شناسهٔ خبر: 48622560 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روانشناسی مثبت گرا چگونه زندگی ما را بهبود می‌بخشد؟

در پاسخ به سوال روانشناسی مثبت گرا چیست می‌توان گفت روانشناسی مثبت گرا یکی از جدیدترین شاخه‌های روانشناسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موسسه بارسا، روانشناسی مثبت گرا ویژه روانشناسی بر چگونگی کمک به انسان‌ها برای پیشرفت و زندگی سالم و شاد تمرکز دارد. در حالی که بسیاری از شاخه‌های دیگر روانشناسی تمرکز خود را بر اختلال عملکرد و رفتارهای غیرعادی می‌گذارند، مثبت گرایی بر روی کمک به شادتر شدن افراد متمرکز است.

 کریستوفر پترسون، نویسنده کتاب "الفبای روانشناسی مثبت گرا" و استاد دانشگاه میشیگان، در مقاله‌ای که در سال 2008 منتشر شده است، توضیح داد که "روانشناسی مثبت گرا" برای تکمیل و گسترش روانشناسی مسئله محور است که برای چندین دهه در روانشناسی مسلط بود پدید آمد.

روانشناسی مثبت گرا فراخوانی برای علم و عمل روانشناسی است که به همان اندازه به قدرت توجه دارد به ضعف‌ها نیز توجه دارد. روانشناسی مثبت یک رویکرد علمی برای مطالعه افکار، احساسات و رفتار انسان است که بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف، ساختن خوبیها در زندگی به جای ترمیم بدیها تمرکز دارد.

روانشناسی مثبت گرا می‌تواند طیف وسیعی از کاربردهای دنیای واقعی را در زمینه هایی از جمله آموزش، درمان، خودیاری، مدیریت استرس و مسائل مربوط به محل کار داشته باشد.

با استفاده از استراتژی‌های روانشناسی مثبت گرا معلمان، مربیان، درمانگران و کارفرمایان می‌توانند به دیگران انگیزه دهند و به افراد در درک و رشد نقاط قوت شخصی خود کمک کنند.

این مباحث به منظور یادگیری چگونگی کمک به شکوفایی فرد و زندگی بهتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

۶ فایده اساسی روانشناسی مثبت گرا در زندگی

تعهد به سلامتی

هنگامی که فردی با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کند احساس تسلیم شدن می‌کند. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که فرد مبتلا به نتایج منفی، رفتارهای منفی یا تجربیات منفی گذشته می‌پردازد. روانشناسی مثبت گرا هنگامی که در کنار درمان سنتی استفاده می‌شود، تلاش می‌کند تا به فرد کمک کند تا از طریق اهداف مختلف متعهد به بهبود وضعیت خود شود.

 روانشناسی مثبت ادعا می‌کند اهداف این روش کمک به افراد است که احساس کنند هدف بیشتری دارند. به آن‌ها می‌آموزد که به دنبال تجربیاتی باشند که به جامعه باز گردند و بیماری‌شان را پشت سر بگذارند.

روانشناسی مثبت همچنین به افراد می‌آموزد که چگونه با مشکلات کنار بیایند، مثمر ثمر باشند و روابط مثبتی با دیگران برقرار کنند.

تمرکز روی نقاط قوت شخصی

اقدامات مثبت گرایی به گونه‌ای طراحی شده که به افراد نشان دهد نقاط قوت و ضعف نیز دارند. یک درمانگر در این زمینه به فرد می‌آموزد که چگونه نقاط قوت خود را تشخیص داده و بر اساس آن‌ها قدرتمندتر شود.

با تقویت نقاط قوت، افراد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند، انرژی و اشتیاق بیشتری برای زندگی دارند و از مقاومت بیشتری برخوردار می‌شوند.

تمرکز بر روی روابط

مطالعات نشان داده است که افراد با بالاترین درجه شادی و خوشبختی روابط قوی و مثبتی با خانواده و دوستان دارند. نحوه برقراری ارتباط با دیگران مهم است. پاسخ مثبت در عین حال صادقانه می‌تواند به نفع شما و شخصی باشد که با او ارتباط برقرار می‌کنید.

امروزه اغلب اوقات، مردم ارتباط ضعیفی با یکدیگر برقرار می‌کنند. یادگیری ایجاد ارتباط صحیح از طریق زبان کلامی و حتی بدنی می‌تواند سلامتی کلی شما را افزایش دهد.

بهبود محیط کار

روشهای زیادی برای پیاده سازی روانشناسی مثبت در محیط کار وجود دارد. آموزش دیدگاه بهتر به کارمندان می‌تواند شادی آن‌ها را افزایش دهد. ارائه دیدگاه جدید به آن‌ها می‌تواند نحوه پاسخگویی آن‌ها به مشتریان را نیز بهبود بخشد.

روانشناسی مثبت گرا می‌تواند باعث شود که کارکنان احساس ارزشمندی کنند. وقتی افراد احساس تقدیر و ارزش می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. وقتی احساس مهم بودن می‌کنند، تلاش می‌کنند تا موفقیت در سازمان را افزایش دهند.

بهبود اجتماع

جوامع، دقیقاً مانند افراد از سلامت روحی و جسمی مشترک برخوردار هستند. باید به طور کلی از رفاه و سلامتی یک جامعه مراقبت شود.

اگر جامعه‌ای فاجعه‌ای را تجربه کند، همه اعضای آن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. نحوه واکنش هر یک از اعضا در برابر فاجعه می‌تواند تعیین کند که آیا جامعه پیشرفت خواهد کرد یا خیر. دانستن اینکه چه چیزی باعث شکوفایی و مقاومت جوامع می‌شود مهم است. روانشناسی مثبت گرا می‌تواند اعضای جامعه را در شرایط خوب و بد به هم پیوند دهد. این بدان معناست که می‌تواند از اختلافات داخلی جلوگیری کند.

حذف شکست

مثبت گرایی به این معنی نیست که اتفاقات نامطلوب در زندگی شما متوقف می‌شوند. این بدان معناست که شما افکار خود را در مورد وقایع رخ داده در زندگی خود تغییر خواهید داد.

ترس از شکست می‌تواند برای بسیاری دشوار باشد. با تغییر نگاه به شکست و دادن قدرت کمتری به آن در زندگی، می‌توانید در مواجهه با موانعی که پیش می‌آیند احساس اطمینان کنید.

می‌توانید شروع به دیدن شکست به عنوان راهی برای یادگیری و بهتر شدن کنید، نه اینکه آن را بخشی از هویت خود بدانید. شکست فقط راه دیگری برای تقویت شدن است. روانشناسی مثبت گرا می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی مثبت گرا، با درمانگر خود صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که می‌خواهید ابزارها و تکنیک‌های روانشناسی مثبت گرا را در درمان‌های منظم خود پیاده کنید. اگر بتواند چشم انداز مثبت تر، احساسات بهتر، روابط بهتری را ارائه دهد ارزش آن را دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما