شناسهٔ خبر: 48653931 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛سرخط خبرها در 11 مرداد

از وعده تک‌نرخی شدن ارز تا مجوز خرید سهام

اقتصاد نیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران نگاهی به سرخط و وقایع اقتصادی در 11 مرداد در چهار مقطع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، ماشین زمان به 11 مرداد رسید و در این روز وقایع سالهای 51 در قبل از انقلاب مرور می شود پس از آن در سالهای شصت و یک، هفتاد یک و نود و یک رخدادها مرور شده است.

 

11 مرداد 1351

بخش خصوصی اولین مجتمع شیر و گوشت را تاسیس کرد

اولین موافقتنامه تاسیس مجتمع کشت و صنعت، شیر و گوشت با مشارکت بخش خصوصی در استان خراسان بین وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و گروه مهندسین جنرال فارمز به امضا رسید.

این قرارداد که برای اولین بار سبب جلب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در امر مجتمع کشاورزی و دامداری شده است دردفتر آقای مهندس منصور روحانی، وزیر کشاورزی و نماینده بخش خصوصی به امضا رسید.

براساس این موافقتنامه و طرح بخش خصوصی 195 میلیون و 100 هزار تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که فعلا با هزار میلیون ریال طبق برنامه‌ای که بین طرفین توافق شده، سرمایه‌گذاری می‌شود.

طرح مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مذکور شامل فعالیت‌های کامل در مورد کشت چغندر و علوفه، برداشت، تهیه و تبدیل و انبار محصولات، دامپروری و دامداری، کارخانه تهیه غذای دام، کشتارگاه، طبقه‌بندی و تبدیل و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و دامی، سردخانه، صنایع شیر و فرآورده‌های مربوط به آن می‌باشد.

 

11 مرداد 1361

طرح نظام تشکیلاتی و اداری کشور تقدیم هیات‌وزیران شد

آقای داوود، معاون نخست‌وزیر در امور نهادهای انقلاب اسلامی، طرح نظام تشکیلاتی و اداری جمهوری اسلامی را تقدیم هیات وزیران کرد و پیرامون اهداف و اصول نظام تشکیلاتی و اداری آن نکاتی را برشمرد.

معاون نخست‌وزیر در امور نهادها اظهار کرد: اهداف عمده این طرح، ایجاد دگرگونی در نظام اداری موجود و تحقق آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی براساس رهنمودهای امام امت و قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌باشد.

همچنین در طرح مزبور برای حل مشکلات پیچیده‌ای که بدون انجام تغییرات کلی امکان‌پذیر نیست، راه‌حل‌های عملی و قاطعی پیش‌بینی شده که درباره آنها بحث و تبادل‌نظر به‌عمل آمد و ادامه آن به جلسه آینده موکول شد.

 

11 مرداد 1371

ارزش سهام مبادله‌شده به 17 میلیارد تومان رسید

ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سهام عرضه‌شده در بورس تهران را خریداری کنند.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بورس در جامعه ایران با استقبال عمومی روبه‌رو شده است.

عادلی افزود: در کنار گسترش فعالیت بورس، این سازمان به‌زودی به تکنولوژی مدرن مجهز خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی که آمار خرید و فروش سهام را در بورس تهران طی سال 68 با سال 70 مقایسه می‌کرد، گفت: بورس از خرید و فروش 3 میلیون و 900 هزار سهم به ارزش 11 میلیارد ریال پارسال به 67 میلیون سهم به ارزش 478 میلیارد ریال رسیده است.

دکتر رجایی سلماسی، دبیرکل بورس تهران نیز گفت: بورس بهترین محل برای سرمایه‌گذاری ایرانیانی است که در داخل و خارج از کشور مقیم هستند و میل دارند سرمایه‌های خود را در داخل کشور به کار اندازند.

دبیرکل بورس تهران آخرین آمار این سازمان را که مربوط به چهار ماه نخست امسال است ارائه کرد و گفت: این آمارها نشان می‌دهد که بورس در جلب اعتماد مردم توفیق زیادی داشته است. به گفته رجایی، در این چهار ماه نزدیک به 20 میلیون سهم به ارزش 160.8 میلیارد در بورس تهران خرید و فروش شده است.

بورس دو

11 مرداد 1391

احمدی‌نژاد: خام‌فروشی را متوقف می‌کنیم

رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، تحریم نفت ایران ازسوی برخی کشورها را نشانه «پررویی» آنها خواند و گفت: باید به این سمت برویم که دیگر نفت خام صادر نکنیم.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به ضرورت افزایش سرعت پالایش و تولید محصولات پتروشیمی، خواستار افزایش صادرات این فرآورده‌ها شد و اضافه کرد: در واقع روند ملی شدن صنعت نفت هنوز تکمیل نشده و نفت زمانی ملی می‌شود که صفر تا 100 درصد منافع آن در اختیار کشور باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به بحث تحریم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران ازسوی کشورهای غربی در جریان برنامه هسته‌ای ایران ادامه داد: آنها سودی نزدیک به 14 تا 15 درصد از ما می‌گرفتند درحالی‌که در مبادلات بین‌المللی سودها در حد 2 تا 3 درصد است.

احمدی‌نژاد گفت: خوشبختانه با تکمیل شدن این حلقه‌ها که اولین قسمت آن تکمیل و ساخت این پالایشگاه با توان صددرصد داخلی بوده است، بقیه صنایع نیز به سمت ملی شدن حرکت کنند.

احمدی‌نژاد گفت: من به صراحت می‌گویم که ما سیستم اقتصادی را که بر دنیا حاکم است قبول نداریم، آخر آن به انفجار ختم می‌شود چراکه اغلب کشورهای پیشرفته میلیاردها دلار بدهی دارند.

 

وعده تک‌نرخی شدن ارز

نشست رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و برخی مسوولان دولتی با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن و اصل 90 مجلس بدون ارائه راهکاری مشخص برای «تک‌نرخی شدن ارز» پایان یافت.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: ما به‌دنبال تک‌نرخی شدن ارز هستیم و زیر بار ارز دو نرخی و بیشتر نخواهیم رفت و فقط یک نرخ ارز خواهیم داشت؛ چراکه ارز تک‌نرخی می‌تواند جلوی مفاسد را بگیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما ارز را با قیمت 1226 تومان عرضه می‌کنیم ولی نمی‌دانیم کالایی که با آن خریداری می‌شود با ارز 1226 تومان به فروش می‌رسد یا در بازار با نرخ 1800 تومان فروخته می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر کمبود منابع ارزی نداریم و فقط ارزمان را مدیریت می‌کنیم. بهمنی ادامه داد: زمانی که ارز به مقدار کافی وجود دارد لزومی ندارد که برای ورود هر کالا بخواهیم ارز تخصیص دهیم و اگر برای ورود برخی کالاها ارز تخصیص ندادیم به این معنا نیست که ارز ما کاهش پیدا کرده یا ضعف منابع ارز داریم.

 

نظر شما