شناسهٔ خبر: 48635630 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به مناسبت ۱۰ مرداد روز جهانی تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر، ضامن سلامت امروز و فردای نسل‌ها

اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر به اندازه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی در پی کاهش تغذیه با شیر مادر در جهان، هفته اول ماه آگوست را «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نام‌گذاری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: سال ها است که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد و سلامت کودکان و همچنین سلامت مادران شناخته شده و این تغذیه به تنهائی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است.

در شش ماه دوم تولد نیز نیمی از انرژی لازم از شیر مادر و نیمی دیگر از تغذیه تکمیلی تامین می شود. تغذیه با شیر مادر سالانه جان ۱/۵ میلیون نوزاد را نجات می دهد. شیر مادر برای هر نوزاد بهترین سرآغاز زندگی است و علاوه بر سالم بودن مزایای تغذیه‌ای و عاطفی بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه دارد. اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذا‌ها برای نوزادان توصیه شده است.

پزشکان می گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادان برخوردارند. به گفته متخصصان تقریبا همه مادران قادر به شیر دادن هستند و تنها باید این باور در مادران شکل گیرد. از طرف دیگر حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه ای دارد. نکته مهم دیگر آموزش کارکنان بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی است که بتوانند پاسخگوی مادران و آموزش آن‌ها به گونه صحیح باشند، چرا که دو تا سه هفته اول تولد مهمترین زمان برای آموزش و باورپذیری مادران است. هدف از نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (۷-۱ آگوست) که در کشور ما ۱۶-۱۰ مرداد است، بالا بردن آگاهی همگانی، حمایت همه جانبه قشر‌های جامعه برای ترویج تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. با توجه به اهمیت موضوع از سال ۱۳۷۰ بیمارستان های دوستدار کودک با هدف گسترش برنامه تغذیه با شیر مادر در کشورمان راه اندازی شد.

تاریخچه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر
در سال ۱۹۹۰ ، سیاستگذاران یونیسف و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری دو کشور امریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰ مرداد جلسه‌ای را برگزار کردند تا برای تغذیه نوزاد با شیر مادر اصول و استاندارد‌های جهانی تنظیم کنند. نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه‌ای بود که به دلیل نام محل برگزاری، به «اعلامیه اینوچنتی» مشهور است و هر سال در سالگرد تصویب این اعلامیه با انتخاب یک شعار برای بالابردن آگاهی همگان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و ترویج آن در سراسر جهان تلاش می‌شود.

اولین هفته جهانی شیردهی در سال ۱۹۹۲شروع شد و تاکنون۱۲۰ کشور، اتحاد جهانی برای اقدام و تشویق به شیردهی را شکل داده اند. هدف اصلی این رویداد، شیردهی منحصر به فرد برای حداقل شش ماه اول زندگی نوزاد است. اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی (به اختصار WABA) شبکه‌ای ارتباطی بین افرادی است که به صورت جهانی برای گسترش شیردهی و فرهنگ شیردادن اقدام می‌کنند.

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دسترس است

پژوهشگر: مریم بیگ پور

­

نظر شما