شناسهٔ خبر: 48640506 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

المپیک ۲۰۲۰ توکیو| صیامی: ظرفیت دوومیدانی ایران همان چیزی اس...

اقتصاد ایران: رئیس فدراسیون دوومیدانی تأکید کرد، ظرفیت کنونی دوومیدانی کشورمان همان چیزی بوده است که حدادی، تفتیان و فصیحی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به نمایش گذاشته‌اند.

صاحب‌خبر -
- اخبار ورزشی -

هاشم صیامی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد نمایندگان دوومیدانی ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو اظهار داشت: شخصاً دوست داشتم شرایط بهتر از این رقم می‌خورد. من تقریباً هفت هشت ماه است که مسئولیت فدراسیون را در دست گرفته‌ام. آن زمان که رئیس فدراسیون شدم، حدادی و تفتیان با مربیانی کار می‌کردند که قبل از حضورم قرارداد داشتند. ضمن اینکه این دو ورزشکار دو سال قبل سهمیه گرفته بودند و ما در فاصله چند ماه تا المپیک ملزم بودیم بهترین شرایط تمرینی را برای‌شان فراهم کنیم. بر همین اساس نیز حدادی در آمریکا و جزیره کیش و تفتیان در فرانسه و تهران تمرین کردند.

وی افزود: فدراسیون چیزی برای موفقیت این ورزشکاران کم نگذاشت و البته کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز در کنارمان بودند و از فدراسیون حمایت کردند. اسپانسرمان نیز کمک زیادی کرد و سهم بزرگی در برگزاری این اردوها داشت. باید به فرزانه فصیحی و مهدی پیرجهان نیز اشاره کنم که تلاش زیادی کردند. پیرجهان در طول شش ماه گذشته تلاش زیادی کرد و با حمایت‌هایی که صورت گرفت، در رنکینگ نفرات المپیکی باقی ماند و در نهایت نیز سهمیه گرفت. متأسفانه دو سه اتفاق بد رخ داد تا این نتیجه رقم بخورد، البته که می‌شد بهتر از این نتیجه بگیریم.

رئیس فدراسیون دوومیدانی ادامه داد: کسب مدال در دوومیدانی با توجه به شرایطی که ورزشکاران داشتند، دور از دسترس بود. به نظرم کسب مدال نیاز به کار جدی دارد. متأسفانه ما در طول چند سال گذشته نتوانستیم یک ورزشکار همچون احسان حدادی تربیت کنیم و این یک ضعف بزرگ است و باید فکر اساسی در این مورد صورت بگیرد. احسان در شرایط مصدومیت و آسیب‌دیدگی به توکیو رفت و همه تلاش خود را نیز به خرج داد، اما متأسفانه نشد. او در دو سال گذشته با مشکلاتی از جمله مصدومیت، عمل جراحی و کرونا مواجه شد و به جز رقابت باشگاه‌های کشور قبل از اعزام به توکیو، تقریباً در مسابقه دیگری شرکت نکرد. حدادی و تفتیان ورزشکاران باتجربه‌ای هستند که چیزی در المپیک کم نگذاشتند، اما آن چیزی که انتظار می‌رفت نیز اتفاق نیفتاد.

صیامی همچنین تصریح کرد: تفتیان نیز با وجود آنکه قبل از اعزام کرونا گرفته بود، اما در توکیو بهترین رکورد فصل خود را به ثبت رساند. اگر حسن کمی شانس داشت، به نیمه نهایی می‌رسید. در مجموع معتقدم تابلوی ظرفیت و عملکرد دوومیدانی ایران همان چیزی است که در المپیک دیدیم و ظرفیت دوومیدانی همین است. یکی از عوامل موفقیت کشورها تعداد ورزشکاران‌شان است. وقتی یک کشور با تعداد زیادی ورزشکار در المپیک حاضر می‌شود، این مسئله نشان‌دهنده ظرفیت ورزش آن کشور است. این وضعیت در دوومیدانی نیز وجود دارد. چهار سهمیه برای ما کم است، اما فعلاً ظرفیت‌مان همین است، آنهم در حالی که هند و ترکیه بیش از 30 ورزشکار در رشته دوومیدانی داشتند.

وی در واکنش به حاشیه‌هایی که پیرامون سهمیه فرزانه فصیحی به راه افتاده است و گفته می‌شود سهمیه یونیورسالیتی باید به ورزشکار دیگری می‌رسید، هم خاطر نشان کرد: آن زمان که کمیته ملی المپیک موضوع سهمیه یونیورسالیتی را پیگیری کرد، فقط در دوی 100 متر بانوان یک جای خالی وجود داشت و فدراسیون جهانی نیز بر همین اساس پیشنهاد داد و فصیحی به المپیک رفت. در واقع حق هیچ ورزشکار دیگری به فصیحی داده نشد و این سهمیه، حق خودش بود.

رئیس فدراسیون دوومیدانی در ادامه گفت‌وگو با تسنیم، درباره اظهارنظر حدادی پس از رقابتش در المپیک و اینکه گفته بود ناراحت نیست، اظهار داشت: احسان می‌دانست که نمی‌تواند در المپیک مدال بگیرد و به خاطر چهارمین حضور در المپیک و همچنین بودن به‌عنوان عضوی از کاروان ایران راهی توکیو شد. نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم. حدادی شانس مدال نداشت و به همین دلیل هم استرس و هیجان خاصی نداشت و فقط در المپیک حضور پیدا کرد. باید قبول کنیم که حدادی یکی از بزرگان ورزش ایران است و چهار دوره المپیک را از نزدیک دیده و مدال‌آور هم بوده است.

صیامی درباره شرایط مربیان خارجی حدادی و تفتیان گفت: زمانی که ریاست فدراسیون را در دست گرفتم، حدادی و تفتیان با مربیان خود کار می‌کردند. با توجه به کم بودن فاصله تا المپیک، نمی‌شد که فضا را تغییر بدهم. حالا که المپیک تمام شده است، باید شرایط از سوی کمیته فنی مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم، تصمیمی که به نفع همه باشد.

احسان حدادی قبل از اعزام به المپیک از عدم حضور «مک ویلکینز» مربی‌اش در توکیو انتقاد کرد. در همین باره نیز مسئولان کمیته المپیک اعلام کردند که این مربی به همراه تیم چین در المپیک شرکت می‌کند و نمی‌تواند نامش در بین اعضای کاروان ایران قرار بگیرد. صیامی در پاسخ به این سوال که آیا مک‌ویلکینز در المپیک حضور داشته و او را دیده است یا نه؟ گفت: او به توکیو نیامده است و ما هم این مربی را ندیدیم.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما