شناسهٔ خبر: 48649621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دهقانی:

دوچرخه‌های اشتراکی از بهترین اقدامات مدیریت شهری بود

عضو شورای شهر شیراز گفت: پروژه دوچرخه‌ های اشتراکی در نظر شهروندان یکی از بهترین کارهای مدیریت شهری در سال‌ های اخیر بوده است که به احداث مسیرهای دوچرخه ‌سواری و کسب عنوان شهر ملی دوچرخه برای شیراز منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سولماز دهقانی رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز در  آخرین جلسه شورای پنجم شهر شیراز با بیان اینکه شورای پنجم با کسب بیشترین رای در ادوار انتخابات شورا‌ها و با شعار فرهنگ محوری و انسان محوری بر سر کار آمد، گفت: در دو سال اول اولویت برنامه ریزی‌ها و تخصیص بودجه را به پروژه‌های زخم خورده‌ای داد که بعضا یکی دو ماه پیش از شروع به کار شورای پنجم کلنگی زنی شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده بود.

او افزود: در شرایطی که تورم از حدود ۱۰ درصد به حدود ۴۰ درصد در سال ۹۹ رسیده بود و اوج گرفتن قیمت دلار و پرداخت ماهانه ۱۸۰ میلیارد تومان حقوق و مزایا انجام و اتمام پروژ‌ها را با دشواری مواجه ساخته بود، افزایش قیمت مصالح پیمانکاران بسیاری را به خاتمه پیمان واداشت و شروع دوباره پروژ‌ها را با مشکل روبرو ساخت.

دهقانی ادامه داد:، اما علی‌رغم تمام مشکلات پروژه‌هایی نظیر مرحوم بهمن بیگی، چپگرد صدرا شهیدان یغمور، تکمیل تقاطع شهید رودکی، شهدای کشن، پروژه‌های پیاده راه شهید مصلی نژاد، باباکوهی، سنگفرش خیابان ارم -که پروژه‌ای در حد باغ تاریخی ارم و تنها اثر ثبت شده جهانی شیراز است- پیاده راه احمد بین موسی (ع) در منطقه‌های ۲ و ۵، بهسازی مسیر دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، پیاده راه سلامت استاد شجریان و منظر شهری خیابان خبرنگار، بهسازی بلوار شهید کسایی، پیاده‌راه شهید رمضانی، پارک‌ها ورزشگاه‌های به بهره برداری رسیده است.

او اظهار کرد: بهره برداری از چند ایستگاه خط یک مترو و احداث خط ۲ که فاز نخست آن بیش از ۶۰ در صد پیشرفت فیزیکی داشته و رکورد حفاری را شکسته از نتایج تلاش‌های شورای اسلامی پنجم شهر شیراز است.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: در منطقه ۸ نیز با توجه ویژه‌ای که شورا و جناب آقای شهردار به بافت تاریخی و فرهنگی داشتند پروژه‌های تاثیر گذاری در حال اجراست که همین دیروز تعدادی از پروژه‌های آن به بهره برداری رسید؛ تکمیل زیرساخت‌های اساسی از قبیل آب، فاضلاب، گازرسانی و فیبر نوری در کنار ایجاد فضا‌های شهری و احیای فضا‌های موجود باعث بازگشت زندگی به این منطقه شد.

دهقانی اذعان داشت: با اینکه پروژه‌های عمرانی در این شرایط به نحو احسن و در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسیدند، اما در حوزه تاسیسات فرهنگی به نظر می‌رسد می‌توانستیم با حساسیت بیشتری عمل کنیم و دو پروژه سینما جوان، تئاتر نصر و موزه شیراز را به نتیجه برسانیم.

او گفت: همچنین گذر گوته، گذر رویدادمحور امید نوروزی، باغ کودکان، سالن اپرای عروسکی در انتهای باغ ملی از جمله پروژه‌هایی بودند که می‌توانستند از بهترین پروژه‌های فرهنگی این شهر و شاید کشور باشند. همانطور که خیابان مشکین فام با طراحی ویژه آن می‌توانست الگویی برای خیابان‌های غذا باشد. اما متاسفانه عادت نداشتن ساختار شهرداری شیراز به این گونه پروژه‌ها و عدم تغییر نگاه مدیران شهرداری به نگاه نرم افزاری، علی‌رغم اینکه در لیست پروژه‌های ویژه شورا نیز قرار داشتند، باعث شد که هیچکدام به نتیجه نرسند و حتی گاهی در نظر برخی مدیران فانتزی به نظر بیایند. البته که شاید در برخی پروژه‌ها ایراد از خود ما هم بود.‌ای کاش کمی برای شهر خیال پردازی می‌کردیم!

دهقانی تصریح کرد: وقتی دم از فرهنگ محوری و انسان محوری می‌زنیم، مد نظر ایجاد زیرساخت‌هایی از این دست برای استفاده تمامی اقشار است تا زندگی در شهر را برای عموم شهروندان دلپذیرتر کند و به رشد و توسعه فرهنگی و زیست‌پذیری هرچه بیشتر شهر بیانجامد. همانگونه که در این دوره ایجاد پیاده راه‌ها باعث ایجاد شور و شعف در بین شهروندان مناطق و محلات مختلف گردید و در دراز مدت به تغییر سبک زندگی آنان منجر خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: پروژه دوچرخه‌های اشتراکی در نظر شهروندان یکی از بهترین کار‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر بوده است که با احداث مسیر‌های دوچرخه سواری و کسب عنوان شهر ملی دوچرخه برای شیراز انتظار می‌رود اقدامات زیرساختی از جمله توسعه مسیر‌های دوچرخه سواری و اسکوتر‌های برقی انجام شود.

او تاکید کرد: انقعاد تفاهم نامه و پیوند‌های خواهرخواندگی، عضویت در مجامع معتبر بین‌الملی همچون هیئت مدیره‌های متروپلیس و اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان و ایجاد دبیرخانه شهر خلاق و صنایع دستی از جمله اقدامات این دوره شورای اسلامی شیراز بود و امید است برنامه‌های آن به همین منوال در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کرده و شاهد پیوستن شهر شیراز به شبکه شهر‌های خلاق جهانی باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز افزود: آنچه شورای پنجم و شهردار شیراز در این سال‌ها اعتقاد داشته، توزیع عادلانه امکانات و فضا‌های شهری بوده که اگر نگاهی به لیست پروژه‌های عمرانی مناطق یازده‌گانه بیندازیم در جای جای شهر پروژه‌ها در حال انجام هستند.

انتهای پیام/

نظر شما