شناسهٔ خبر: 48648765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روحانی:

ما «علی برکت‌الله» گفتیم ولی کار را مردم انجام دادند/ افتتاح‌ها خاری بر چشم توطئه‌گران بود

فارس / پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

رئیس جمهور با اشاره به جنگ اقتصادی و کرونا گفت: خیلی مهم بود که به دنیا جواب بدهیم؛ البته پاسخ مناسب ایستادگی مردم بود ولی افتتاح‌ها خاری بر چشم آنهایی بود که توطئه ها را علیه مردم ایران طراحی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز(یکشنبه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: برای ما افتتاح ها مهم بود. هرچند همه زحمت می کشند ولی از طرفی وسط جنگ اقتصادی بودیم و از طرفی نیز هجمه کرونا بود و رشد اقتصادی جهانی بطور متوسط منهای ۳.۵ درصد کاهش یافت و دوران سختی بود.

وی افزود: این پنج‌شنبه‌ها برای ما بسیار زیبا بود یکبار که خدمت مقام معظم رهبری بودم در اوایل که چند ماهی گذشته بود ایشان خیلی تجلیل و تشویق کرد و گفت برنامه افتتاح‌های پنج‌شنبه‌های شما، برنامه بسیار خوبی است.

روحانی ادامه داد: خیلی مهم بود که به دنیا جواب بدهیم که البته پاسخ مناسب ایستادگی مردم بود ولی افتتاح ها خاری بر چشم آنهایی بود که توطئه‌ها را علیه مردم ایران طراحی کرده بودند و هرچند ما علی برکت الله‌ها را گفتیم ولی کار را مدیران و کارگران و ملت ایران انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در افتتاح امروز شاهد افتتاح اسکله‌های دریایی و طرح‌های دریایی مربوط به ۲۷ فاز پارس جنوبی بودیم که عظیم‌ترین پروژه اقتصادی تاریخ ایران است، گفت: خود من موفق بودم در طول این ۸ سال خدمت، که غیر از اواخر که یک سال و خرده‌ای کرونا مانع بود برای سفر، ۶ نوبت از عسلویه بازدید کردم و هر بار هم افتتاح فازهای بسیار مهم را داشتیم و از ۱۰ فار به بیست و هفت فاز رسیدیم و ۱۷ فار را در طول این ۸ سال به افتتاح رساندیم.

روحانی با بیان اینکه تقریباً پارس جنوبی تمام شده است و فقط یک فاز باقیمانده است و آن هم جنگ اقتصادی باعث شد والا آن هم به ثمر نشسته بود، ‌بیان داشت: کار خیلی عظیم و بزرگی است، شما ببینید یک مجموعه که در آغاز این دولت ۲۸۰ میلیون متر گاز را در روز در اختیار ما می‌گذاشته است، امروز ۷۰۰ میلیون و ۲.۵ برابر شده است.

وی افزود: عسلویه دنیایی از کارگاه‌ها است و تمام پالایشگاه‌هایی که در خشکی است، حالا با هلی‌کوپتر دور می‌زنید همه اسکله‌هایی که روی آب است و همه لوله‌کشی‌هایی که زیرآب انجام گرفته کار بسیار عظیم و بزرگی از لحاظ مهندسی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این پول نبود که عسلویه و پارس جنوبی را ساخت، این عشق و ایمان بود، عشق به ایران و ملت و آبادانی بود و این خیلی ارزشمند و خوشحال‌کننده است. خداوند به ما توفیق داد تا در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، یک کار بی‌نظیر در تاریخ ایران بگیرد.

روحانی با بیان اینکه این ۸ سال را مقایسه کنید با ده‌ها سال قبل تا ببینید چه کار عظیمی صورت گرفته است، ‌تصریح کرد: وقتی تعریف می‌کنم تلویزیون در خبر می‌گوید رئیس جمهور از دولت خودش تعریف کرده است. نه؛ از دولت خودم تعریف نمی‌کنم، از ملت خودم تعریف می کنم. همه کار را ملت ایران انجام داده است. ما مسبب االاسباب هستیم، ما یک خادم هستیم برای مردم، ما کار بزرگی انجام نمی‌دهیم بلکه مردم، مهندسین و جوان‌ها انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه من از چند نفر از رهبران بزرگ دنیا شنیدم که گفتند جایی مثل اصفهان در دنیا نیست، ‌اظهار داشت: آدم‌هایی که همه عالم را دیده بودند و کشور خودشان، کشور صنعتی پیشرفته است. گفتند ما جایی را به زیبایی اصفهان ندیدیم. همان میدان نقش جهان را ببینید، این کار، کار یک دولت و فرد نیست، کار یک ملت است. این ملت، ملت بزرگی است، در مقاطع مختلف تاریخی این کار عظیم و بزرگ را انجام داده است.

رئیس جمهور افزود: در زمینه انرژی هسته‌ای، یک تعصب خاصی داریم بخاطر اینکه این فشارها، آزارها و اذیت‌هایی که در این مدت از سال ۸۲ تا امروز علیه ملت ایران انجام گرفته، بهانه‌اش مسأله هسته‌ای بوده است لذا مسأله هسته‌ای برای ما مهم است.

روحانی با بیان اینکه تبلیغات سوئی در ایران بعد از برجام شده بود که دولت ایران دلار و پول و تجارت را با فناوری معاوضه کرد، و یعنی یک فناوری را از بین برد و تعطیل کرد، ‌اظهار داشت: آن کلمه‌ای که معروف است روی این فناوری سیمان ریخت و عوض آن در یک توافقی پول گرفت وضع مالی‌ و تجاری خوب شد. این حرف نادرست و غیردقیقی بود که بعضی‌ها می‌زدند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یک جایی می‌بایست تبلور پیدا می‌کرد و روشن می‌شد و بیستم فروردین‌ها تبلور است، ‌تصریح کرد: همیشه افتتاح‌ها در انرژی اتمی نشان داده می‌شود و مردم می‌دانند و مطلع هستند اما در عین حال در این ماه‌های اخیر که انرژی اتمی به یک دلایلی موظف شد که یک دفعه غنی‌سازی ۲۰ درصد و ۶۰ درصد انجام دهد، مقدار غنی‌سازی را توسعه دهد و ماشین‌های جدید را به صورت کس کیت و زنجیره به میدان بیاورد و این خیلی کار عظیم و بزرگی از لحاظ علمی و فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه در فناوری الحمدالله خوب پیشرفت کردیم و در ماده اولیه‌اش یک مقدار مشکل داشتیم، ‌گفت: مثل این می ماند که ۱۰ کارخانه عظیم آرد بزنیم و گندم نداشته باشیم. می‌گفتیم کیک زرد نداریم. در این زمینه هم مطالعه و طراحی شد، غیر از معدن راه دیگری برای کیک زرد پیدا کردیم که روی آن کار می‌شود و عمل می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از خواص‌ برجام هم ورود کیک زرد به ایران بود یعنی ده‌ها تن در هر مقطعی وارد ایران شد و منابع ما را غنی کرد، ‌اظهار داشت: منابع بسیار عظیمی در اختیار ما قرار داد و این یکی از افتخارات ما بود و امروز الحمدالله برخورداری از  فناوری در ساخت کسک و معادنی که در اردکان و ساقند فعال شد، بسیار ارزشمند است. نکته‌ای که آقای دکتر صالحی گفتند که یک کیلو کیک زرد برای ما هزار دلار تمام می‌شد الان بجای هزار دلار، ۸۰ دلار تمام می‌شود، کار فنی و علمی و دقیقی در این مدت انجام گرفته است. این افتخار بزرگ را ادامه می‌دهیم، ان‌شاء الله در همه حال فناوری‌مان را حفظ کردیم و حفظ خواهیم کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: البته باید گره تحریم و جنگ اقتصادی را هم برطرف کرد که البته در این راستا هم ملت و  هم دولت کار بزرگی کرده که ان‌شاء الله امیدواریم ادامه این روند و این راه در دولت بعدی به ثمر بنشیند و تمام شود. اما پیروزی را خداوند نصیب ما کرده است.

رئیس جمهور افزود:  قسمت آخر افتتاح امروز هم بخاطر طراحی درمان کارگران و بازنشستگان عزیز و رایگان شدن برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود و همچنین، دولت در این ۱۸ ماه، کمتر از ۲ سال اخیر علیرغم مشکلات، بدهی‌اش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است و این هم جزو کارهای کم‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم است که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی را پرداخت کردیم و این کار بسیار عظیمی بوده است.

روحانی در پایان بیان داشت: ان‌شاء الله از نتیجه آن کارگران و بازنشستگان عزیز و همه ملت عزیز بهره‌مند شوند. خدا را شاکرم که این توفیق به ما داده شد که هشتاد و هشت بار خدمت مردم ایران رسیدیم ان‌شاء الله که دل آنها را خوشحال کردیم و طرح‌های بسیار عظیم و بزرگ را افتتاح کردیم.

نظر شما