شناسهٔ خبر: 48649946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واردات عراق ۲۶ درصد کاهش یافت؛ ۲۵ میلیارد دلار گم شد

بغداد – ایرنا – برغم اینکه واردات عراق در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا حدود ۲۶ درصد کاهش یافته اما کارشناسان اقتصادی از گم شدن ۲۵ میلیارد دلار ارز در واردات انواع کالا خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «عبدالزهره الهنداوی» سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که کل واردات عراق در سال۲۰۲۰ معادل ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل (۲۰۱۹) کاهش ۲۵.۹ درصدی و نسبت به سال ماقبل (۲۰۱۸) کاهش ۵۸ درصدی نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، میزان واردات در سال گذشته معادل ۲۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار بوده است.

از طرفی پایگاه خبری «یس عراق» به نقل از کارشناسان اقتصادی آورده است که واردات سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که سرنوشت ۲۵ میلیارد دلار از ارز عراق بلاتکلیف مانده است.

«منار العبیدی» به این پایگاه خبری گفته است که گزارش وزارت برنامه ریزی عراق حجم واردات سال گذشته را  ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نشان می‌دهد و بانک مرکزی جمع ارسال حواله‌های دلار به خارج از کشور برای واردات کالا را بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

وی اضافه کرد از جمع این دو گزارش این نتیجه حاصل می شود که در این میان، سرنوشت ۲۵ میلیارد دلار بلاتکلیف مانده و معلوم نیست کجا رفته است.

در این گزارش تاکید شده است با وجود اینکه بخشی از واردات عراق از طریق گذرگاه های مرزی غیر قانونی تابع اقلیم کردستان عراق انجام می شود اما این گذرگاه ها نمی‌توانند ۲۵ میلیارد دلار (بیش از کل واردات عراق) کالا وارد کرده باشند.

از این رو، در گزارش با استناد به دیدگاه کارشناسان اقتصادی، چنین گمانه زنی شده که بخشی از دلار عراق به ادعای واردات کالا به صورت غیرقانونی به خارج از کشور قاچاق شده است.

به گفته منار العبیدی، ترکیه به عنوان یکی از مهمترین کشورهای طرف تجاری عراق در ۲۰۲۰ معادل ۹ میلیار دلار کالا به عراق صادر کرده است.

تاکنون کمیته دولتی مبارزه با فساد در عراق نسبت به ادعای گم شدن ۲۵ میلیارد دلار این کشور واکنش نشان نداده است.

نظر شما