شناسهٔ خبر: 48653841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقام ارشد افغان در مصاحبه با المیادین تاکید کرد

آمریکا به شکست خود در افغانستان اذعان کرد

مشاور سیاسی و امنیتی رئیس جمهور افغانستان گفت در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا با خروج از افغانستان موافق نبودند اما این اقدام بر اساس منافع دولت آمریکا بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما؛ مشاور سیاسی و امنیتی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد آمریکایی‌ها به شکست خود در افغانستان اعتراف کرده اند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، «محمد محقق» در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت: خروج آمریکا از افغانستان بر اساس منافع آمریکا، حزب دموکرات این کشور و دولت بایدن بوده این در حالی است که فرماندهان نظامی آمریکا با خروج شتاب زده از افغانستان موافق نبودند.
وی افزود: طالبان بدون مقاومت نیرو‌های دولتی وارد برخی مناطق شد، زیرا نیرو‌های دولتی به دنبال تجمیع و تمرکز بر قدرت دفاعی خود بودند. اکنون نیرو‌های مردمی در کنار دولت، ارتش و پلیس علیه طالبان می‌جنگند و همین مسئله باعث گسترش دامنه جنگ شده است.
محقق همچنین تصریح کرد: مذاکراتی که ۱۰ ماه است بین گروه‌های افغان در دوحه جریان دارد، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. طالبان خواستار صلح در افغانستان نیست بلکه می‌خواهد کشور را اشغال کند و از طریق جنگ بر آن سیطره یابد. کسی که گمان کند مذاکرات به نتیجه می‌رسد و صلح داخلی را محقق می‌سازد، در اشتباه است.

وی افزود: ما در مقابل راهی طولانی هستیم تا طالبان متوجه شود از طریق نظامی نمی‌تواند به خواسته‌های خود دست یابد. تا زمانی که طالبان به این نتیجه نرسد که صلح با جنگ محقق نمی‌شود، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. طالبان خواستار تشکیل دولت طالبانی محض و بازگشت به نظامی است که آن را ۲۰ سال پیش بر کشور تحمیل کرد. ما نیر اعتقاد داریم نظام افغانستان باید اسلامی باشد، ولی فهم و درک مان از اسلام با طالبان متفاوت است. ما هرگز از جمهوریت نظام کوتاه نمی‌آییم در حالی که طالبان به انتخابات و جمهوریت اعتقادی ندارد.

<div id="video-display-embed-code_6790478"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3181242/6790478?width=350&height=250"></script></div>

مشاور رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه طالبان همان طالبان ۲۰ سال پیش است، ادامه داد: حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها در قانون اساسی ذکر شده است و ما از آن کوتاه نمی‌آییم. اگر طالبان احساس کند به مسیر بن بست رسیده است، ما موافق از سرگیری مذاکرات هستیم. طالبان عملا در بیش از یک کشور حضور دارد و همه کشور‌های آسیب دیده از این گروه، خواهان تسویه حساب با آن هستند.
این مقام ارشد افغان خاطرنشان کرد: معتقدم آتش جنگ در افغانستان شعله ور‌تر و تهدیدات بیشتری متوجه دولت خواهد شد. توافق سیاسی با طالبان به افغانستان آسیب رساند چرا که سطح طالبان را از یک گروه به یک رژیم ارتقا داد.
مشاور رئیس جمهور افغانستان در پایان تاکید کرد: روابط ما با کشور‌های همسایه مانند ایران، ازبکستان، تاجیکستان و سایر کشور‌ها خوب است و فقط برخی مسائل با پاکستان در ارتباط با گروه‌های تروریستی باقی مانده است.

پیشتر نیز سخنگوی کاخ سفید در سخنانی اذعان کرد پس از بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خانه لحظه‌ای را به‌عنوان اینکه در افغانستان موفقیت‌ بودیم احساس نکردیم. وی با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان بدون استفاده از این واژه افزود: جنگ ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان ناکام ماند. 

گفتنی است کارشناسان نتیجه گیری‌های قطعی خود درباره علل شکست آمریکا در افغانستان را بعد از ۲۰ سال جنگ، دروغگویی ها، غرور ژنرال‌های آمریکایی، راهبرد‌های کوتاه مدت و اهداف غیرواقعی عنوان کردند.

نظر شما