شناسهٔ خبر: 48653269 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

دلیل عمده افزایش جرائم مجازی نبود امنیت است

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: با بررسی‌هایی که در حوزه جرائم مالی صورت گرفت و نکاتی که از سوی بانک‌ها مورد اجرا قرار گرفت و مثلا سامانه‌هایی نظیر رمز دوم طراحی و به کار گرفته شد از سال نود و هشت شاهد روند کاهش جرائم حوزه مالی بودیم.

صاحب‌خبر -
تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درباره نسبت میان افزایش جرایم فضای مجازی با بیماری کرونا به میزان گفت: قاعدتا یکی از دلایل عمده افزایش جرائم در فضای مجازی بالا رفتن شمار کاربران در این فضاست. این مساله به تمایل شهروندان درباره اینکه امور خودشان از خرید‌های روزانه تا کار‌های اداری یا تعاملات اجتماعی را از طریق فضای مجازی پیش ببرند بر می‌گردد. برای همین شمار بالایی از شهروندان برای دوری از فضا‌های عمومی جامعه و جلوگیری از تردد‌های بی مورد این نوع فعالیت‌ها را به فضای مجازی انتقال داده اند. در این حالت شاهد افزایش استفاده از فضای مجازی هستیم و همین مساله باعث می‌شود تا بی دقتی‌ها و سهل انگاری‌های بیشتری اتفاق بیفتد و جرائم بیشتری را شاهد باشیم.

وی درخصوص شروع روند افزایش جرائم در فضای مجازی گفت: در دهه نود به طور کلی شاهد افزایش چشمگیر جرائم در فضای مجازی بودیم. علت این مساله هم روند فزاینده استفاده شهروندان از فضای مجازی بود. در کنار این درصد پایین توجه به ضرورت‌های امنیتی که خود را هم در عدم رعایت کاربران در بهره برداری و استفاده از فضای مجازی و هم در سطح پایین رعایت نکات امنیتی از سوی ارائه دهندگان خدمات حوزه مجازی نشان می‌دهد هم اثرگذاری قابل توجهی داشته است. درواقع یکی از دلایل افزایش جرائم مجازی همین مساله امنیت است.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت افزود: ما در اوایل دهه نود شاهد بودیم جرائم اخلاقی در این فضا با رشد قابل توجهی همراه شد. اما در زمینه جرائم مالی و بانکی افزایش چندانی را نداشتیم. با این حال افزایش سطح آگاهی و دانش کاربران در مورد شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا جرائم اخلاقی و مزاحمت‌ها کاهش پیدا کند و جرائم حوزه مالی به دلیل بالا رفتن کاربران و عدم تسلط آن‌ها بر مسائل حوزه مالی روند متفاوتی به خود بگیرد. همین باعث شد تا در اواخر دهه نود جرائم اخلاقی در حوزه مجازی به رشد چشمگیری برسد. اما با بررسی‌هایی که در حوزه جرائم مالی صورت گرفت و نکاتی که از سوی بانک‌ها مورد اجرا قرار گرفت و مثلا سامانه‌هایی نظیر رمز دوم طراحی و به کار گرفته شد از سال نود و هشت شاهد روند کاهش جرائم حوزه مالی بودیم.

کاظمی درمورد چرایی مستعدتر بودن فضای شهری تهران برای رشد جرائم فضای مجازی در قیاس با دیگر نقاط کشور گفت: تصور می‌کنم تهران فضای مستعدتری نسبت به نقاط دیگر کشور ندارد بلکه تعداد کاربران در تهران قابل مقایسه با کاربران دیگر استان‌ها نیست. چه از نظر تراکم جمعیت و چه از نظر گرایش عموم شهروندان تهرانی برای استفاده از این فضا شرایطی ایجاد شده تا به نسبت رشد شمار کاربران فضای مجازی تهدید‌ها و آسیب‌های مترتب برای کاربران بیشتر بشود. برای همین بیشتر شکایت‌ها هم به همین حوزه مربوط می‌شود که این خود حکایتگر بیشتر بودن جرائم در این حوزه است.
 
انتهای پیام/

نظر شما