شناسهٔ خبر: 48653940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشتغال بیش از ۶ هزار معلول خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته

بیرجند - ایرنا - تامین نیازهای معلولان به ویژه اشتغال و مسکن در سال‌های اخیر مورد توجه دولتمردان بوده است و در خراسان جنوبی با حمایت و ارائه تسهیلات ۶ هزار و ۳۸۶ توانخواه از سال ۱۳۹۲ تاکنون صاحب شغل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کارشناسان عقیده دارند که ایجاد اشتغال‌های خُرد، خوداشتغالی یا حمایت کارآفرینان از معلولان گامی موثر برای ایجاد اشتغال این قشر به شمار می‌رود و تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان راهکاری برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال آنان است.

از همین رو کارشناس مسوول امور توانبخشی و توانپزشکی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره اهمیت توانبخشی حرفه‌ای و اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: به استناد تمامی متون مرتبط با دانش توانبخشی نقطه نهایی و غایی در همه اقداماتی که برای توانبخشی انجام می‌دهیم، اشتغال موفقیت‌آمیز است.

عبدالله عباس‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر قدر بیشتر بتوانیم افراد دارای معلولیت را به نقطه اشتغال موفقیت‌آمیز برسانیم، خدمات قبلی هم با کیفیت خوب ارایه شده و موفق بوده است.

وی گفت: اشتغال موفقیت‌آمیز به این معناست که توانخواه به آن حد از توانمندی رسیده که می‌تواند در اوقاتی از شبانه‌روز از منزل خارج شده و به نوعی مشغول کار شود.

این کارشناس بهزیستی با بیان اینکه اشتغال معلولان چندین مزیت دارد اظهار داشت: اولین مزیت، احساس رضایت نفس است که فرد احساس می‌کند از زندگی راضی است.

وی با اشاره به نقش اشتغال در مشارکت اجتماعی معلولان افزود: اشتغال معلولان به این معناست که فرد وارد جامعه شده و می‌تواند با دیگران تعامل داشته و در کنار آن درآمدی هم کسب کند.

عباس‌آبادی استقلال را از دیگر مزیت‌های اشتغال برای معلولان برشمرد و گفت: از همین رو معلول نیاز به حمایت مستقیم ندارد و توانخواه از محیط بسته و یکنواخت خانه می‌تواند بیرون برود.

وی بیان کرد: افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت هدف اصلی توانبخشی است که قطعا با اشتغال به دست خواهد آمد و به هر نحو که بتوانیم اشتغال موفقیت‌آمیز را برای معلولان رقم بزنیم، می‌توانیم سایر خدمات را هم موفق تلقی کنیم.

پرداخت بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال 

معاون اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۶ هزار و ۳۸۶ نفر از معلولان استان به‌واسطه وام اشتغال و کارآفرینی و انواع مشوق‌های بیمه‌ای و شغلی، صاحب شغل شدند که چهار هزار و ۲۶۷ نفر تسهیلات خوداشتغالی از بهزیستی خراسان جنوبی دریافت کرده‌اند.

حسن رحیمی تسهیلات پرداخت شده در هشت سال گذشته را بیش از ۱۴۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان تسهیلات در قالب اجرای طرح‌های اشتغال در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بوده که با ایجاد طرح‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی و اشتغال خرد هزینه شده است.

وی گفت: در این مدت ۹۸۸ فرصت شغلی برای جامعه هدف ایجاد شده که از تعهد ایجاد اشتغال بیشتر بوده است.

معاون اشتغال اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تعهد امسال اشتغال در حوزه بهزیستی استان ۸۴۸ نفر است که ۲۵۶ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال برای آن پیش‌بینی شده است. 

ایجاد اشتغال خرد، گام موثر در توانمندسازی معلولان

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به سیاست سازمان بهزیستی مبنی بر توانمندسازی ۱۰ درصد جامعه هدف در یک سال، ایجاد اشتغال خُرد یک گام موثر در راستای تحقق این سیاست است.

جمیله رضازاده اظهار داشت: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال ۸۷ در  استان خراسان جنوبی با فعالیت حدود ۸۰ تسهیلگر آغاز شد و خدماتی از جمله آموزش درون و خارج از خانواده، کمک‌های مالی برای امرار معاش، هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب، مناسب‌سازی محل زندگی، اشتغال‌زایی و وسایل کمک توانبخشی به جامعه هدف در این طرح ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جامعه هدف و ایجاد اشتغال یکی از مهمترین برنامه‌ها و اهداف این طرح است گفت: بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر از  معلولان استان زیر پوشش طرح قرار دارند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به فعالیت ۱۱ صندوق اشتغال خرد و ۲۰ گروه خودیار در استان اشاره کرد و گفت: سال‌ گذشته با فعالیت این صندوق‌ها ۲۸۲ شغل برای جامعه هدف ایجاد شد.

وی کمبود اعتبار و تامین ضمانت بانکی را از مهمترین مشکلات این قشر به خصوص کارآفرینان ذکر کرد و افزود: با توجه به حمایت‌هایی که سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال معلولان از کارفرمایان انجام می‌دهد اما این افراد به دلیل اینکه نتوانند بازپرداخت اقساط را داشته باشند، از دریافت این تسهیلات ممانعت می‌کنند.

رضازاده به ارائه حمایت‌های مالی از این افراد به خصوص کارآفرینان موفق برای ایجاد انگیزه بیشتر در به‌کارگیری معلولان تاکید کرد و گفت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت طولانی مدت یا با تنفس همچنین حمایت‌های بلاعوض می‌تواند زمینه فعالیت و توسعه کارآفرینان برای ایجاد اشتغال معلولان را افزایش دهد.

وی گفت: تعدادی از معلولان نیز به دلیل نداشتن ضامن از دریافت تسهیلات محروم می‌شوند که فرهنگ‌سازی بین مردم درخصوص توانمندی این قشر همچنین راه‌اندازی صندوق اعتباری که بتواند ضمانت تسهیلات این افراد را انجام دهد، در کشور و استان ضروری است.

حمایت دولت از معلولان با ارایه تسهیلات اشتغال و پرداخت حق بیمه

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی گفت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، حمایت از کارآفرینان در حوزه ایجاد اشتغال برای معلولان و پرداخت حق بیمه معلولان تا پنج سال از سوی سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف در دست اجرا است.

علی عرب‌نژاد با اشاره به اینکه قانون سه درصد در استخدام جامعه هدف به خوبی اجرایی نمی‌شود افزود: ایجاد اشتغال خرد، خوداشتغالی و طرح‌های کارفرمایی یک گام در راستای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف است.

وی اظهار داشت: ابتدای دولت یازدهم ۵۴۴ مورد فرصت شغلی از محل وام اشتغال و کارآفرینی و انوع مشوق‌های بیمه‌ای و شغلی ایجاد شده بود که اکنون این آمار به ۹۸۸ رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با اشتغال ایجاد شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶ هزار و ۳۸۶ نفر از معلولان استان صاحب شغل شدند.

وی افزود: تسهیلات اشتغال بهزیستی استان سال ۹۸ حدود ۱۳ میلیارد تومان، سال گذشته ۳۱ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ درصد افزایش و امسال نیز با ۵۰ درصد افزایش به ۴۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید.

عرب‌نژاد گفت: برنامه آماده‌سازی شغلی توانخواهان بیکار و واجد شرایط اشتغال می‌تواند شرایط انتخاب آگاهانه برای دستیابی به فرصت‌های شغلی متناسب با توانایی‌ها و علایق جامعه هدف را فراهم کند و گام موثری برای توانمند کردن معلولان و در نهایت توسعه پایدار محسوب شود.

وی اظهار داشت: در قالب اجرای این برنامه، اداره کل بهزیستی استان تلاش می‌کند برای افراد دارای معلولیت زیر پوشش مسیر آمادگی شغلی را ترسیم و آنها را پس از ورود به عرصه خدمات بهزیستی، در مسیر مربوطه راهنمایی و هدایت کند تا پس از طی آن برای نیل به استقلال اقتصادی به حوزه‌های مرتبط برای ایجاد شغل معرفی شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: این برنامه در سال ۹۸ از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز حرفه‌آموزی تابعه، تشکل‌های غیردولتی معلولان و موسسه‌های خیریه واجد شرایط همکار با بهزیستی در سطح تمامی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها انجام شده است.

ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر از معلولان روستایی

وی گفت: بیش از هشت هزار و ۶۰۰ نفر از معلولان روستایی تمامی خدمات توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی خود از قبیل آموزش، توانپزشکی، مناسب‌سازی، اشتغال و توانمندسازی را از طریق ۱۶ موسسه تسهیلگری و با همکاری ۸۵ تسهیلگر محلی دریافت می‌کنند.

عرب‌نژاد افزود: همچنین ۱۷۲ نفر از معلولان روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت کرده‌اند یا تا پایان سال دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: فرصت‌های شغلی ایجاد شده برای جامعه هدف بهزیستی استان در حوزه خدماتی، کشاورزی و صنعتی بوده که براساس توانایی و استعداد معلولان و پس از ارائه مشاوره‌های اشتغال از سوی کارشناسان این سازمان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ایجاد اشتغال پایدار، معرفی توانایی و استعداد جامعه هدف به خصوص معلولان و توانمندسازی این قشر و خارج شدن از چرخه حمایت و پذیرش افراد معلول جدید در سازمان از اهداف اجرای طرح‌های اشتغالزایی برای جامعه هدف است.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال جامعه هدف به خصوص معلولان، براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارآفرینانی که برای یک تا پنج معلول اشتغال ایجاد کنند، به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار درصد دریافت خواهند کرد و بیمه مددجویان تا پنج سال برعهده سازمان بهزیستی است به شرطی که برای فرد مددجو تا پنج سال شغل ایجاد شود.

عرب‌نژاد اظهار داشت: به منظور حمایت از کارفرمایانی که زیر پوشش بهزیستی هستند و حق بیمه خود و افراد دیگر که در واحد آنها مشغول فعالیت هستند را پرداخت می‌کنند نیز پایان هر سال هزینه بیمه این افراد پرداخت می‌شود.

وی گفت: ابتدای دولت یازدهم ۵۱ هزار و ۶۲۴ نفر از خدمات بهزیستی استان خراسان جنوبی بهره‌مند بودند که این تعداد اکنون به ۱۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر رسیده و معادل ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: افراد مستمری‌بگیر حوزه اجتماعی از ۲ هزار و ۱۶۹ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۷۵۲ نفر در زمان حاضر با ۲۶ درصد افزایش و تعداد خانواده‌های اجتماعی با ۸۴ درصد افزایش از پنج هزار و ۴۱۳ نفر به ۹ هزار و ۹۸۹ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۱۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر در قالب ۴۲ هزار و ۵۶۴ خانوار زیر پوشش بهزیستی استان هستند و از خدمات حمایتی، مستمری و سایر خدمات بهره‌مند می‌شوند.

نظر شما