شناسهٔ خبر: 48637804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تکامل جسمی و عاطفی کودک، ارمغان شیر مادر/ مادران کرونایی به نوزاد شیر بدهند؟

کارشناس مامایی و مشاور شیردهی بیمارستان طالقانی گفت: ارمغان شیردهی برای کودک و مادر، سلامتی است.

صاحب‌خبر -

«شهناز امیدیان» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: امسال هفته جهانی شیر مادر که از ۱۰ تا ۱۶ مرداد شروع می‌شود به نام حمایت از تغذیه باشیر مادر، مسئولیت مشترک نام‌گذاری شده‌است.

وی افزود: هفته جهانی تغذیه با شیر مادر یادآوری می‌کند که محافظت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت مشترک همگانی است و باید به‌طور گسترده و عادلانه‌ای برای حفاظت و حمایت از تغذیه با شیر مادر اقدام شود.

مشاور شیردهی بیمارستان طالقانی تصریح کرد: ترویج تغذیه با شیر مادر درصورتی می‌تواند موفق باشد که حمایت همسر خانواده، حمایت کارکنان بهداشت و درمان، مشاورین شیردهی، حمایت جامعه و رسانه‌ها، حمایت قانون‌گذار و کارفرما را دارا باشد تا مادران شیرده بتوانند شیردهی موفقی داشته باشند.

امیدیان با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر بر سلامت حال و آینده مادر و کودک اثرات مفید بسیاری دارد ،افزود: تغذیه از پستان مادر برای رشد و تکامل فک و صورت، عضلات زبان و عضلات شیپور استاش اثرات تکاملی دارد و میزان بروز عفونت گوش میانی را کاهش می‌دهد، گفتار روان تر و  قابل‌فهم‌تر می‌کند.

وی گفت: شیرمادر از پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و مشکلات ارتودنسی را کاهش می‌دهد و شیرخوار در مصرف شیر توان خود تنظیمی پیدا می‌کند که بر تنظیم اشتهای کودک اثر کرده و از چاقی پیشگیری می‌کند ولی با تغذیه مصنوعی کنترل در دست فرد تغذیه‌کننده است.

این مشاور شیردهی با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر تامین کننده گرما و صمیمیت و نزدیکی و تماس مادر و کودکان است که به ارتقاء تکامل جسمی و عاطفی کودک منجر می‌شود، ادامه داد: مادرانی که  فرزند خود را با شیر خودشان تغذیه کنند کمتر مشاهده شده که طفل خود را به فرزندخواندگی بسپارند وسر راه نمی‌گذارند و یا کودک‌آزاری کنند.

امیدیان با بیان اینکه تغذیه با شیر مادرنیاز های کودک را برای رشد و تکامل تامین می‌کند، خاطر نشان کرد: تغذیه با شیر مادر موجب  حفاظت در برابر بیماری‌های عفونی می شود و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

وی  گفت: تغذیه با شیر مادر ابتلا به دیابت را در دوره  جوانی کاهش می‌دهد و سیستم‌ بدن را تقویت می‌کند و در تنظیم فشار خون و کاهش خطر چاقی در سنین بزرگسالی مؤثر است و می‌توان گفت که شیر مادر یک سلول زنده سالم و پاک است.

این کارشناس مامایی افزود: کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند یا شیر مادر دریافت نمی‌کنند در معرض بیماری‌های عفونی مثل اسهال، عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری، التهاب روده که منجر به نقرس روده در نوزادان نارس می‌شود هستند و آن گونه که باید از خطر اگزما و سایر بیماری‌های آلرژیک در امان نیستند و حتیIQ پایین‌تری دارند.

 وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر برای مادر و خانواده و جامعه هم فواید فراوانی دارد،افزود: مکیدن پستان بلافاصله پس‌از تولد ، موجب جمع شدن رحم و درنتیجه کاهش خون‌ریزی و کاهش کم‌خونی می‌شود و مادرانی که شیر می‌دهد کمتر دچار سرطان پستان و تخمدان و دهانه رحم می‌شوند.

این کارشناس مامایی ادامه داد: مادرانی که شیر می‌دهند در هنگام کهولت سن کمتر به پوسیدگی استخوان و شکستگی استخوان ران گرفتار می‌شوند و از بیماری‌ام اس بیشتر در امان هستند و از امنیت خاطر و شادابی بیشتری برخوردار بوده و کمتر افسرده می‌شوند و آلزایمر کمتر به سراغ آنها می‌آید.

 امیدیان خاطر نشان کرد: در شرایط کرونایی امروز، مادری که بیماری کرونا گرفته باشد یا مشکوک باشد حتما باید شیر بدهند چراکه شیردهی باعث سلامتی کودکان می‌شود و اولین واکسن در برابر بیماری است و وقتی‌که نوزاد شیر مادر می خورد، کودک از طریق شیر مادر کرونا نمی‌گیرد و نوزاد سالم است و حتی برای مادر هم مفید است و احساس راحتی می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی که مادر کرونایی یا مشکوک به کرونا قصد شیردهی دارد، فقط رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی لازم است و مادر باید  قبل از شیردهی دست‌ها را شست و شو دهد و ماسک بزند و شیر دهی خود را ادامه دهد.

این کارشناس مامایی گفت: از سال ۹۰ تا الان به‌ عنوان مرکز مشاوره شیردهی استان ایلام فعالیت دارد و  در خدمت مادران هستند و مادرانی که مشکلات شیردهی دارند می‌توانند از خود استان یا مراکز شهرستان‌ها به بیمارستان مراجعه کنند و مشکلات شیردهی خود را حل کنند.

امیدیان افزود: مادرانی که نوزادان آن‌ها نارس به دنیا می‌آید باید شیر مادر دریافت کنند وما مشاوران هم  کمک می‌کنیم این مادر هم شیر بدهد، چون که مادری که وقتی‌ حامله می‌شود از ۷ ماهگی در سینه‌ی او شیر تولید می‌شود و اگر یک نوزاد نارس به دنیا بیاورد می‌تواند شیر دریافت کند.

وی با آرزوی موفقیت برای مادران سرزمینمان که بتوانند کودکان سالمی را تحویل جامعه بدهند،  تاکید کرد:اجازه ندهیم عده‌ای  با ترویج جانشین شیر مادر ازجمله شیر خشک باعث بشوند که سلامتی کودکانمان به خطر بیفتد.

انتهای پیام

نظر شما