شناسهٔ خبر: 48653189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

كروناي دلتا در ۲۹ استان كشور در گردش است

قاتل زنجيره‌اي در ميان مردم

ويروس «دلتا»هيچ علامت ظاهري تا زمان بروز و فعال شدن در بدن ندارد

صاحب‌خبر -

در حال حاضر مسوولان حوزه سلامت و متخصصان عفوني از اين بابت نگران هستند كه در شرايط گردش «دلتا» در كشور تعداد زيادي از ناقلان اين گونه جهش يافته ويروس، هيچ علامت ظاهري تا زمان بروز و فعال شدن ويروس در بدن ندارند، بنابراين به سادگي مي‌توانند افراد ديگري را آلوده كنند. ديروز مسعود مرداني، عضو ستاد ملي مقابله با كرونا گفت: «۸۰ تا ۸۵ درصد ابتلا به كرونا دلتا بدون علامت و خفيف است.»

 

به دنبال كاهش نگران‌كننده شهرهاي در وضعيت زرد و نارنجي، تعداد شهرهاي قرمز ايران به 285 افزايش يافت 
بنابر اعلام وزارت بهداشت طي شبانه روز 9 تا 10 مرداد، ۳۲ هزار و ۵۱۱ بيمار جديد  كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شد كه 3483 نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران  كوويد ۱۹  در كشور به سه ميليون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر رسيد. همچنين ۳۶۶ بيمار نيز جان خود را به دليل اين بيماري از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسيد. در حال حاضر ۵ هزار و ۵۳۹ نفر از مبتلايان كوويد ۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۸۵ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعيت نارنجي و ۵۳ شهر در وضعيت زرد هستند.
بنا به اعلام وزارت بهداشت، كروناي دلتا در ۲۹ استان كشور در گردش است در حالي كه ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به زير ۴۰ درصد رسيده و در هفته هفتاد و پنجم اپيدمي در كشور، از اول تا هفتم مرداد ماه سال جاري، تعداد موارد سرپايي مثبت شناسايي شده، ۱۸۰۲۵۷ مورد، تعداد موارد بستري جديد ۲۲۳۶۴ و تعداد موارد فوتي جديد ۲۰۲۱ مورد بوده كه با مقايسه اين آمار با اعداد هفته پايان تير ماه، تعداد مراجعان سرپايي كرونا با افزايش ۲۶.۵ درصدي، بستري‌هاي كرونا با افزايش ۳۲ درصدي و فوتي‌هاي كرونا با افزايش38.2 درصدي مواجه شده است. در شهر تهران نيز در هفته اول مرداد ماه، ۱۰۴۶۶ مراجعه سرپايي كرونا، ۳۴۶۴ بستري جديد و ۳۵۴ فوت كرونا ثبت شده كه بنابراين، در پايتخت هم تعداد مراجعات سرپايي مثبت با افزايش 6.2 درصدي، تعداد بستري‌هاي كرونا با افزايش حدود ۲۲ درصدي و فوتي‌هاي كرونايي پايتخت با افزايش ۲۲.۵ درصدي مواجه بوده است. 
علاوه بر اين، حالا مصون‌سازي صددرصدي با واكسيناسيون هم از سوي مجامع جهاني زير سوال رفته و متخصصان در دنيا مي‌گويند كه ترديد دارند واكسيناسيون كرونا به تنهايي بتواند موج‌هاي بعدي كرونا را مهار كند. اين ترديد، خطر افزايش تعداد مخالفان واكسيناسيون را هم به دنبال خواهد داشت چرا كه اين افراد از هفته‌هاي گذشته شايعاتي درباره دستكاري ژنتيك با واكسن كرونا را مطرح كرده و سعي در جذب هواداران هر چه بيشتر براي خود دارند، هر چند كه نتايج تحقيقات متعدد نشان مي‌دهد كه نه تنها ويروس كوويد 19، بلكه واكسن‌هاي كرونا هم هيچ يك از نظر ساختار مولكولي، قادر به ورود به دي‌ان‌اي انسان نيستند. به همين سبب بود كه طي روزهاي گذشته، دولت‌هاي جهان با مسوولان سازمان بهداشت جهاني همصدا شدند تا با اصلاح فرضيه دستيابي به ايمني جمعي كشورها بعد از واكسيناسيون 70 درصد جمعيت هر كشور را اعلام كنند كه به دليل بروز جهش‌هاي بيشتر ويروس در هفته‌ها و ماه‌هاي آتي، حالا بايد اين شعار را در سراسر جهان سر داد كه «كرونا، فقط و فقط با واكسيناسيون 70 درصد جمعيت جهان ريشه كن خواهد شد.»
بنابراين، حالا لازم است توليد‌كنندگان واكسن براي حداقل يك نوبت واكسيناسيون بيش از 4 ميليارد و 900 ميليون نفر جمعيت جهان برنامه‌ريزي كرده و در هدف‌گذاري ريشه‌كني كرونا تا سال آينده هم ظرفيت توليد خود را به بيش از 9 ميليارد و 800 ميليون دوز واكسن براي تكميل دو دوز واكسيناسيون افزايش دهند.

 

نظر شما