شناسهٔ خبر: 48630543 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسافران مترو با تست مثبت کووید ردیابی می شوند؟

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران توضیحاتی درباره روند واکسیناسیون کرونا در شهرزیرزمینی،آمار مسافران مترو تهران ، سرفاصله حرکت قطارها و ردیابی مسافران با تست مثبت کرونا ارائه داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه شهری:پیک پنجم کرونا مدتی است که در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور آغاز شده، آمار مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری افزایش یافته و بهشت زهرا (س) تهران نیز به دلیل افزایش آمار فوتی‌ها به حالت بحرانی درآمده است.

مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند: کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور گسترش یافته و تخت های بیمارستانی کاملا پر است، این شرایط در حالی بوده که رعایت پروتکل ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و دلتا، ویروس می تواند با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا کند. یکی از مکان هایی که احتمال انتقال کرونا در آن زیاد است شهر زیر زمینی اعلام شده و شهروندان در شهرهایی مانند تهران همواره نسبت به این موضوع نگرانی و دغدغه داشته اند. 

همچنین مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از 8 تا ۹ مرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ـ 19 در کشور به سه میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید. همچنین ۵ هزار و ۴۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته مسؤولان بهداشتی  بیش از نیمی از مبتلایان و متوفیان کرونا مربوط به تهران است و حدود 150 نفر هر روز در پایتخت به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که روزانه تعداد زیادی از شهروندان پایتخت علیرغم شیوع کرونا از مترو برای رفت و آمد و جابجایی به نقاط مختلف تهران استفاده می‌کنند و مسافران ثابت این ناوگان حمل و نقل عمومی هستند ولی حال این روزهای شهر زیرزمینی چندان رو به راه نیست و کرونا گریبان این ناوگان  و مسافران را گرفته است.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله آمار مسافران شهر زیرزمینی در پیک پنجم کرونا و افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای کروناف درآمد شرکت بهره‌برداری مترو، آخرین روند واکسیناسیون راهبران، نقص فنی قطارها، نحوه ضدعفونی واگن‌های مترو در شرایط حاد کرونایی و ردیابی مسافران با تست مثبت کروناعلی عبدالله پور، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

 آمار مسافران مترو تهران همزمان با شیوع سویه دلتا کرونا

پایتخت در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌بردف کارشناسان در مورد شیوع نوع دلتا کرونا هشدار داده‌اند و پیک پنجم هم ادامه‌دار شده است در حال حاضر در این شرایط آمار مسافران مترو تهران چگونه است؟

قبل از شیوع کرونا در شرایط مشابه یعنی در ماه‌های تابستان بیش از یک میلیون و 400 مسافر در خطوط مترو به صورت روزانه تردد می‌کردند که در حال حاضر این آمار به 600 تا 700 هزار نفر در طول روز رسیده است که البته همین میزان هم در روزهای تعطیل و یا ایامی که محدودیت‌ها اجرا می‌شود باز هم تقلیل می‌رود و به 300 هزار نفر در طول روز می‌رسد. زمانی که دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و مدارس تعطیل باشد، دولت اعلام کند که کارکنان نهادها و مراکز دولتی به دلیل کرونا باید کاهش  یابند و یا بسیاری از کسب و کارها به دلایل کرونا فعالیت نداشته باشند قطعا آمار مسافران هم کاهش می‌یابد.

به طور کلی شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ درصد مسافران این ناوگان را کاهش داد اما شرکت مترو تهران برای ارائه خدمات خود به شهروندان هیچ گاه فعالیت خود را محدود نکرد و همواره در خدمت شهروندان است. همواره تمام سعی خود را در ارائه خدمات سریع، ایمن به شهروندان و مسافران و جلب رضایت حداکثری آنها به کار گرفته‌ایم و حتی در این روزهای سخت که موج جدیدی از بیماری نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده در تلاش هستیم تا سفری ایمن را برای شهروندان رقم بزنیم.

دارایی در مترو زیاد داریم ولی درآمد نه/دولت باید حتما به شهرداری کمک کند

در حال حاضر وضعیت درآمدی مترو تهران چگونه است؟

ببینید ما بخش خصوصی نیستیم که اگر درآمدمان کاهش یابد بگویند ورشکسته شده‌ایم و یا در آستانه ورشکستگی قرار داریم به هر حال ما سیستم حمل و نقل عمومی هستیم و هر چند به لحاظ مالی دچار مشکل هستیم ولی می‌توان از کمک‌های دولتی برای جبران خسارات و کاهش منابع درآمدی بهره‌مند شد. کلمه ورشکستگی برای مترو صدق نمی‌کند چرا که به هر حال مترو دارایی دارد که البته گاهی این دارایی‌ها غیر قابل شمارش هستند قطارها و ایستگاه‌های مترو دارایی شهرداری محسوب می‌شوند و مانند کسی است که چندین کیلو طلا داشته باشد و بگوییم ورشکسته است. به هر حال درآمدها کاهش یافته ولی با این وجود به صورت فعال مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستیم و ناگفته نماند که اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و دولت باید حتما به شهرداری در این بخش کمک کند.

2300 نفر در مترو واکسینه شده‌اند/ روزانه هزار واکسن تحویل شهر زیرزمینی داده می‌شود

طی هفته گذشته واکسیناسیون راهبران مترو همزمان با رانندگان اتوبوس و مترو آغاز شد روند واکسیناسیون راهبران به چه صورت بوده و چند نفر در اولویت دریافت واکسن در شهر زیرزمینی قرار دارند؟

رانندگان اتوبوس، تاکسی و راهبران مترو در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته‌اند و پس از آنها کارکنانی که با مسافران در ارتباط هستند و فعالیت عملیاتی دارند نیاز است که واکسن دریافت کنند از روز دوشنبه 2300 نفر واکسینه شده‌اند و روزانه هزار واکسن تحویل شهر زیرزمینی داده می‌شود تا بخش‌هایی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند واکسینه شوند. برای ناوگان حمل و نقل عمومی چندین مرکز جهت واکسیناسیون رانندگان تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته شد و در مترو این اقدام در ساختمان ولایت مترو در محل ساختمان کالج انجام می‌گیرد.

خانواده مترو شامل 14500 نفر هستند/ همه در مقابل ویروس کرونا واکسینه می شوند

در تلاشیم تا دو هفته دیگر همه خانواده مترو که شامل 14500 نفر هستند در مقابل ویروس منحوس کرونا واکسینه شوند. به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت و معطل نشدن پرسنل در حال حاضر ساعت حضور افراد جهت دریافت واکسن هر نیم ساعت و در گروه‌های 50 نفری صورت می‌گیرد.

سرانجام واکسیناسیون عمومی در مترو/ اکیپ‌های ویژه به شهر زیر زمینی می روند؟

آیا امکان انجام واکسیناسیون عمومی در مترو وجود دارد و آمادگی در این راستا لحاظ شده است؟

به هر حال بحث انجام واکسیناسیون و موضوع تست کرونا بسیار متفاوت است و ما قبلا در مورد تست کرونا ایستگاه‌هایی را بدین منظور اختصاص دادیم ولی در مورد بحث واکسیناسیون سیاست کلی با وزارت بهداشت است باید استانداردهای خاصی لحاظ شود ولی ما اعلام کرده‌ایم که پتانسیل داریم بخش‌هایی را جهت انجام واکسیناسیون اختصاص دهیم.تزریق، نظارت و به طور کلی واکسیناسیون متولی آن با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است و اگر آنها اعلام کنند که این اقدام در مترو امکانپذیر است ما شرایط را فراهم و اکیپ‌های مربوط به واکسن به مترو اعزام خواهند شد. 

فرسودگی علت اصلی نقص فنی قطارها

بسیاری از مسافران مترو گلایه‌مند هستند که نقص فنی قطارها افزایش یافته و این موضوع سبب اختلال در رفت و آمد آنها شده است به طور مثال صبح امروز شهروندان از نقص فنی ایجاد شده در خط دو گلایه‌مند بودند علت نقص فنی‌های پیش آمده چه موردی بوده است؟

از توقف‌های ایجاد شده به دلیل نقص فنی قطارها عذرخواهی می‌کنیم  و ما همواره تلاش کرده‌ایم سرویس‌دهی در تمام ایستگاه‌ها بدون هیچ وقفه‌ای انجام شود ولی به هر حال نقص فنی بیشترین دلیل آن فرسودگی ایجاد شده در قطارها است و مدت زیادی از قطارها و واگن‌ها اورهال نشده‌اند ما تلاش می‌کنیم که مسافران ایمن‌ترین سفر را داشته باشند و در صورت ارائه گزارش در بروز نقص فنی قطار از حرکت متوقف خواهد شد.

میانگین سرفاصله حرکت قطارها

سرفاصله حرکت قطارها در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر اکثر خطوط با سرفاصله سه و نیم دقیقه قطارها آنها تردد می‌کنند و ما علیرغم کمبود قطارها با حداکثر ظرفیت خدمت‌رسانی را انجام می‌دهیم و حتی در برخی از تعطیلی‌ها از جمله تعطیلات 6 روزه تهران خدمت‌رسانی همانند روزهای عادی انجام گرفت. در صورتی که بخواهیم سرفاصله را میانگین بیشتر کاهش دهیم قطعا این موضوع نیازمند استفاده از واگن های بیشتر است که فعلا تعداد زیادی کمبود واگن و قطار داریم.

برای جابه‌جایی شهروندان و مسافران استان البرز از ساعت 5 تا 9 صبح از ایستگاه گلشهر به سمت کرج ـ تهران همچنین از ایستگاه صادقیه به سمت کرج ـ‌گلشهر از ساعت 6 تا 10 صبح سرفاصله حرکت قطارها از 15 به 10 دقیقه کاهش یافته است و ما سعی می‌کنیم در بازدید مداوم از خطوط و از نزدیک روند کار و مشکلات و ظرفیت‌های خطوط را بررسی کنیم تا بتوانیم بر اساس موقعیت‌های موجود برای ادامه کار بهترین برنامه‌ریزی را انجام دهیم.

نحوه ضدعفونی واگن‌های مترو در پیک پنجم کرونا 

ضدعفونی واگن‌های مترو در پیک پنجم کرونا و با توجه به شیوع سویه دلتای ویروس کووید به چه صورت انجام می‌گیرد؟

سلامت شهروندان برای ما بسیار حائز اهمیت است. قطعا ضدعفونی کردن قطارها  و ایستگاه های مترو تهران و حومه با توجه به پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا همانند قبل انجام می‌شود و تا  زمانی‌ که ستاد مقابله با کرونا یا وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی اوضاع را عادی اعلام کند، ادامه خواهد داشت. در حال حاضر مسافران نگرانی در این زمینه نداشته باشند چراکه همه گیت‌ها، صندلی‌ها، پله‌های ثابت و دستگاه‌های شارژ بلیت نیز ضدعفونی می‌شوند.

قطارها روزانه در چند نوبت، با دو روش خشک و تر در سیستم‌های مکانیزه شستشو، نظافت و ضدعفونی می‌شوند، همچنین نظافت و ضدعفونی تمامی قطارها در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی هرخط نیز به صورت خشک انجام می‌شود.

مسافران از سفرهای غیر ضرور در ساعات پیک بپرهیزند

البته از مسافران خواستاریم ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضرور در ساعات پیک در صورت مشاهده ازدحام جمعیت برای سوار شدن به قطار عجله نکنند و تا آمدن قطار بعدی صبر کرده تا واگن های خلوت تر را انتخاب کنند.

متولی ردیابی مسافران با تست مثبت کرونا نیستیم

مدتی پیش اعلام شد که مسافران باید برای خرید کارت بلیت مترو کدملی ارائه کنند آیا ردیابی مسافران با تست مثبت کرونا از این طریق انجام گرفته است؟

ما متولی ردیابی وضعیت سلامت مسافران نیستیم و یا اینکه بخواهیم مسافران با تست مثبت کرونا را ردیابی کنیم ولی به طور کلی ما برای مسافرانی که قصد تهیه کارت بلیت الکترونیکی دارند و از این طریق کدملی آنها نیز دریافت می شود 5 درصد تخفیف ارائه می دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما