شناسهٔ خبر: 48653967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

صف کیلومتری خرید سیمان؛ تداوم آشفته بازار بی‌تدبیری

همدان- در حالی مردم همدان هنوز درگیر صف مرغ هستند که این روزها صف سیمان نیز شکل گرفته تا بار دیگر ضعف مدیریت در توزیع یک کالای موردنیاز مردم نمایان شود.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: سیمان یکی از عمده‌ترین مصالح کاربردی در ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی است، ماده اولیه‌ای که این روزها نبود و یا کمبودش در همدان منجر به توقف برخی پروژه‌های عمرانی شده و در نهایت قیمت تمام شده واحدهای مسکونی را در استان رتبه‌دار گرانی مسکن بالا برده است.

نیمه تیرماه امسال در پی خاموشی های مکرر شبکه برق خانگی و اعتراض مردم به این روند وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

پس از این رویداد در حالی که چندان انتظار نمی رفت شاهد تنش در بازار سیمان و فولاد باشیم به یکباره سیمان های موجود در بازار مصالح فروشان غیب و قیمت هر کیسه سیمان افزایش بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را به خود دید.

نه تنها با نیمه تعطیل شدن فعالیت های عمرانی شمار زیادی از کارگران فصلی و ساختمانی بیکار شدند بلکه کارفرمایان نیز با چه کنم چه کنم در تهیه اصلی ترین فاکتور در ادامه ساخت و سازهای عمرانی روبرو شدند

این اتفاق در حالی که همدان تنها در نیمه نخست هر سال امکان ساخت و ساز و انجام عملیات عمرانی دارد شوک بزرگی به وجود آورد به نحوی که نه تنها با نیمه تعطیل شدن فعالیت های عمرانی شمار زیادی از کارگران فصلی و ساختمانی بیکار شدند بلکه کارفرمایان نیز با چه کنم چه کنم در تهیه اصلی ترین فاکتور در ادامه ساخت و سازهای عمرانی روبرو شدند.

صف کیلومتری خرید سیمان در همدان| آشفته بازاری که محصول بی‌تدبیری مسئولان است

طبق آنچه بارها عنوان شده استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید سیمان است و با وجود فعالیت سه کارخانه بزرگ سیمان نباید کمبودی برای ورود این کالا به بازار داشته باشد اما این روزها نیاز استان تأمین نمی‌شود. تا آنجا که این روزها شاهد شکل گیری صف سیمان در مجتمع مصالح فروشان همدان هستیم.

بررسی های خبرنگار بازار بیانگر آن است که در حالی که به گفته مسئولان امر روزانه ۲۰۰ تن سیمان در همدان و از طریق مجتمع مصالح فروشان و زیر نظر بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت در بازار عرضه می شود اما وقتی به محل اعلامی مراجعه می کنیم جز دیدن صفی چندین ده متری خبری از عرضه سیمان نیست.

سیمان دولتی کیسه ای ٣١ هزارتومان عرضه می شود و نکته جالب توجه اینکه دلال ها در سایه سکوت و عدم نظارت دستگاه های متولی هر کیسه سیمان را در بازار آزاد به قیمت ۶٠ تا ۸۰ هزارتومان و در هر تعداد که مشتری بخواهد به فروش می رسانند

یکی از مراجعه کنندگان برای خرید سیمان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه علی رغم اینکه روزانه ٩٠٠ بیمار کرونایی در همدان به مراکز درمانی مراجعه می کنند، متاسفانه شاهد صف های طولانی در عرضه کالاهای مختلف از جمله سیمان دولتی هستیم، گفت: سیمان دولتی کیسه ای ٣١ هزارتومان عرضه می شود و نکته جالب توجه اینکه دلال ها در سایه سکوت و عدم نظارت دستگاه های متولی هر کیسه سیمان را در بازار آزاد به قیمت ۶٠ تا ۸۰ هزارتومان و در هر تعداد که مشتری بخواهد به فروش می رسانند.

وی که رزنی است با بیان اینکه کمبود سیمان علاوه بر ساخت ساز باعث تعطیلی واحدهای موزائیک سازی و کارگاه های قطعات بتونی رزن شده است، افزود: با این روند، اشتغال بیش از هزار نفر در شهرستان رزن با مشکل مواجه شده است.

این متقاضی خرید سیمان با اشاره به اینکه این درحالی است که کارخانه سیمان در ۳۰ کیلومتری رزن قرار گرفته و روزانه تولیداتش به خارج از شهرستان صادر می شود، عنوان کرد: سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه‌ها هر بسته ۵۰ کیلویی سیمان را بیش از ۱۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند.

صف کیلومتری خرید سیمان در همدان| آشفته بازاری که محصول بی‌تدبیری مسئولان است

یکی دیگر از متقاضیان خرید سیمان نیز با بیان اینکه از ساعت ۵ صبح برای خرید سیمان به مجتمع مصالح فروشان مراجعه کرده ام اما پیش از من نیز چندین نفر مراجعه کرده بودند و من در صف نفر چهاردهم بودم، گفت: آخر این چه وضعیتی است که برای تهیه سیمان هم باید در صف باشیم.

نیاز استان همدان بیش از آن مقداری است که این روزها به قیمت دولتی از طریق مجتمع مصالح فروشان عرضه می شود

وی با بیان اینکه نیاز استان همدان بیش از آن مقداری است که این روزها به قیمت دولتی از طریق مجتمع مصالح فروشان عرضه می شود، گفت: اگر مقدار کافی سیمان عرضه می شد شاهد شکل گیری این صف طولانی نبودیم.

این متقاضی خرید سیمان با تاکید بر اینکه قیمت عرضه سیمان در این محل هر کیسه ۳۱ هزارتومان است حال آنکه اختلاف قیمت عرضه در این مکان و بازار آزاد چیزی حدود دو برابر است، گفت: مگر می شود هر روز برای خرید سیمان این صف را تحمل کرد بنابراین مسئولان باید چاره اندیشی کنند.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان خرید سیمان نیز با بیان اینکه سیمانی که تا چند ماه گذشته کیسه‌ای کمتر از ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد، این روزها پاکتی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: تازه این هم در صورتی است که فروشنده به دلیل افزایش هفتگی قیمت مایل به فروش سیمان باشد.

با تعطیل شدن پروژه‌های عمرانی بسیاری از کارگران در این شرایط اقتصادی بیکار شده‌اند چراکه کار کردن در این شرایط برای پیمانکار مقرون به صرفه نیست

وی که پیمانکار ساختمانی است با اشاره به اینکه کمبود اساسی سیمان موجب می شود انبوه‌سازان نیز قیمت هر واحد مسکونی را افزایش دهند، گفت: با تعطیل شدن پروژه‌های عمرانی بسیاری از کارگران در این شرایط اقتصادی بیکار شده‌اند چراکه کار کردن در این شرایط برای پیمانکار مقرون به صرفه نیست.

صف کیلومتری خرید سیمان در همدان| آشفته بازاری که محصول بی‌تدبیری مسئولان است

وی اضافه کرد: متاسفانه با  کاهش تولید سیمان در استان همدان و کشور شاهد افزایش قیمت‌ در سطح بازار هستیم تا آنجا که برخی‌ها تمایلی به فروش سیمان ندارند، برخی با احتکار سعی در ایجاد بازار سیاه محصول را داشته و برخی دیگر نیز خواهان پرداخت قیمت‌های غیرمنطقی برای فروش هستند.

یکی از فروشندگان سیمان نیز با بیان اینکه متأسفانه با کمبود جدی سیمان روبرو هستیم؛ گفت: کمبود در بازار باعث شده نتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم و فعالان حوزه عمرانی باشیم ضمن اینکه کم‌یاب شدن سیمان باعث افزایش قیمت شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تعطیل و یا تعطیل شده چراکه نبود سیمان در انجام عملیات عمرانی یعنی نبود اصلی ترین فاکتور در اجرای یک پروژه، افزود: برای استانی که در تولید سیمان خودکفا است این کمبودها جای تعجب دارد.

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز اظهار کرد: مشکلات برق موجب کاهش عرضه سیمان شده است و همین موضوع موجب شده با افزایش قیمت آن مواجه شویم.

ستاد تنظیم بازار کشور در این زمینه تدبیر کرده و برق کارخانه های سیمان وصل و قطعی ها حذف می شود و از اواخر هفته مشکل سیمان نخواهیم داشت

حمیدرضا متین با بیان اینکه سیمان به علت قطعی برق و ارائه آن در بورس تغییر قیمتی داشت، گفت: ستاد تنظیم بازار کشور در این زمینه تدبیر کرده و برق کارخانه های سیمان وصل می شود و قطعی ها حذف می شود و از اواخر هفته مشکل سیمان نخواهیم داشت.

صف کیلومتری خرید سیمان در همدان| آشفته بازاری که محصول بی‌تدبیری مسئولان است

وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ تن سیمان در استان همدان توزیع می شود تا آنجا که هیچ استانی روزانه به اندازه همدان توزیع سیمان ندارد، گفت: اگر استانی این امتیاز را دارد لطفا به ما معرفی کنید.

در استان همدان سه کارخانه سیمان وجود دارد که کارخانه سیمان هگمتان و سیمان نهاوند سیمان خاکستری و مورد مصرف ساخت و ساز و عملیات عمرانی را تولید می‌کنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در استان همدان سه کارخانه سیمان وجود دارد که کارخانه سیمان هگمتان و سیمان نهاوند سیمان خاکستری و مورد مصرف ساخت و ساز و عملیات عمرانی را تولید می‌کنند؛ گفت: سیمان ها با نظارت بازرس های سازمان صنعت معدن و تجارت در مجتمع مصالح فروشان همدان با قیمت مصوب به مصرف کنندگان نهایی عرضه می‌شود.

متین با بیان اینکه مردم باید در صورت مشاهده گرانفروشی موارد را به ما گزارش کنند؛ گفت: پرونده ها پس از تشکیل به تعزیرات حکومتی می‌رود و با متخلفان در صورت تکرار تخلف برخورد و واحد صنفی آنها پلمب می‌شود.

با این تفاسیر آنچه در آشفته بازار سیمان مهم به نظر می رسد و می تواند نقش تعیین کننده ای در کنترل و مدیریت بازار داشته باشد، عملکرد دستگاه های ناظر بر بازار است؛ اگر همه شهروندان در استان همدان خود را بازرس سازمان صمت بدانند و تخلفات را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ گزارش کنند موضوع سریعتر بررسی می شود و شاهد شکل گیری صف ها نیز نخواهیم بود.

نظر شما