شناسهٔ خبر: 48642774 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

سه مزیت محله شهران برای دوست‌داران طبیعت

شهران نام محله‌ای در شمالی‌ترین قسمت غربی تهران است که در منطقه ۵ شهرداری قرار دارد. محلهٔ شهران به دلیل نزدیک بودن به کوه‌ها و قرار گیری بوستان جنگلی کوهسار در این محله از خوش آب‌وهواترین مناطق غرب تهران محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به همین علت این محله یکی از محله‌های معروف و پرطرفدار در غرب تهران به شمار می‌رود. شهران مانند اکثر مناطق غرب تهران، دارای سازه‌های لوکس با خیابان‌های پهن و عریض بوده و بافت بیشتر خانه‌هایش نوساز هستند. جمعیت این محله به دلیل داشتن شرایط آب‌وهوایی مطبوع، طبیعت بکر و دسترسی محلی خوب به مرکز شهر و نقاط مهم شهر، روز به روز افزایش می‌یابد. محله شهران دارای امکانات رفاهی، تفریحی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی مناسبی بوده و به دلیل وجود مجتمع‌های آپارتمانی با متراژهای متفاوتی که در خود جای داده برای هر قشری از خانواده‌های تهرانی مکانی مورد پسند و متناسب با نیازهای مختلف مسکونی آن‌ها محسوب می‌شود. اگر علاقه مند به زندگی در این منطقه هستید، به سایت دیوار سری بزنید و بخش شهران را بررسی کنید. در این مقاله، محله کن، محله کوهسار و دریاچه چیتگر به عنوان سه مزیت طبیعی و گردشگری نزدیک به محله شهران بررسی می‌شوند.

محلهٔ شهران

شهران در گذشته‌ای نه چندان دور جزئی از روستای خوش آب‌وهوای کن بوده و به دلیل مجاورت با رودخانه کن به نام آب پیک نام گرفته بود. در گذشته منطقه کن جزو تفرجگاه‌های دلپذیر درباریان و ثروتمندان بود که اکثراً نیز از مالکان اصلی زمین‌های با ارزش آن بودند. در اوایل دوران پهلوی، شهران از روستای کن جدا شد و این سرآغازی برای ساخت‌وسازهای شهری و تغییر بافت آن منطقه به شمار می‌رفت. موقعیت جغرافیایی شهران از شمال به کوه‌های دامنه البرز و پارک جنگلی کوهسار، از شرق به محلهٔ جنت آباد، از غرب به محلهٔ کن و از جنوب به محلهٔ شهر زیبا محدود می‌شود. این محله به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده، که بخش شمالی شهران از جنوب به بزرگراه شهید آبشناسان و بخش جنوبی شهران به بزرگراه همت منتهی می‌شود. این دو بخش از لحاظ آب‌وهوا تفاوت چندانی ندارند. البته می‌توان گفت شهران شمالی بکرت ر از شهران جنوبی است اما ش هران جنوبی از لحاظ دسترسی به امکانات رفاهی و حمل‌ونقل موقعیت بهتری دارد.

محله کن

کن روستایی در قسمت شمال غربی تهران که در گذشته متعلق به ری بوده و با توسعهٔ شهری و به مرور زمان در منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است. کن از دو روستای خوش آب‌وهوای کن و سولقان تشکیل شده که به زبان عامیانه کن سولقون نیز نامیده می‌شود. این محله با توجه به بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود. مستندات و آثار تاریخی نشان می‌دهد، محلهٔ کن قدمتی دو هزار ساله دارد. بیشتر ساکنان محلهٔ کن، افراد مسلمان و شیعه هستند و قشر کمی از افراد در این محله را افغانی‌ها تشکیل می‌دهند. بافت بخش‌های مختلف این محله با هم فرق دارند. کوچه پس کوچه‌های قدیمی با خانه‌های خشتی و گلی و شیروانی‌های فلزی و چوبی به آپارتمان‌هایی به سبک معماری امروزی تبدیل شده و این محله را به مجموعه‌ای از زیبایی‌های گذشته و دنیای مدرن تبدیل کرده است. از مهم‌ترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی کن سولقان رودخانه‌ای به طول ۳۳ کیلومتر بوده که از ارتفاعات بلند توچال سرچشمه می‌گیرد. رودخانهٔ کن یکی از پر آب‌ترین و زیباترین رودخانه‌های شهر تهران به شمار می‌رود. قابل توجه آنکه آب دریاچهٔ مصنوعی واقع در چیتگر (دریاچه خلیج فارس) نیز از این رود تاًمین می‌شود. این رودخانه شرایط ایده‌آلی را برای گشت‌وگذار و طبیعت‌گردی‌های یک روزه فراهم می‌کند. از دیگر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کن می‌توان به روستاهای توریستی مانند وردیج، واریش، سنگال، کشار علیا، طالون (تالون)، غار بیوک آقا، پارک جنگلی کوهسار و … اشاره کرد. امام زاده داوود یکی دیگر از معروف‌ترین و محبوب ترین جاذبه‌های تفریحی و زیارتی محله کن بوده که سالانه افراد زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

محله کن با کوه‌های زیادی احاطه شده و کوهنوردی از بهترین و پرطرفدارترین تفریحات در این منطقه است. خوشبختانه تنوع بالایی در کوه‌های منطقه وجود دارد. معروف‌ترین کوه‌های کن شامل کوه باغ میر، کوه دره ملأ، گرم دره، هزار دره، پیرداوود، لیچه و …می‌شود. موقعیت جغرافیایی بخش کن از شرق به میدان توحید، ستارخان و آریاشهر (صادقیه)، از غرب به گرم دره، وردآورد و قلعه حسن خان، از شمال به شمیرانات، فرحزاد، امامزاده داوود و از جنوب به مهرآباد و بزرگراه آزادگان منتهی می‌شود.

محله کوهسار

کوهسار نام محله‌ای خوش آب‌وهوا در محدودهٔ شمال غربی تهران است که مراکز تفریحی و گردشگری فراوانی مانند پیست موتورسواری و پاراگلایدر را هم دارد. این دو مرکز، توجه بسیاری از شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده‌اند. در زمان‌های گذشته این محله بخشی از روستای کن بوده و امروزه امکانات فراوانی برای زندگی دارد. از جمله امکانات این محله، دسترسی به بزرگراه‌های تهران و وجود مراکز خرید تجاری و اداری فراوان بوده که در این محله دیده می‌شود. محله‌ٔ خوش آب‌وهوای کوهسار، خیابان‌های مهمی دارد. از جمله خیابان‌های کوهسار می‌توان به شهید کوهسار، استخر، سازمان گوشت و خیابان بختیاری اشاره کرد. این محله در چند سال اخیر رشد و توسعهٔ خوبی داشته و وجود دو مجتمع پزشکان و کوثر در این محله موجب شده اعتبار این محله بیش از پیش افزایش یابد. این منطقه به دلیل نزدیک بودن به ارتفاعات و وجود پارک جنگلی کوهسار، شرایط آب‌ وهوایی بسیار مطبوعی دارد. پارک جنگلی کوهسار یکی از معروف‌ترین پارک‌های شهر تهران و از جمله مراکز تفریحی این محله محسوب می‌شود. پارک جنگلی کوهسار از بکرترین پارک‌های غرب تهران به شمار می‌رود و منظرهٔ دیدنی تهران از بلندای این پارک به ویژه در شب فوق العاده است.

این پارک نسبت به مراکز تفریحی غرب تهران خلوت‌تر بوده و این موضوع از ویژگی‌های مهم منطقه به شمار می‌آید. پارک جنگلی کوهسار علاوه بر آرامش و خلوت بودن، به دلیل قرار گیری در ارتفاعات، مرکز بسیاری از تفریحات هوایی در تهران به شمار می‌رود. مرتفع بودن باعث شده بازدیدکنندگان از چشم‌انداز بی‌نظیری بهره‌مند شوند. به تعبیری می‌توان گفت نمایی ۳۶۰ درجه از شهر تهران از آنجا قابل مشاهده بوده و علاوه بر چشم‌انداز فوق‌العاده، این مکان آب‌وهوای کوهستانی بی نظیری دارد. از اماکن تفریحی و گردشگری اطراف پارک جنگلی کوهسار می‌توان به پارک پردیسان، بوستان نهج البلاغه، بوستان ملت و مقبرة شهدا اشاره کرد. از نظر موقعیت جغرافیایی، این محله در شمال باختر شهران شمالی و شمال محله کن قرار دارد و دسترسی به آن از طریق بزرگراه آبشناسان و بلوار کوهسار امکان‌پذیر خواهد بود.

سه مزیت محله شهران برای دوست‌داران طبیعت

دریاچه چیتگر

یکی از متفاوت‌ترین و جدیدترین جاهای دیدنی پایتخت یعنی دریاچه چیتگر در شمال غرب و در منطقه ۲۲ شهرداری قرار گرفته و از محلهٔ شهران به راحتی قابل دسترسی است.

دریاچهٔ چیتگر به دلیل شباهت با نقشه ایران و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان، با نام دریاچهٔ خلیج‌فارس نیز شناخته می‌شود. این دریاچهٔ مصنوعی با وسعت ۱۳۰ هکتار بزرگترین دریاچهٔ مصنوعی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. البته دریاچهٔ چیتگر تنها به یک دریاچه محدود نمی‌شود، بلکه در مجاورت آن ۱۲۹ هکتار پهنه خشکی، متشکل از مجموعه‌های تفریحی هیجان‌انگیز، رستوران‌های متنوع و یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید پایتخت در فضای بسیار وسیع آن قرار دارد. به دلیل وجود امکانات مختلف تفریحی و رفاهی و به دلیل نزدیکی به بسیاری از جاهای دیدنی تهران، روزانه افراد زیادی از چیتگر دیدن می‌کنند. از امکانات دریاچه چیتگر می‌توان به ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه، جزیره‌ها، قایق‌سواری، پیست پرش، سافاری وحشت، اسکیت یو شکل و....اشاره کرد. لازم به ذکر است رودخانه کن بهترین منبع تامین‌کنندهٔ آب دریاچه چیتگر بوده و حدود ۸۰ درصد از آب دریاچه را تأمین می‌کند و مابقی آب آن از آب‌های حوزهٔ میانی و سطحی منطقه تأمین می‌شود. دریاچه چیتگر از شمال و شرق به محور چهارباغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری محدود می‌شود. دریاچه چیتگر به منظور تلطیف و کاهش آلودگی هوا در شمال غرب تهران ساخته شد. با وجود پارک جنگلی چیتگر، خرگوش دره، پارک جنگلی لتمال کن و جهت وزش باد در تهران این محدوده از آب‌وهوای تمیزتر و مطبوع‌تری نسبت به بقیه مناطق تهران برخوردار است. این منطقه باعث می‌شود هوایی پاکیزه و سالم در نیمه دوم سال به سمت مراکز آلوده تهران جریان پیدا کند.

نظر شما