شناسهٔ خبر: 48622770 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

اگر فکری برای خراسان رضوی نشود در روزهای آینده بیمارستان‌ها قفل خواهد شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند افزایشی بستری‌های کرونا در مشهد، گفت: اگر فکری برای مشهد و خراسان رضوی نشود در روزهای آینده بیمارستان‌ها قفل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، مهدی قلیان در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که امروز، ۹ مرداد ماه، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در موج پنجم کرونا هستیم. روز گذشته ۴۲۶ نفر در خراسان رضوی بستری شدند و مجموع بستریان به ۱۸۵۳ نفر رسید. از این میان ۴۲۴ نفر در بیمارستان‌های مشهد بستری شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۸۸ نفر در خراسان رضوی در بخش مراقبت‌های ویژه هستند که از این تعداد ۳۲۰ نفر در مشهد تحت مراقب‌های ویژه هستند. در این شرایط تخت در مراقبت‌های ویژه به سختی پیدا می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همچنین روز گذشته ۳۰ نفر در خراسان رضوی با تست کرونا مثبت فوت کردند که ۲۸ فوتی آن در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی به وقوع پیوست. ممکن است برخی افراد تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند و بر اثر کرونا فوت کنند، اما در لیست فوتیان ما نیستند.

روند افزایشی مبتلایان کرونا در خراسان رضوی

قلیان با بیان اینکه متأسفانه این پیک بیشتر در مشهد و خراسان رضوی است، خاطرنشان کرد: ابتدا مرداد ماه تعداد بستریان خراسان رضوی ۳۲۷ نفر بود که تنها در یک هفته گذشته ۱۰۰ نفر افزایش داشته است. این مسئله نشان می‌دهد که بستریان، مبتلایان و همچنین مراجعات سرپایی در خراسان رضوی در یک هفته گذشته روند افزایشی داشته و دارد. در این شرایط اگر فکری برای مشهد و خراسان رضوی نشود در روزهای آینده بیمارستان‌ها قفل خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های ویژه درمان بیماران کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: در جلسه‌ای که با رؤسای بیمارستان‌های مشهد تشکیل شد، ۴۷۰ تخت مخصوص به بیماران کرونا اختصاص یافت تا شرمنده مردم نشویم. از این تعداد ۱۸۰ تخت در بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. تعداد تخت‌های بخش ویژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تصویب محدودیت‌های جدید کرونایی در استان

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ادامه ممنوعیت عمل‌های غیراورژانسی در بیمارستان‌های دولتی استان خبر داد.

قلیان در خصوص محدودیت رفت‌وآمد به مشهد، تاکید کرد: در خصوص محدودیت سفر به مشهد تمهیداتی اندیشیده شده است. بر این اساس قرار است مکاتبه‌ای با قرارگاه ملی مقابله با کرونا انجام شود تا اختیارات محدودیت سفر به مشهد و خراسان بیشتر شود. همچنین در جلسه امروز ستاد کرونای استان تصمیم گرفته شد تا هیچ باغ‌تالار و مراکز سرباز اجازه برگزاری و مراسمی نداشته باشد. تا قبل از این محدودیت تنها در فضاهای سربسته و رستوران‌ها بود. در این مدت شدت و نظارت بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم و مهمانی خانوادگی در مراکز سرباز و باغ تالارهای طرقبه و شاندیز ممنوع شد تا از این موج با کمترین آسیب عبور کنیم. موج پنجم کشوری بوده و تمام کشور را دربرگرفته است. همچنین فعلاً محدودیت سفر به مشهد و خراسان در حد مکاتبات است.

رفع مشکل کمبود کیت تست با ورود محموله جدید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشهد و خراسان رضوی دچار کمبود کیت شدند، اما با این وجود در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام تست رپید و تست مولکولی کار مراجعان انجام شد. با محموله جدید کیت و تست تشخیص مولکولی که فردا به استان خواهد رسید، مسئله حل خواهد شد.

قلیان با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان، عنوان کرد: تاکنون ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی واکسینه شده‌اند. همچنین یک‌پنجم این افراد نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص آمار عوارض و مرگ احتمالی بر اثر تزریق واکسن کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: برخی افراد بدون اینکه علائم بالینی خود را اعلام کنند واکسن خود را دریافت می‌کنند. با این حال مستندی از اینکه دلیل مرگ افراد واکسن کروناست، نداریم. سردرد و کوفتگی از علائم بعد واکسن است. واکسن ۱۰۰ درصد از بروز بیماری پیشگیری نمی‌کند با این حال میانگین فوتی‌های استان بالای ۶۲ سال بود که در حال حاضر به ۵۷ سال رسیده است. میانگین بستریان در خراسان رضوی نیز به ۵۳ سال رسیده است.

تقاضای واکسن ایرانی در خراسان رضوی بالاست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان تقاضا واکسن کووبرکت، تاکید کرد: خراسان رضوی و چند استان مرکزی درخواست بسیار زیادی نسبت به دریافت واکسن برکت دارند. از ۶۰ هزار دوز قبلی ۲۰ هزار دوز آن برکت بود. بر اساس درخواست مردمی و تقاضای آنان به این واکسن در میان پایگاه‌ها توزیع می‌شود. مردم زمان واکسیناسیون را از دست ندهند، زمان آن مهم است.

قلیان در خصوص واکسیناسیون معلمان و خبرنگاران، گفت: چهارشنبه هفته گذشته با همکاری آموزش و پرورش خراسان رضوی، واکسیناسیون فرهنگیان آغاز شد. پنج مرکز برای واکسیناسیون آنان ایجاد شده است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد وظیفه توزیع و نظارت بر واکسیناسیون را دارد. واکسیناسیون معلمان باید به سرعت انجام و تا ۱۵ شهریورماه به اتمام برسد. به فرهنگیان تنها واکسن سینوفارم زده می‌شود. همچنین واکسیناسیون خبرنگاران آغاز شده است. با این حال با توجه به اینکه سن خبرنگاران از گروه‌های هدف نیست، پایگاه جداگانه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است.

کمبود دارو نداریم / با کمبود تخت بیمارستانی مواجهیم

وی با بیان اینکه تا آن ‌جایی که من می‌دانم کمبود دارو در مشهد وجود ندارد، گفت: با این حال در خراسان رضوی با کمبود تخت بیمارستانی مواجهه هستیم. برخی از قسمت‌های بیمارستان‌ها برای نقاهتگاه بیماران درنظر گرفته شده تا تخت برای مراقبت‌های ویژه خالی شود. در حال حاضر تخت برای افرادی که بستری می‌شوند، موجود است. شرط اول در درمان کووید -۱۹ اکسیژن است. به همین دلیل است که برخی از بیمارستان‌ها نمی‌توانند بیمار پذیرش کنند. ما به سمت توسعه تخت‌ها رفته‌ایم تا بتوانیم بیشتر از بیماران مراقبت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان تست‌های مثبت در مشهد، خاطرنشان کرد: ۵۷ درصد موارد بستری، ۴۰ درصد تست سلول مولکولی و ۲۲ درصد تست سریع در مشهد مثبت هستند. روزانه ۶۰۰۰ تست مولکولی از مراجعان سرپایی و ۲۲۰ تست از بستریان گرفته می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما