شناسهٔ خبر: 48646357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه مطرح شد:

تصویب روز ملی کرمانشاه نقطه عطفی در تاریخ کرمانشاه خواهد بود/نامگذاری یکی از میادین یا خیابان های کرمانشاه به نام "مرصاد"

هوشنگ بازوند گفت: ثبت روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی یک نقطه عطف در تاریخ کرمانشاه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، هوشنگ بازوند امروز یکشنبه در یکصد و بیستمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه اظهار داشت: ثبت روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی یک نقطه عطف در تاریخ کرمانشاه خواهد بود.

استاندار کرمانشاه افزود: البته امسال مقداری فرصت کم بود و نتوانستیم روز ملی کرمانشاه را آنچنان که باید و شاید مردمی کنیم.

وی ضمن تقدیر از فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) جهت دعوت از سردار سلامی و سخنرانی ایشان در روز ملی کرمانشاه، خاطر نشان کرد: زمانی روز ملی کرمانشاه برای ما فرصتی است که مردم پای کار باشند و مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این روز بتوانند با تخفیفات ویژه به مردم ارائه خدمت کنند.

بازوند تقارن ثبت جهانی اورامانات با پنجم مردادماه و روز ملی کرمانشاه را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: در این روز اورامانات با حضور ۱۳۹ کشور جهان در چین ثبت جهانی و در دنیا معرفی شد و این شیرینی این روز را دو چندان کرد.

استاندار کرمانشاه گفت: شورای فرهنگ عمومی بیشتر به کارهای خاص می پردازد این در حالی است که باید به موضوعاتی که در کف جامعه وجود دارد و مردم به آن عکس العمل نشان می دهند آن را به فرهنگ تبدیل می‌کنند بپردازد.

وی ادامه داد: کار فرهنگی را نباید به پول وصل کنیم کما این که پس از انقلاب پول کمی هزینه کارهای فرهنگی نکردیم اما اینکه چقدر جواب داده مهم است.

بازوند افزود: همانطور که مستحضر هستید حدود ۹ سال است که بدون تصفیه آب سد گاوشان به کرمانشاه منتقل و در اینجا کلرزنی می شود امسال هزار لیتر اضافه کردیم اما می‌بینیم سریع در فضای مجازی عنوان می‌کنند که از این آب نخورید با فاضلاب مخلوط است، چرا باید مردم چنین عکس‌العمل‌هایی را نشان دهند، اینجاست که فرهنگ عمومی باید رسیدگی به این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بدو ورود به پیک پنجم کرونا در استان اشاره کرد و گفت: پیک پنجم کرونا در کشور از شرق استان شروع شد و در حال حاضر به منطقه غرب کشور رسیده و استان کرمانشاه نیز در ابتدای شروع پیک پنجم قرار گرفته است.

بازوند بیان داشت: امروز روند بستری ها در استان یک روند صعودی را نشان می دهد و امروز ۱۲۵ نفر بستری داریم.

وی اظهار داشت: اگر این روند ادامه داشته باشد در ۲ هفته آینده با افزایش تعداد فوتی ها روبرو خواهیم شد، لذا ضروری است هم استانی ها با جدیت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

بازوند در خصوص روند تزریق واکسن در استان نیز گفت: متاسفانه در رابطه با تزریق دوز دوم واکسن از میانگین کشوری عقب هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برای ۱۶ درصد مردم دوز اول تزریق شده است اما هنوز دوز دوم را دریافت نکرده اند این در حالی است که اصل تزریق دوز دوم است.

وی همچنین بیان داشت: متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به تزریق واکسن ممانعت می کنند و اینجا شورای فرهنگ عمومی باید وارد عرصه شده و روشنگری کند.

استاندار کرمانشاه از مسئولین ذیربط خواست تا سهم واکسن استان را اضافه کنند.


نامگذاری یکی از میادین یا خیابان های کرمانشاه به نام "مرصاد"/ اضافه شدن "عملیات مرصاد" در کتاب‌های درسی

بهرام فاضلی در این جلسه ضمن تشریح  فعالیت های صورت گرفته  از تاریخ ۱۳ اسفند ۹۹  تاکنون اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروز همزمان با جشن اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان به حمدالله استان متاثر از فضای معنوی ایجاد شده رنگ و بوی کاملا فرهنگی و علوی به خود گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با شروع ماه مبارک رمضان طرح اطعام و مواسات در اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای کمک به طبقات آسیب پذیر، جو معنوی به ویژه بین متدینین ایجاد کرد که در این راستا کمک های نیروهای سپاه حضرت نبی اکرم(ص)، سازمان تبلیغات، استانداری و سایر دستگاه ها قابل تقدیر است.

وی گفت: برگزاری مراسم لیالی قدر، علی رغم محدودیت های موجود به واسطه کرونا آبرومندانه و ارزشمند بود و حرکت خودجوش هیئات مذهبی در گرامیداشت سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) قابل ستایش بود.

فاضلی ادامه داد: پس از آن برگزاری نماز شکوهمند عید فطر، خروج از ماه مبارک رمضان را با عظمت و خاطره و نمود درخشان همراه کرد.

وی بیان داشت: به مرور با نزدیک شدن به ایام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا, فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی استان رنگ و بوی کاملا مستعد و مطلوب به خود گرفت.

فاضلی اوج فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چند ماهه اخیر در استان را در روز ۲۸ خرداد روز انتخابات دانست و گفت: در این میان نقش نشریات محلی و نمایندگی نشریات سراسری و همچنین خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان نقشی کاملا مثبت و ارزشمند و تاثیرگذار در تحریک و تهییج مردم به شرکت در انتخابات متجلی کرد.

وی همچنین به ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد و اظهار داشت: روز ۵ مرداد همزمان با سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد در سال ۶۷ به عنوان روز مقاومت و پایداری مردم کرمانشاه‌ اثر قابل توجهی در ایجاد فضای مثبت و انرژی بخش در جامعه داشت که در این خصوص پیشنهاداتی در راستای بزرگداشت روز ملی کرمانشاه در جلسه گرامی داشت عملیات مرصاد در حضور معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مطرح شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در روز ۴ مرداد تجمع شکوهمند مردمی در گردنه مرصاد همزمان با سخنرانی سردار سلامی فرمانده محترم سپاه کشور ضمن بخشیدن رنگ و بویی حماسی به سالروز عملیات مرصاد گام ارزشمندی برای آغاز برنامه های روز ملی کرمانشاه به حساب می آید.

فاضلی اختصاص بودجه مناسب جهت ساخت سریال و یک فیلم سینمایی فاخر با  حضور چهره های مطرح سینمایی کشور از سوی استانداری، ساخت انیمیشن از این رویداد عظیم برای آگاهی و ایجاد حس تعلق خاطر در کودکان و نوجوانان را از پیشنهادات برای روز ملی کرمانشاه عنوان کرد.

وی همچنین تلاش آموزش و پرورش برای قرار گرفتن موضوع عملیات مرصاد در کتب درسی پایه های مختلف به ویژه پایه گروه الف و ب را از دیگر پیشنهادات اعلام کرد.

فاضلی گفت: پیشنهاد می شود یکی از میادین بزرگ، پل و یا بلوار مطرح در استان و سطح  شهرستان کرمانشاه به نام مرصاد نام گذاری شود و معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز از طریق دفتر شهری و روستایی به شهرستان های استان ابلاغ کند به این مناسبت یک میدان یا خیابان  به نام مرصاد نامگذاری کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: از هم اکنون با هدایت و راهنمایی حضرت آیت اله علماء و حضرت آیت اله محمدی عراقی به گونه ای پیگیری شود که هر ساله در روز ملی کرمانشاه جمعی از مردم و رزمندگان عملیات مرصاد به حضور مقام معظم رهبری شرفیاب شوند.

 

برای شناساندن روز ملی کرمانشاه فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی شکل بگیرد

آیت الله محمود محمدی عراقی ضمن تقدیر از پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در خصوص نامگذاری روز ملی کرمانشاه، گفت: کمتر استانی یک روز ملی به نام آنها ثبت شده است که خوشبختانه به حمد خدا و و برکت خون شهدا این افتخار نصیب استان کرمانشاه شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری افزود: این نامگذاری ها یک وسیله و نماد است مهم این است که در این شرایط که دشمن سعی می‌کند گسست بین نسلی را ایجاد کرده و جوانان را نسبت به هویت ملی خودشان بی‌تفاوت کند این نامگذاری فرصتی است تا جوانان ما با فداکاری ها و رشادت های مردم در دوران مقدس بیشتر آشنا شوند.

وی خاطر نشان کرد: باید دستگاه های فرهنگی در این زمینه بیشتر فعال شوند و کارگروهی با عضویت دستگاه های ذیربط چه دولتی و چه غیر دولتی تشکیل شود.

آیت الله محمدی عراقی بیان داشت: باید از همین الان برای سال آینده برنامه ریزی کرد و از امکانات دولتی و مردمی استفاده شود تا کارهای فاخری صورت بگیرد و نمادی در شهر ساخته شود.

وی از رسانه ها نیز خواست تا به این موضوع به نحو احسن بپردازند و افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا در این روز جشنواره های ادبی و هنری برگزار شود و همه دستگاه‌های فرهنگی، هنرمندان، شعرا و... به این روز توجه ویژه داشته باشند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: استان کرمانشاه به لحاظ فرهنگی و ادبی شخصیت‌های برجسته ملی زیادی دارد اما فضای هنری این افراد فضای انقلابی و دینی نیست بلکه یک فضای سکولار است و این جای تاسف دارد و شاید نشان از کم‌کاری ما است.

وی گفت: باید بیشتر به ادبیات مقاومت و دفاع مقدس بپردازیم و در این زمینه شعرا و نویسندگان وارد عرصه شوند و اهتمام ویژه به این موضوعات داشته باشند.

آیت الله محمدی عراقی اظهار داشت: در این شرایط و به برکت نامگذاری روز ملی کرمانشاه یکی از وظایف کار گروهی که تشکیل می شود باید شناسایی افراد برجسته هنری در سطح استان باشد.

وی خاطر نشان کرد: باید این هنرمندان را وارد میدان کنیم چرا که تا نخبگان وارد عرصه نشوند با برگزاری مراسم رسمی و دستوری نمی‌توانیم کاری پیش ببریم.

آیت الله محمدی عراقی بیان داشت: باید برای شناساندن روز ملی کرمانشاه فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی شکل بگیرد تا آحاد مختلف مردم این روز را بشناسند و به آن افتخار کنند.

انتهای پیام/

نظر شما