از خانوادگی، روانی، تحصیلی و … روز به روز رو به افزایش باشد.

وضعیت استخدام مشاور در برخی از کشورهای جهان

استرالیا – در ۵ سال گذشته میزان استخدام مشاوران رشد منفی ۷.۷ درصدی داشته و رشد بسیار کم در آینده شغلی برای آن پیش بینی شده است.

درآمد مشاور

در حال حاضر تعدادی از مشاوران در استخدام سازمان ها و موسسات دولتی می باشند و میزان حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت می نماید. برخی از مشاوران در بخش های خصوصی استخدام شده و فعالیت می کنند. افرادی که خود مرکر مشاوره دایر می کنند نیز با توجه به میزان فعالیت، کیفیت خدمات و در نهایت تعداد مراجعان خود، درآمدهای متفاوتی را می توانند کسب کنند.

درآمد مشاور در برخی از کشورهای جهان

استرالیا – متوسط درآمد سالیانه مشاوران ۵۵.۵۰۰ دلار(قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالیانه مشاوران برای  افراد تازه کار بین ۲۹.۰۰۰ تا ۳۹.۰۰۰ دلار، افراد با مسئولیت های نظارتی بین ۴۶.۰۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار  و برای مشاوران در بخش خصوصی بین ساعتی ۴۶ تا ۷۶ دلار می باشد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی این رشته نیازمند کسب توانمندی های آشنایی با روان‌شناسی تعلیم و تربیت، آگاه بودن از مسائل اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و مذهبی است تا بتواند مراجعه کنندگان خود را که از اقشار مختلف جامعه و دارای مشکلات متنوعی هستند بخوبی راهنمایی کند و باید در درس های ریاضی خصوصا آمار و زبان انگلیسی قوی باشد.

خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است چون یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه‌های ذهنی خویش را بیان کند و سپس با کلامی گویا و فصیح او را راهنمایی نماید.

دانشجوی مشاوره از یک سو باید شخصیتی متعادل داشته باشد تا بتواند بر دیگران تاثیر گذاشته و به درستی آنها را راهنمایی کند و از سوی دیگر اهل تحقیق و پژوهش باشد تا علل مشکلات و بحران‌های موجود در جامعه را ریشه‌یابی کند.

مشاوره در اصل یعنی پیشگیری و پیشگیری یعنی اینکه به افراد آموزش داده شود که چه کنند تا دچار بحران‌های روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت تر و سریع تر طی نمایند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل رشته مشاوره تا مقطع دکتری وجود دارد.

رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته

دو رشته علوم تربیتی و روان‌شناسی از رشته‌های نزدیک به این رشته هستند.

گروه انسانی/ مطالعات خانواده

بازار کار

فارغ التحصیلان و دانشجویانی که تحصیل خود را در رشته مطالعات خانواده به اتمام رسانده اند می توانند به مشاغلی مرتبط با رشته خود راه پیدا کنند که برخی از این مشاغل عبارتنداز:

کارشناس در زمینه حقوق و اجتماعی- ایجاد کانون مشاوره خانواده- تربیت نیروی سازمان بهزیستی- تربیت افراد در مراکز مشاوره آموزش و پرورش- صدا و سیما- وزارت بهداشت- وزارت کار و مراکز تحقیقاتی.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی این رشته باید:

- فرهنگ ارزشمند اسلامی را به خوبی بشناسد.

- دارای مهارت خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن باشد.

- دارای شخصیت متعادل باشد و بر دیگران تأثیر مثبت بگذارد.

- به مباحث اجتماعی و حقوقی تسلط داشته باشد.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

گزارش از محمد رمضانی

نظر شما