شناسهٔ خبر: 48622968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش اهدای خون بانوان استان کرمان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: اهدای خون بانوان استان کرمان نسبت به سالهای قبل رشد خوبی داشته است.

صاحب‌خبر -

 شکوهی، مدیرکل انتقال خون استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، باگرامیداشت چهل و هفتمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران گفت: طی چهار ماه نخست امسال حدود ۲۴ هزار و ۵۳۶ واحد خون در استان اهدا شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

او افزود: در چهار ماه نخست امسال شاهد ۶۱ درصد رشد در اهدای خون مستمر نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۸ درصد رشد اهدای خون بانوان هم بوده ایم.

او درخصوص شرایط اهدای خون گفت: اهداکنندگان از ۱۸ سالگی می‌توانند جهت اهدای خون مراجعه ودر سنین بین ۶۰ تا ۷۰ سال بر اساس شرایط گروه‌های مختلف پذیرش صورت می‌گیرد.

او افزود: وزن بالای ۵۰ کیلوگرم، حداقل فاصله زمانی بین دو اهدای خون ۸ هفته باشد مشروط بر اینکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از چهار بار و برای خانم‌ها از ۳ بار تجاوز نکند. او با اشاره به اینکه افراد در مراجعه برای اهدای خون همراه داشتن کارت ملی و همچنین انجام نکات قبل از اهدای خون تاکید کرد: خوب خوابیدن جهت اینکه فشار خونشان به دنبال کاهش حجم خون اهدایی کاهش نیابد و حتما قبل از اهدای خون یک تا ۲ لیوان آب بنوشند.

او یادآور شد: انجام نکاتی بعد از اهدای خون همچون استراحت به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی تخت خونگیری، بالا نگه داشتن بازوی خود، بعد از استراحت پذیرایی که شامل شربت و شیرینی است را حتما میل کنند، تا ۲۴ ساعت به دستی که از آن خون گیری انجام شده فشار وارد نکنند، تا ۴ ساعت با دستی که از آن خون گرفته شده اجسام سنگین را بلند نکنند، تا ۲۴ ساعت اقدام به انجام ورزش (به جز پیاده روی) و تمرینات بدنی سنگین نکنند، تا یک ساعت پس از اهدای خون سیگار نکشند، مایعات بیشتری مصرف کنند.

دکتر شکوهی از مزایای اهدای خون این چنین گفت: مهمترین مزیت اهدای خون از نظر روانی احساس نوع دوستی است که باعث نجات جان سه بیمار با اهدای هر واحد خون می‌شود.

او افزود: کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، تقویت تولید سلول‌های جدید خونی، کاهش اضافه بار آهن در خون، کاهش چربی خون، سوزاندن ۶۵۰ کالری پس از هر اهدای خون از دیگر مزایای اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه به تمام گروه‌های خونی منفی علی‌الخصوص O- بیشتر نیاز داریم تصریح کرد: در سازمان تمام شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود همشهریان بدون هیچ گونه نگرانی مراجعه کنند و خون خون را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

انتهای پیام/ح

نظر شما