شناسهٔ خبر: 48652895 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

سما رفت، هم آوا آمد.

کارشناس مسئول فناوری اطلاعات معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: سامانه ی هم آوا، سامانه ای جامع و متشکل از نرم افزار ها و بخش های مختلف بوده و گامی در جهت آنلاین شدن خدمات دانشگاهی و دسترسی و ارائه‌ی خدمات آسان تر است.

صاحب‌خبر -
باتوجه به رونمایی کردن از سامانه ی هم آوا و سوالات و اشکالات دانشجویان نسبت به ورود به این سامانه ، مفدا کردستان سوالات دانشجویان را به مهندس سمیه مرادیانی کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و کارشناس مسئول فناوری اطلاعات معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ارجاع داد:
  با توجه به اینکه سامانه ی هم آوا امروز رونمایی شد و سامانه ی سما، بستری آشنا برای دانشجویان، اساتید و کارشناسان واحد آموزش دانشگاه بود، سامانه ی جدید چه امکانات و ویژگی های نوینی دارد که آن را از سما متمایز میکند؟
سامانه ی هم آوا، سامانه ی ارتقاء یافته ی سامانه سما است، با این تفاوت که قبلا کارشناسان آموزش چه در بخش دانشکده ها و چه در بخش های بیمارستانی از طریق اپلیکیشن های شبکه ی داخلی دانشگاه میتوانستند به سامانه متصل شوند، در سامانه ی هم آوا این امکان فراهم شده است که تحت وب فعالیت کنند و کارشناسان مربوطه از این پس میتوانند حتی در خارج از دانشگاه نیز مثلا در منزل، به سامانه متصل شوند.
همچنین این سامانه برای دانشجویان امکان دسترسی به قسمت های مختلفی را فراهم کرده است که بعضا جدید هستند و در سامانه ی سما نظیر آن وجود نداشت، در این سامانه بخش های مختلف از جمله مدیریت درخواست ها برای دانشجویان اضافه شده است که به این ترتیب میتوانند درخواست های امور اداری خود را در سامانه بارگذاری (آپلود) کنند و از این طریق درخواست ها برای کارشناس مربوطه ارسال میشود و مابقی مراحل رسیدگی نیز به صورت اتوماسیون اداری انجام میشود،در واقع هم قابلیت بارگذاری و هم بارگیری(دانلود) درخواست های دانشجویی فراهم میشود.
سامانه های ارزشیابی اساتید، استعداد های درخشان، بایگانی دیجیتال، امور مالی،سامانه ی ستاد شاهد و  ایثارگر،سامانه ی حق التدریس (که از نوآوریهای این سامانه است)، سامانه پایان نامه ها از دیگر بخش‌های این سامانه است. 
یکی دیگر از امکانات جدید این سامانه،  «کاتالوگ رشته» است که به ازای هر ورودی و هر رشته تعریف میشود و اطلاعات دانشجویان در انتخاب واحدهای هر نیمسال اطلاعات در این بخش ثبت می‌شود و در واقع پرونده ی تحصیلی الکترونیک دانشجو است که هنگام فارغ التحصیل شدن وضعیت واحد های اخذ شده را نمایش میدهد. آیکن نیم رخ تحصیلی که دانشجو را در انتخاب واحد راهنمایی می کند چارت تحصیلی و واحدهای گذرانده و مانده را در رنگبندی مختلف نمایش می دهد و با کلیک روی عنوان هر درس پیش نیاز و هم نیاز درس با ذکر  عنوان درس نمایش داده می شود.
همچنین برای تسهیل دسترسی به بخش های مختلف، امکان جستجو (سرچ) کردن در سامانه ی هم آوا فراهم شده است که به آسانی می توانند بخش مد نظر خود را جستجو کنند. 
در مجموع سامانه ی هم آوا، سامانه ای جامع و متشکل از نرم افزار ها و بخش های مختلف بوده و گامی در جهت آنلاین شدن خدمات دانشگاهی و دسترسی و ارائه‌ی خدمات آسان تر است. 
 انتظار می رود که کاربران در اوایل کار با سردرگمی هایی در نحوه ی کار با سامانه مواجه شوند چه راهکاری برای آشنایی بیشتر با سامانه وجود دارد؟
برای  آشنایی بیشتر کاربران، فیلم آموزش استفاده از سامانه تهیه شده است که می‌توان از آن استفاده کرد.
 از توضیحات و شفاف سازی هایی که انجام دادید سپاسگزاریم، در آخر اگر سخنی با دانشجویان و مراتب اداری مرتبط دارید میتوانید از طریق این پل ارتباطی آن را منتقل کنید.
لازم به ذکر است، چون سامانه به تازگی راه اندازی شده است، تعدادی از دسترسی های کارشناسان واحد ها هنوز فعال نشده است و ظرف چند روز آینده این دسترسی های در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت. تا این مرحله از کار، دسترسی دانشجویان و اساتید به سامانه فعال شده است و طی یک یا دو روز آینده نیز در هر دانشکده دسترسی چند کارشناس راه اندازی خواهد شد و به تدریج دسترسی های سامانه تکمیل میشود. از صبر و بردباری دانشجویان عزیز تا راه اندازی کامل سامانه پیشاپیش سپاسگزارم.
لازم به ذکر است سرویس بازیابی رمز عبور از طریق پیامک و ایمیل در ماههای آینده راه اندازی می شود و فعلا در دسترس نیست.
برای پیگیری مسائل مربوطه و ارجاع صدای شما به مسئولین این حوزه می توانید با آیدی زیر در تلگرام در ارتباط باشید:
@mbn_mhmd
مبین محمدی/خبرنگار مفدا کردستان
برای مشاهده ی فیلم آموزش استفاده از سامانه  «هم آوا» به نشانی اینترنتی زیر مراجعه کنید :
http://download.samasoft.net/sama/Hamava/Students/StudentD.mp4

نظر شما