شناسهٔ خبر: 48652320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

فرجام طرح صیانت از فضای مجازی مجلس؛ موافقان و مخالفان طرح چه نظری دارند؟

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی یک طرح ناپخته و غیر کارشناسی شده است که نیاز به یک کار کارشناسی شده است حال باید دید طرحی که اکنون در این شرایط کشور جزء دغدغه‌های نمایندگان مجلس است به کجا و چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هفته گذشته هفته جنجالی مجلس شورای اسلامی بود. نمایندگان مجلس در روز چهارشنبه طرحی را اصل ۸۵ قانون اساسی کرده که آن طرح در فضای عمومی با بازخورد‌هایی همراه بود. اصل ۸۵ کردن طرح یا لایحه‌ای در مجلس به درخواست اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس اتفاق می‌افتاد که به استناد اکثریت طرح یا لایحه مذکور به دلیل مهم بودن و انجام شدن کار کارشناسی شده به کمیسیون تخصصی می‌رود تا بررسی لازم بر روی آن انجام شود.

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی با رای ۱۲۱ نماینده مجلس به کمیسیون مشترکی متشکل از تعدادی از نمایندگان همه کمیسیون‌های مرتبط با موضوع رفت. اما انتقادات نسبت به طرح مذکور مجلس شورای اسلامی تا حدی زیاد شد که حتی برخی از هنرمندان به این تصمیم مجلس لب به شکوه گشودند.

در این میان تعدادی از نمایندگان مجلس موافق یا مخالف طرح بودند مثلا معین الدین سعیدی نماینده مجلس بیان کرد: امروز روز تلخی برای مجلس شورای اسلامی بود؛ مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم متاسفانه بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود. سعیدی گفت: از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود.

مخالف بعدی طرح غلامرضا نوری‌قزلجه بود. وی اظهار داشت: به اعتقاد من اصل ۸۵ شدن این طرح هیچ ضرورتی نداشت، چرا که حجم این طرح به‌اندازه‌ای زیاد نبود که خیلی وقت مجلس را بگیرد، بلکه از آنجایی که موضوع مهمی بود، اگر وقت زیادی هم می‌گرفت حتما باید در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شد.

 

مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته است

در این میان طرح مذکور موافقانی داشت که این موافقان نیز استدلال‌هایی برای موافقت خود داشتند از جمله کسانی که موافق طرح صیانت کاربران در فضای مجازی بود علی خضریان نماینده تهران در مجلس بود. وی در پاسخ به انتقاد معین الدین سعیدی نسبت به تصمیم مجلس در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که گفته بود “امروز روز خوبی برای مجلس نبود” بیان کرد: به نمایندگان مجلس درخصوص اقدام درست، صحیح و انقلابی درباره موضوع فضای مجازی تبریک می‌گویم، نمایندگان مجلس امروز اقدام صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ضمن آنکه مجلس یک نظر جمعی دارد و باید به آن احترام بگذاریم و آن را قدر بدانیم، امروز در مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته شد لذا امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن‌ها تبریک گفت.

در ادامه محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس با بیان اینکه طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی نه تنها به دنبال تعطیلی کسب و کار‌های مردم نیست بلکه به دنبال آن است که زمینه‌ای را فراهم کند که این کسب و کار‌ها در فضایی امن رونق بیشتری هم پیدا کند، گفت: همچنین طرح مذکور به هیچ وجه به دنبال تعطیلی پلتفرم‌های خارجی نیست که در این باره باید بگویم برای مثال اینستا و واتساپ به هیچ عنوان مسدود نمی‌شوند.

 

وقتی سخنان موافقان با متن طرح همخوانی ندارد

در این راستا نظرات مخالف و موافق متعددی وجود دارد، اما آن چیزی که در طرح مذکور مجلس نوشته شده است دارای ابهاماتی است که حتی برخی از این بند‌ها با صحبت‌های نمایندگان موافق همخوانی ندارد مثلا در ماده ۲۸ می‌گوید که اگر بعد از ۴ ماه پیام رسان‌های خارجی در ایران دفتری تاسیس نکنند ابتدا جریمه نقدی از یک درصد (۱%) تا ده درصد (۱۰%) متوسط درآمد سالیانه و در صورت عدم درآمد یا عدم تکافوی آن جریمه نقدی از یک تا یک‌صد میلیارد ریال را باید پرداخت کنند دوم محرومیت از عرضه و فعالیت خدمات از طریق اخطار، حذف از درگاه ثبت، کاهش مدت اعتبار یا تعلیق یا لغو یا عدم تمدید مجوز سوم محرومیت از حمایت‌های موضوع این قانون چهارم محدودیت در تبلیغات پنجم محدودیت در ترافیک و در نهایت دچار مسدودسازی خواهند شد.

در ماده دیگر این طرح آماده است که نهاد‌های ذیربط مکلف هستند که طی دو سال پلتفرمی همانند پلتفرم‌های خارجی تهیه و آماده کنند تا کاربران داخلی بعد از چند ماه به پلتفرم داخلی نقل مکان کنند.

در نهایت باید گفت که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی یک طرح ناپخته و غیر کارشناسی شده است که نیاز به یک کار کارشناسی شده است و همچنین نکته‌ای که وجود دارد به دلیل تحریم ها، پیام رسان‌های خارجی رغبتی ندارند که در ایران دفتر داشته باشند، زیرا اگر به ایران بیایند قطعا از سمت آمریکا جریمه خواهند شد. حال باید دید طرحی که اکنون در این شرایط کشور جزء دغدغه‌های نمایندگان مجلس است به کجا و چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

نظر شما