شناسهٔ خبر: 48651883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شیخ عیسی قاسم: دولت بحرین دشمنی با عزاداری حسینی را متوقف کند

رهبر انقلاب بحرین در آستانه فرارسیدن عزاداری‌‌های ماه محرم، از رژیم این کشور خواست به بهانه شرایط کرونا، با برگزاری مراسم عاشورا دشمنی نکند و در برگزاری تجمعات رفتار دوگانه نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلاب بحرین از رژیم آل خلیفه خواست دست از ضدیت و دشمنی با شعائر حسینی و عاشورایی در این کشور بردارد.

به گزارش وب سایت «ثورة البحرین»، شیخ عیسی قاسم امروز یکشنبه همزمان با بیانیه‌ علمای بحرین که در آن از مؤمنان خواسته شده در مراسم امسال عاشورا اقدامات احتیاطی پیشگیرانه مانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، بیانیه‌‌ای صادر کرده و در آن تأکید کرده است: «مقصود از این اقدامات احتیاطی آن اقداماتی احتیاطی است که واقعا از روحیه احتیاط و پیشگیری از این اپیدمی ناشی است نه آن اقداماتی که با انگیزه "ایجاد محدودیت برای انجام شعائر" تحمیل می‌شود».

لازم به ذکر است که مقامات بحرین به بهانه شیوع کرونا سال گذشته محدودیت‌‌های زیادی برای اینکه مراسم محرم در این کشور توسط شیعیان برگزار نشود، گذاشته بودند و در مقابل برخی مراکز مانند باشگاه‌های شبانه و مراکز تفریحی باز بودند.

شیخ عیسی قاسم در ادامه تلویحاً از اقدامات آل خلیفه و معیارهای دوگانه آن در برگزاری مراسمات انتقاد و تأکید کرد که «معیار و میزان اعتدال در این گونه اقدامات احتیاطی که به منظور پیشگیری بوده ولا غیر، این است که این اقدامات، با اقدامات احتیاطی سایر تجمعاتی که از آن‌ها باید جانب احتیاط را رعایت کرد، برابر باشد که این تجمعات همان تجمعاتی است که دولت بحرین از آن‌ها استقبال می‌کند».

رهبر انقلاب بحرین در ادامه گفت: «احتیاط در اینکه صدای عزاداری به هنگام ارائه مطالب دینی، روضه‌ها و دروس مفید به کسی که بیرون از این مراسم‌ها است، نرسد، هیچ ارتباطی با سلامتی ندارد و نمی‌توان این مسئله را به احترام به آن یا موارد شبیه به آن حمل کرد».

در این بیانیه همچنین آمده است: «بدون شک، علما به رعایت اقدامات احتیاطی بهداشتی معقولی که در تجمعات مختلف مجوز‌دار [دولتی] اتخاذ شده، توصیه می‌کنند نه اقدامات احتیاطی که صرفا برای مراسمات زنده نگه داشتن عاشورا، بدون دلیل آشکار و دلایل ساختگی مختص است!».

شیخ عیسی قاسم در ادامه تأکید کرد: «علاوه بر این، طرف رسمی (دولت) کاملاً مسئول است که از هرگونه اقدامات تحریک آمیزی که وجدان دینی انسان‌ها را برمی‌‌انگیزد [و دردمند می‌کند] و ضد مراسم احیای ماه محرم است، دست برداشته و همچنین سیاست‌های ظالمانه و جنایتکارانه در حق خطیبان مساجد، پیشگامان و رؤسای مراسم عزاداری و موکب‌ها و ضدیت با مظاهر و جلوه‌های وفاداری به امام بزرگ امت اسلامی سید شهدای جاودانه کربلا را متوقف کند.»

رژیم آل خلیفه بعد از سرکوب انقلاب مردم بحرین در سال 2011، عرصه را برای انقلابیون خواهان اصلاحات در این کشور تنگ کرده است. این رژیم بسیاری از رهبران شیعه در بحرین از جمله شیخ عیسی قاسم را از تابعیت بحرینی محروم کرده و برخی را نیز بازداشت یا تبعید کرده است.

انتهای پیام/

 
 

نظر شما