شناسهٔ خبر: 48647778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طلسم ۱۱ ساله اصفهان شکسته شد/

رئیس جمهور: مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان مورد بهره‌برداری بهینه قرار گیرد

رئیس جمهور با صدور دستور آغاز فعالیت مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان گفت: امیدواریم اجلاس‌های متعدد داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان برگزار شود و مورد بهره‌برداری بهینه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر امروز _ یکشنبه ۱۰ مردادماه_ در آئین افتتاح پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان ضمن تقدیر از امام جمعه، استاندار و شهردار اصفهان، اظهار کرد: تعامل سازنده بین مدیران و مسئولان اصفهان را به فال نیک می‌گیریم. با تعامل سازنده در سال ۹۲ کار را آغاز کردیم و با ساختمانی که مربوط به تعامل سازنده است روزهای پایانی را پشت سر می‌گذاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان ساختمانی زیبا و ارزنده است، تصریح کرد: چند سال پیش می‌خواستیم اجلاس چند جانبه را در مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان برگزار کنیم، اما این پروژه آماده نبود.

وی تاکید کرد: اصفهان زیباست و نیاز بود سالن همایش بین‌المللی آن نیز در شأن این شهر زیبا اجرایی شود از این رو دست همه طراحان، مهندسان و کارگران مرکز همایش‌ها را می‌بوسم، زیرا کار ارزشمندی انجام دادند.

روحانی اظهار امیدواری کرد: اجلاس‌های متعدد داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان برگزار شود و مورد بهره‌برداری بهینه قرار گیرد.

وی افزود: طرح عظیم و کار ارزشمندی در اصفهان انجام شده که با نام خداوند و با توسل به روح بلند امام خمینی (ره) بهره‌برداری از سالن مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان را آغاز می‌کنیم.

روحانی افزود: به سهم خود از همه عزیزانی که مراسم‌های افتتاح را در طول این ۸۸ برنامه آمده کردند از صدا و سیما و مخابرات و همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه انرژی هسته‌ای ما تعصب خاصی داریم به این دلیل که این فشارها و آزارها و اذیت‌هایی که در این مدت از سال ۸۲ تا امروز علیه ملت ایران انجام گرفته به بهانه مسئله هسته‌ای بوده است، بنابراین مسئله هسته‌ای برای ما مهم است.

روحانی تصریح کرد: تبلیغات سوئی در ایران بعد از برجام شده بوده که دولت ایران دلار، پول و تجارت را با فناوری‌اش معاوضه کرد. به این معنا که دولت یک فناوری را از بین برد و تعطیل کرد و کلمه معروف که «روی فناوری سیمان ریخت» و به عوض آن در توافقی پول گرفت و وضع مالی‌اش و تجاری‌اش خوب شد؛ این حرف نادرستی و غیردقیقی بود که برخی‌ها بیان می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع یک جایی باید تبلور پیدا می‌کرد و روشن می‌شد. ۲۰ فروردین‌ها همیشه تبلور است و افتتاح‌ها در انرژی اتمی هموار نشان داده می‌شود و البته مردم هم می‌بینند و مطلع هستند. اما در عین حال در این ماه‌های اخیر که انرژی اتمی به دلایلی موظف شد که یک‌دفعه غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد انجام دهد و مقدار غنی‌سازی را توسعه بدهد، ماشین‌های جدید را به صورت کَسکِیت و زنجیره به میدان بیاورد.

رئیس جمهوری گفت: البته ساخت یک ماشین بسیار سخت است که البته متخصص ما آقای دکتر صالحی هستند، منتها وقتی این ماشین با سه ماشین و ۱۰ ماشین هماهنگ می‌شود و وقتی زنجیره ۱۶۴ تایی یا هر زنجیره‌ای که جزو طراحی‌ها است می‌شود، وقتی با هم کار می‌کند از لحاظ علمی و فناوری کار عظیم و بزرگی است.

روحانی خاطرنشان کرد: البته ما در فناوری قدم به قدم و خوب پیشرفت کردیم، اما در ماده اولیه آن کمی مشکل داشتیم این همه امکانات و تشکیلات آن کیک زرد کجاست که بیاید. مانند این است که ۱۰ کارخانه عظیم آرد بزنیم، اما گندم نداشته باشیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با بیان این که زمانی می‌گفتیم که کیک زرد نداریم گفت: البته در این زمینه مطالعه و طراحی شد که غیر از معدن راه دیگری برای کیک زرد پیدا کردیم که روی آن کار می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: یکی از خواص برجام ورود کیک زرد به ایران بود. یعنی ده‌ها تن کیک زرد در مقطعی وارد ایران شد و منابع ما را غنی کرد در واقع منابع بسیار عظیمی در اختیار ما قرار داد که این یکی از افتخارات ما بود. امروز هم از لحاظ فناوری در ساخت کیک با توجه به معادنی که فعال شده است رسیده‌ایم.

روحانی ادامه داد: نکته‌ای که دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گزارش خود گفتند این بود که زمانی یک کیلو کیک زرد برای ما هزار دلار تمام می‌شد، اما امروز یک کیلو کیک ۸۰ دلار تمام می‌شود. کار فنی و علمی و دقیقی در این مدت انجام گرفته است. این افتخار بزرگی است که در همه حال فناوری خود را حفظ کردیم.

وی گفت: البته باید گره تحریم و جنگ اقتصادی را باز کرد که در این راستا هم ملت و هم دولت کار بزرگی انجام داده است. امیدواریم ادامه این روند و این راه در دولت بعدی به ثمر بنشیند و تمام شود. اما پیروزی را خداوند نصیب ما کرده است.

رئیس جمهور گفت: در قسمت افتتاح امروز برای ما بسیار خوشحال کننده بود به خاطر طراحی درمان رایگان کارگران و بازنشستگان برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی است.

روحانی افزود: این نکته که گفته شد دولت در این ۱۸ ماه و کمتر از دو سال اخیر علی‌رغم همه مشکلات بدهی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است که جز کارهای کم نظیر دولت یازدهم و دوازدهم است. امیدواریم که کارگران و بازنشستگان و همه ملت عزیز از نتیجه آن بهره‌مند شوند و استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که این افتتاح‌ها مهم است، گفت: کشور همیشه در حال سازندگی و افتتاح است و همه زحمت می‌کشند. اما در این دورانی که از یک طرف وسط میدان جنگ اقتصادی بودیم و از یک طرف هجمه کرونا بر ما بود. هجمه کرونا واقعاً اقتصاد دنیا را با مشکلات زیادی مواجه کرد. رشد اقتصادی جهانی به طور متوسط منهای ۳.۵ درصد کاهش پیدا کرد و بعضی کشورها رشد آنها منهای ۹ یا ۱۰ است دوران سختی است که هنوز هم تمام نشده و پیش روی ما است.

روحانی افزود: از یک طرف کرونا و از یک طرف جنگ اقتصادی و ماه‌های اخیر خشکسالی هم اضافه شد که همه در کنار هم باعث مشکلات زیادی شد. خیلی مهم بود که به دنیا جواب دهیم. البته پاسخ اصلی را ایستادگی و مقاومت مردم داده است.

وی ادامه داد: افتتاح‌ها خاری بود در چشم آنهایی که علیه ایران توطئه‌هایی را طراحی کرده بودند و خداوند توفیق داد و زنده بودیم و توفیق حضور را در این ۸۸ برنامه داشتیم. از آغاز سال ۹۹ تا امروز که معروف به پنجشنبه‌های افتتاح بود و این پنجشنبه‌ها برای ما بسیار زیبا بود.

وی یادآور شد: یک بار که خدمت رهبر معظم انقلاب بودم در همان اوایل که البته چند ماهی گذشته بود، ایشان خیلی تجلیل و تشویق کردند و گفتند که افتتاح پنجشنبه‌های شما برنامه بسیار خوبی است. البته ما اینجا یک گوینده بودیم و علی برکت الله را گفتیم ولی کار را مهندسین، کارگران، مدیران و ملت ایران انجام دادند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز تمام اسکله‌های دریای و مربوط به ۲۷ فاز پارس جنوبی که وزیر نفت گفتند را افتتاح کردیم که عظیم‌ترین پروژه اقتصادی تاریخ ایران است. خود من در طول این ۸ سال خدمت البته به جز این مدتی که کرونا مانع سفر شد موفق شدم که ۶ نوبت از عسلویه بازدید کنم و هر بار که رفتیم هم بازدید بود و هم معمولاً افتتاح فازهای بسیار مهم بود. این که ما از ۱۰ فاز به ۲۷ فاز رسیدیم ۱۷ فاز را در طول این ۸ سال به افتتاح رساندیم. تقریباً پارس جنوبی تمام شده است که البته اگر جنگ اقتصادی نبود کاملاً تمام شده بود که کار عظیمی است.

روحانی گفت: یک مجموعه که در آغاز این دولت ۲۸ میلیون متر گاز را در روز در اختیار می‌گذاشته است، امروز به ۷۰۰ میلیون رسیده است یعنی ۲.۵ برابر شده است. وقتی وارد عسلویه می‌شویم دنیایی از کارگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و اسکله‌ها و لوکشی‌های رو و زیر آب است که کار بزرگی از نظر مهندسی آنجا صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا، در آخرین برنامه افتتاح طرح‌های دولت با عنوان "دولت تدبیر و امید برای جهش تولید" به جز مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، پروژه‌های ملی وزارتخانه‌های نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان انرژی اتمی در سراسر کشور نیز افتتاح شد.

نظر شما