شناسهٔ خبر: 48652458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

آخرین تحولات تونس

پای قاهره و امارات هم به تنش‌ها باز شد

صاحب‌خبر - بازداشت‌ پی‌درپی نمایندگان و مقام ها در تونس به دنبال برکناری نخست وزیر و تعلیق پارلمان توسط رئیس جمهوری، در شرایطی ادامه دارد که از یک سو قاهره تاکید دارد از خشونت علیه نهادهای دولتی در تونس باید جلوگیری شود و در دیگر سو جنبش النهضه، امارات را به حمایت از «قیس سعید» متهم می‌کند.
به گزارش ایرنا، قیس سعید رئیس جمهوری تونس، اقدام‌های خود را به نفع دموکراسی در این کشور می‌داند و وزارت خارجه مصر گفته باید از تشدید تنش‌ها و خشونت علیه نهادهای دولتی تونس جلوگیری کرد.
به نقل از شبکه خبری «آر.تی»، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه ‌ای تاکید کرد قاهره ضمن ابراز همبستگی کامل خود با مردم تونس و آرمان‌های مشروع آنها، به خرد و توانایی ریاست جمهوری تونس برای عبور از این بحران در اسرع وقت باور دارد.
«احمد حافظ» بر ضرورت اجتناب از تشدید و خشونت علیه نهادهای دولتی به نحوی که موجب حفظ منافع ، امنیت و قابلیت‌های مردم تونس شود،‌ تاکید و از نقش نهادهای ملی دولت تونس در حفظ امنیت و ثبات کشور قدردانی کرد. او در عین حال نسبت به فائق آمدن «برادران تونسی» بر تمامی چالش‌ها و پیشروی برای ساختن آینده‌ای بهتر ابراز آرزومندی کرد.
«سامح شکری» وزیر خارجه مصر هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با «رمطان لعمامره» همتای الجزایری خود در قاهره تصریح کرد مصر به درایت رهبری تونس برای تحقق خیر و خوبی برای مردمش اعتماد دارد و آنچه در تونس رخ می‌دهد یک مساله داخلی و مربوط به مردم این کشور است.
لعمامره نیز با داخلی خواندن رخدادهای تونس گفته الجزایر به حاکمیت تونس احترام گذاشته و از آن حمایت می‌کنیم تا نهادهایش در مسیر درست قرار گیرند.
از سوی دیگر، روسای جمهوری تونس و الجزایر در جریان تماسی تلفنی با یکدیگر به بررسی تحولات تونس پرداختند. قیس سعید به «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری خود اطمینان خاطر داد که تونس در مسیر درستی برای تحکیم دموکراسی و چند دستگی و جناح بندی قرار دارد و به زودی تصمیم‌های مهمی اتخاذ خواهد شد.
همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری تونس با ادعای دفاع از دموکراسی، خواستار تشکیل سریع دولت جدید در این کشور شد.
ادعای حمایت ابوظبی از قیس سعید
در این سو، الغنوشی امارات را به حمایت از قیس سعید در تعلیق پارلمان متهم کرده است؛ او در گفت و گو با مجله تایمز مدعی شده امارات متحده عربی اسلام‌گرایان دموکراتیک را تهدیدی برای نفوذ خود می‌داند.
قیس سعید رئیس‌ جمهوری تونس شب ۲۵ ژوئیه در یک تصمیم ناگهانی که از تلویزیون این کشور اعلام کرد هشام المشیشی نخست‌وزیر تونس را برکنار و فعالیت پارلمان را هم تعلیق کرد.
در پی این اقدام، راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئیس حزب حرکت النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد. الغنوشی ممانعت از ورود آنان به پارلمان را محکوم کرده و از تمامی نمایندگان خواست تا مسئولیت‌های خود را انجام داده و از اختیارات خود استفاده کنند.
او تاکید کرد آزادی مردم تونس سلب و مورد حمله قرار گرفته است؛ مردم تونس بازگشت به دوران استبداد را نخواهند پذیرفت. تا زمانی که آزادی در خطر باشد، زندگی هیچ ارزشی ندارد. غنوشی در مقابل ساختمان مجلس از مردم تونس خواست در برابر تصمیمات رئیس جمهوری بایستند.
در پی این فراخوان اعتراض‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف تونس به ویژه در پایتخت علیه دولت و احزاب مخالف برگزار شد.
رئیس‌ جمهوری تونس اعلام کرده که نخست‌وزیر جدید را منصوب کرده و دستورالعملی که پس از تصمیمات اتخاذ شده صادر می‌شود لازم الاجرا خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما