شناسهٔ خبر: 48653998 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش ۲۵ درصدی اهداء خون در ملایر

فرنوش رئیسی

مسئول پایگاه انتقال خون شهرستان ملایر از افزایش ۲۵ درصدی اهداء خون از ابتدای امسال تا مرداد ماه خبر داد و گفت: اهداء یک واحد خون یعنی ۴۷۰ سی سی، غلظت خون را ۱.۵ تا ۲ واحد کاهش می‌دهد در حالیکه میزان خون‌گیری در حجامت ۴ تا ۷۰ سی سی است بنابراین اهداء خون تأثیر بسیار چشمگیرتری در کاهش غلظت خون دارد.

صاحب‌خبر -

محمد زند اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه  از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰ مرداد ماه، ۴۱۷۲ نفر برای اهداء خون به این مرکز مراجعه کردند، اظهار کرد: از این تعداد، ۳۶۹۸ نفر شامل ۳۵۵۸ مرد و ۱۵۱ زن موفق به اهداء خون شدند که ۲۲۵۱ نفر اهداء کننده مستمر، ۸۶۶ نفر اهداء کننده با سابقه و ۵۸۱  نفر اهداء کننده بار اولی بودند.

زند اکبری تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته، ۲۸۸۱ نفر شامل ۱۹۱۵ نفر اهداء کننده مستمر، ۱۹۲ نفر اهداء کننده بار اولی و ۶۷۶ نفر اهداء کننده با سابقه، موفق به اهدای خون شدند و از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰ مرداد ماه با اهداء یک میلیون و ۷۳۸ هزار سی سی خون، اهدای خون در شهرستان ملایر ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی به مراجعه ۱۰ هزار و ۷۷۱ نفر در سال ۹۹ برای اهدای خون اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۹ هزار و ۳۷۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۸ هزار و ۹۴۷ نفر از آنان مرد و ۴۲۴ نفر زن بودند که با وجود بیماری کرونا و کاهش مراجعات، آمار نسبت به سال۹۸ افزایش یافته است.

زند اکبری با اشاره به اینکه بیشترین مراجعه اهداء کنندگان خون در فصل بهار است و مراجعات در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد، گفت: با توجه به کمیاب بودن گروه‌های خونی با RH منفی، تعداد اهدا کنندگان این گروه‌های خونی کمتر و نیاز به اهداء خون در گروه‌های خونی منفی بیشتر است.

مسئول پایگاه انتقال خون شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: اهداء یک واحد خون یعنی ۴۷۰ سی سی، غلظت خون را ۱.۵ تا ۲ واحد کاهش می‌دهد در حالیکه میزان خون‌گیری در حجامت ۴ تا ۷۰ سی سی است بنابراین اهداء خون تأثیر بسیار چشمگیرتری در کاهش غلظت خون دارد.

وی با بیان اینکه رفتارهای پر خطر در زنان کمتر است و برای اهداء خون مناسب‌تر هستند، افزود: با توجه به اینکه افراد سالم برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند، این پایگاه‌ها بر خلاف محیط‌های بیمارستانی آلوده نیستند با این حال تمامی پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون رعایت می‌شود و مردم بدون هیچ دغدغه‌ای برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون ملایر علاوه بر تأمین نیاز شهرستان ملایر و نهاوند، در صورت نیاز به استان نیز خون ارسال می‌کند، گفت: مراجعه کنندگان برای اهدای خون همکاری لازم را با پزشک معاینه داشته باشند و به سؤالات مربوطه صادقانه و دقیق پاسخ دهند.

انتهای پیام

نظر شما