شناسهٔ خبر: 48648042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

نقش مؤثر رهبری دین در تأمین سعادت و سلامت جامعه |

در وبینار گفتگوی ادیان در تایلند بررسی شد؛

نشست علمی «نقش مؤثر رهبری دین و نهادهای دینی در سلامت و سعادت جامعه» در راستای گفتگو و تعامل ادیان پیرامون نقش سازنده دین در اجتماع با مشارکت علما و نهادهای دینی تایلند برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند در سخنرانی خود در این نشست، با بیان اینکه گفت‌وگوی بین ادیان می‌تواند چشم‌انداز تأثیرگذاری برای کمک به رفع مسائل روز و مشکلات جامعه در مقابل بشریت قرار دهد، گفت: بزرگان و اولیاء دین بر نقش سازنده رهبری دین و نهادهای دینی در تأمین خیر و سعادت و سلامت و امنیت بهداشتی جامعه اذعان و تأکید دارند.

وی تأکید کرد: آموزه‌های دین همواره انسان را به آخرت و عاقبت خیر هدایت می‌کند؛ در حالی که امنیت، سلامت و سعادت در دنیا را مقدمه و لازمه آن می‌داند. بر همین اساس دستورات و احکام بهداشتی و پزشکی برگرفته از علم و تجربه بشر به همان اندازه احکام و دستورات دینی برای سلامتی جسم و روح انسان اهمیت دارد. از این رو رهبران دین و نهادهای دینی حتماً خود و مردم را ملزم به رعایت آن موازین و الگوهای سلامت و بهداشت می‌دانند.

حسنخانی در ادامه، روشنگری و تبیین معارف حقیقی و مفاهیم عمیق دینی و پرهیز از ظاهر بینی و سطحی نگری از رویکردهای اساسی در مباحث و موضوعات گفتگوی علمای ادیان دانست و گفت: در عصر کنونی برخی مظاهر مادی و دنیوی و اصالت لذت حداکثری در لوازم و دارایی‌ها و از سوی دیگر دیدگاه افراطی و خرافه گرایی از تمرکز انسان بر معنا و باطن عالم و نیز حقیقت هستی کاسته است.

وی افزود: اساساً بسیاری از آسیب‌هایی که در طول تاریخ بر رهبری دین و ولایت الهی بر دینداران و عموم مردم جامعه وارد شده، در اثر نگاه سطحی وظاهر بینی دین و دنیاست و در نتیجه، منجر به شکل‌گیری برخی تلقی‌های نادرست و بی پایه و اساس نسبت به دین و دنیا می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع مذهبی در ایران با وجود شرایط تنگناهای ناشی از تحریم‌های غیر انسانی امریکا نقش مؤثری در حمایت از اقدامات دولت و مردم در مقابله با شیوع بیماری کرونا داشتند.

وی با اشاره به اعیاد دهه ولایت اظهار امیدواری کرد همواره پیوند با ولایت و اطاعت خداوند و نیز عمل به احکام دین نزد مؤمنین، تامین سلامت و سعادت بیش از پیش جامعه را موجب شود.

دستگیری و حمایت از مردم در شرایط بیماری، کلید سعادت و رستگاری است

مانگ پراکرو کوزیت سوتاسان، رئیس معبد واشراتاماواس سخنران بعدی بود که با موضوع نقش و آموزه‌های بودیسم در شرایط شیوع کرونا و ایجاد همگرایی و صلح در جامعه به ایراد سخن پرداخت.

وی هوشیاری، حفظ آرامش و عدم ترس و نگرانی نسبت به بیماری را موجب جلوگیری از شیوع و گسترش آن و تأمین سعادت و سلامت جامعه دانست.

رئیس معبد واشراتاماواس برای همکاری با سازمان‌های مذهبی سایر ادیان اعلام آمادگی کرد و گفت: هدف غایی همه انسان‌ها رسیدن به سعادت و رستگاری است و یکی از راههای تحقق این آرزو کمک به مردم در چنین شرایطی است.

سوراپان بنپراسانگ، رئیس انجمن مسیحیان کلیسای پروتستان تایلند با بیان موضوع سبک زندگی مسیحیت برای ساخت جامعه سعادتمند و توصیه‌های ذکر شده در زمان شیوع بیماری، به ایراد سخن پرداخت.

وی مطرح کرد: همزیستی و همکاری ادیان الگو و سبک واقعی دین است. در این شرایط چنانچه حتی اخبار تفرقه برانگیز و غیرواقع منتشر می‌شود مورد توجه و پذیرش جامعه قرار نمی‌گیرد.

سوراپان بنپراسانگ اظهار کرد: رسالت رهبران دینی تنها آموزش دین نیست. بلکه رسیدگی و مراقبت جامعه و ارائه الگوی عملی هم از تکالیف آنهاست. از این جهت که پیامبر با عشق به سوی مردم آمده اند وقتی که به خدا و پیامبرش عشق ورزیدیم باید به توصیه ها و دستورات شان عمل کنیم.

سخنران بعدی، پراسات سوکساتکاوین(شریف هادی)، مدیر مرکز مطالعات اسلامی و ایرانشناسی دانشگاه سیام با موضوع نقش دین و رهبران دین در شرایط بحران شیوع بیماری‌ها به ایراد سخن پرداخت.

وی بیان کرد: بررسی ها نشان داده در شرایط بحران شیوع بیماری همچون کرونا بیشتر از اوقات عادی به دین مراجعه می‌کنند. این نشان می‌دهد که گرایش به معنویت و دین در این شرایط تشدید می‌شود. یاد خدا در دل مردم تقویت می‌شود و تمایل به حضور و عبادت در مساجد و عبادتگاهها افزایش می‌یابد. از این نظر اینگونه نیست که اعمال عبادی بخاطر کرونا کمرنگ شود.

پراسات سوکساتکاوین افزود: توصیه‌های دین مبین اسلام در هر شرایطی تکالیف و وظایفی بر عهده انسان قرار می‌دهد تا سعادت و سلامت فردی و اجتماعی وی را تامین کند و در واقع بحران‌ها و حوادث اجتماعی هیچگاه ایمان و عبادات مؤمنین را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد بلکه جلوه ای نو می‌دهد و چه ارتباط با خدا را تقویت می‌کند.

نظر شما