شناسهٔ خبر: 48631175 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

احتمال افزایش ابتلا به آلزایمر در بیماران کرونایی

اقتصاد ایران: گزارش جدید محققان نشان می دهد کووید۱۹ ممکن است بر مغز انسان تاثیر بگذارد و باعث شروع بیماری آلزایمر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط یک کنسرسیوم بین المللی، در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید، شواهد بیولوژیکی آسیب مغزی و التهاب و همچنین نشانگرهای اولیه آلزایمر مشاهده شد.

محققان در این مطالعه، پروتئین چسبنده تاو که در مغز بیماران آلزایمری وجود دارد، را مشاهده کردند.

دکتر «توماس ویسنیسکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، در این باره می‌گوید: «کووید ۱۹ افزایش بیومارکرهای آلزایمر را تسریع می‌کند و اگر مبتلا به آلزایمر یا ضعف‌های مرتبط با آلزایمر یا مرتبط با آن هستید، احتمال بیشتری دارد که عوارض عصبی داشته باشید.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این واقعیت که کووید ۱۹ می‌تواند بیومارکرهای آلزایمر را افزایش دهد، نشان می‌دهد که در طولانی مدت بیماری کووید ۱۹ می‌تواند یک عامل مستعدکننده برای تسریع عوامل بیماری زا باشد.»

در این مطالعه، ۳۱۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.

بیماران کرونایی که دچار مشکل مغزی موسوم به آنسفالوپاتی سمی متابولیک شدند نسبت به افرادی که دچار این مشکل نشدند شاهد افزایش سطح نشانگرهای بیولوژیکی مرتبط با آسیب مغزی و آلزایمر در خون شأن بودند.

همچنین به نظر می‌رسد این نشانگرها با شاخص‌های التهاب خون مرتبط باشند، که نشان می‌دهد کووید ۱۹ می‌تواند باعث بروز تورم مغز شده و به نورون‌ها آسیب برساند.

به گفته ویسنیسکی، «اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است اما شواهد نشان می‌دهد که کووید ۱۹ ممکن است به قدری به مغز آسیب برساند که یک فرد سالم بعداً به زوال عقل یا آلزایمر مبتلا شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما