شناسهٔ خبر: 48654460 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یار مهربان، در روزگار نامهربان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها شده‌است.

صاحب‌خبر -

امیر هلاکویی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: آمار سرانه مطالعه کتاب به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد. کتاب ادعیه، روزنامه‌ها و نشریات و مطالعه‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌شود از جمله آن‌ها است که براساس این مولفه‌ها اندازه گیری، آمار مطالعه دشوار است.

او در خصوص آخرین آمار مطالعه، افزود: آخرین آمار مطالعه حدود ۱۵ دقیقه و نیم است و برای ترغیب مردم به مطالعه سه راهکار، مدنظر داریم که ایجاد انگیزه، ایجاد دسترسی، ایجاد مهارت، ایجاد انگیزه از جمله این راهکار‌ها است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: ایجاد انگیزه به عنوان راهکار اول برای ترغیب مردم به مطالعه مدنظر است. ایجاد انگیزه یعنی مردم علم مطالعه و دانش را درک کنند و به کتاب به عنوان کالای تشریفاتی نگاه نکنند، بلکه به عنوان یک راهکار برون رفت از مشکلات نگاه کنند و به کتاب نگاه ابزاری داشته باشند، چون کتاب یک وسیله مهم برای رفع مشکلاتشان است.

هلاکویی افزود: در قالب این راهکارها، برنامه‌های فرهنگی متعدد و متنوعی در کتابخانه‌های اصفهان تعریف شده‌است و کتابخانه‌ها را تبدیل به باشگاه فرهنگی مرتبط با کتاب کرده‌است و برنامه‌هایی مانند گروه‌های مطالعاتی، کانون ادبی، جلسات نقد و بررسی کتاب، جلسات قصه گویی، اجرا می‌کنیم. به علت شرایط خاص کرونا و  حضور نیافتن مردم در کتابخانه‌ها این برنامه‌ها در سال۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در فضای مجازی کتابخانه‌ها برگزار شده است.

او ادامه داد: حدود ۱۵۰۰۰ برنامه از ابتدای سال ۱۳۹۹ برگزار شده که با استقبال کودک و نوجوانان روبرو شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: دسترسی به آخرین مطالعه سرزمینی نهادی کتابخانه نشان می‌دهد ۲۰ درصد مردم به فضای مفید کتابخانه دسترسی دارند، بر این اساس تلاش کردیم با برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی اتوبوس‌های سیار که برای اولین بار در شهرستان شهرضا رونمایی شد و همچنین ایستگاه مطالعه که حدود ۴۰ مورد آن را در مکان‌های پر رفت و آمد داریم، دسترسی مردم به کتاب را افزایش دهیم.

هلاکویی گفت: افزایش تعداد کتابخانه در فضای فعلی بسیار مهم است، به همین دلیل حدود ۴۰ کتابخانه در سه سال اخیر خصوصا در مناطق محروم و فاقد کتابخانه ایجاد شده که این موضوع به افزایش دسترسی مستقیم به مسائل مالی و اعتباری بستگی دارد.

او درباره دسترسی به کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها گفت: گرانی کاغذ و کتاب‌ها هم برای مردم و هم برای مجموعه کتابخانه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. تلاش کردیم با برنامه‌هایی مثل نذر کتاب و جذب کتاب از طریق جشنواره‌ای با عنوان «بهار کتاب، انوار دانایی» این مشکلات را کاهش دهیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان افزود: با برگزاری این جشنواره توانستیم حدود ۵۰۰ هزار جلد کتاب از سمت مردم و خیران و ناشران جذب و به کتاب خانه‌ها اضافه کنیم.

هلاکویی گفت: ایجاد مهارت بسیار مهم است. ما از کودکی آموختیم بهترین دوست کتاب است و این بهترین دوست می‌تواند یکی از بهترین نقاط مورد اعتماد برای گذراندن اوقات فراغت باشد.

او در پایان گفت: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها شده‌است، ما با فعالیت جایگزین در فضای مجازی، تعبیه قفسه قرنطینه کتاب، که کتاب‌ها چند روز در مخزن می‌ماند و بعد به قفسه کتاب انتقال پیدا می‌کند و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی درسالن کتابخانه امیدواریم آمار مطالعه کتاب را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ص

نظر شما