شناسهٔ خبر: 48622589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

سرگردانی جانبازان و خانواده شهدا در دریافت حقوقشان

مسئول هماهنگی امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جانبازان و خانواده شهدای محیط زیست مشکلات زیادی دارند و در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهدای ایران، رضا فرخی زاده، مسئول هماهنگی امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعداد محیط بانان شهید و جانباز گفت: ۱۴۸ محیط بان جانباخته و ۳۰۸ محیط بان مجروح داریم که تا این لحظه از جانباختگان، ۴۷ نفر احراز شهادت شده و از مجروحان، ۶۰ نفر جانباز در نظر گرفته شده اند.

سرگردانی جانبازان و خانواده شهدا در دریافت حقوقشان

وی در خصوص وضعیت رسیدگی به این افراد اظهار کرد: جانبازان و خانوده شهدای محیط زیست مشکلات زیادی دارند. بعضی از این افراد حقوق خود را از تامین اجتماعی می‌گیرند. عده‌ای دیگر از بنیاد شهید و تعدادی نیز از خود سازمان محیط زیست حق خود را دریافت می‌کنند؛ بنابراین هماهنگی وجود ندارند و این افراد سرگردان هستند.

مسئول هماهنگی امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: آن‌هایی که احراز نشده اند، وضعیتشان از این نیز بدتر است. تعدادی از آن‌ها فقط یک مقرره تامین اجتماعی گرفته اند و بعضی دیگر که نیروی رسمی نبودند، تنها مبلغی دریافت کرده اند و کارشان تمام شده است.

فرخی زاده خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی گفته است هر حادثه‌ای پیش آمد و در آن درگیری مسلحانه وجود داشت و نیرویی جان باخت، باید به عنوان شهید احراز شود و نیرو‌های محیط بان تحت فرمان نیروی انتظامی هستند؛ پس باید شهادتشان احراز شود.

وی در پایان افزود: در حال حاضر دو هدف داریم. هدف اول این است، قوانینی که حاکم بر ناجا هستند را تسری دهیم؛ و هدف دوم آن که افرادی که تحت شمول احراز بنیاد شهید قرار نمی‌گیرند را به عنوان شهید دستگاه حساب کنیم، خانواده آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم و یک سری خدمات به آن‌ها ارائه کنیم.

این در صورتی است که نورالدین علم بلادی، مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگویی در این خصوص اظهار کرد: به استناد آیین نامه تعیین و احراز مصادیق ایثارگری مصوب هیأت وزیران، افرادی که به سبب ماموریت‌های محوله و پاسداری و حفاظت از اموال یا منابع طبیعی و محیط زیست، مورد هجوم دشمن و گروه‌های معارض واقع شده و کشته شوند، مشمول مصادیق ایثارگری و شهید محسوب می‌شوند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند.

هم چنین، محمود پاکدل، مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگویی تصریح کرد: شهدای محیط بانی همانند سایر شهداء از حقوق و‌ مزایای بنیاد شهید برخوردار هستند و فرزندان آنان نیز همانند سایر فرزندان شهداء از تسهیلات اداری و استخدامی و آموزشی و سایر امتیازات برخوردار هستند.

نظر شما