شناسهٔ خبر: 48643574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت ملی ۸۹ اثر میراث فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری صداوسیما

تاکنون ۸۹ اثر از میراث‌فرهنگی ناملموس استان چهارمحال و بختیاری به ثبت ملی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، کارشناس ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس و طبیعی استان گفت: تاکنون ۸۹ اثر از میراث فرهنگی ناملموس این استان به ثبت ملی رسیده است.

فریده احمدی افزود: این آثار در زمینه‌های مختلف مرتبط با زندگی مردم چهارمحال و بختیاری، صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی، موسیقی، آوا‌های محلی، ادبیات شفاهی، مهارت‌ها، پخت فنون خوراک‌ها و غذا‌های محلی، روش‌های انواع بازی‌های محلی، نحوه برگزاری مراسم مختلف و همچنین آداب، رسوم و سنت‌های اهالی این استان است.
وی گفت: هم‌اکنون روند ثبت ۶ پرونده جدید مرتبط با میراث‌فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آغاز شده است.

احمدی گفت: این پرونده‌ها شامل بازی تنور خرابه (خرمن‌گِلی) مربوط به روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد، فنون پخت کوفته شب علفا در شهرکرد و فنون پخت پلو اَجَر در سطح چهارمحال و بختیاری، کمربستن عروس ویژه بختیاری‌ها، فنون پخت اُترشی مختص بختیاری‌ها و بازی لستاد کارگر مرتبط با سطح استان است.

احمدی گفت: پرونده ثبتی این آثار در نیمه نخست سال‌جاری تکمیل و برای ثبت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال خواهد شد.

تاکنون ۸۹ میراث‌فرهنگی ناملموس مربوط به نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شده است.

نظر شما