شناسهٔ خبر: 48649627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چقدر هزینه دارد؟

صاحب‌خبر -

اینترنت ماهواره ای هم مانند هر پدیده نوظهور دیگری در جهان فناوری، مشکلات و موانع اولیه خودش را دارد. نخست اینکه نمی‌توان تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه به اینترنت ماهواره‌ای متصل شد. در واقع، برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک»، کاربر باید تجهیزات اولیه همچون دیش ماهواره را خریداری کند که در حال حاضر قیمت آن ۴۹۹ دلار است.

علاوه بر این، هزینه شارژ استفاده از خدمات اینترنت ماهواره ای «استارلینک» هم ماهانه ۹۹ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، این یعنی کاربر برای خرید دیش حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای شارژ ماهانه هم حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کند.

مشکل دیگر هم این است که مشترکان ایرانی در شرایط تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول با سیستم مالی جهانی، در عمل قادر نخواهند بود حتی هزینه اشتراک خود را بپردازند. از این منظر، بعید است که یک شرکت آمریکایی حتی در شرایط تحریم بتواند با ایران تبادل کالا و پول داشته باشد.

اما اگر این مشکلات به شکلی برطرف شوند، خبر خوب می‌تواند این باشد که به دلیل پهنای باند بالا، احتمال اینکه بتوان این هزینه را برای کل یک ساختمان (مثلا با ۱۰ واحد مسکونی) تقسیم کرد هم وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

نظر شما