شناسهٔ خبر: 48622340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای؛

تشکیل پرونده قضایی برای برداشت غیرقانونی آب

خبرگزاری صداوسیما

متخلفان برداشت‌های غیرقانونی آب به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -
تشکیل پرونده قضایی برای برداشت غیرقانونی آببه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای این استان گفت: پی تنش‌های آبی در شهرستان‌ها و مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کشت محصولات آب بر از جمله شالیکاری ممنوع بوده و کشت این محصولات جرم تلقی می‌شود.
رسول فرهادی افزود: کشاورزان باید برای برداشت آب، قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کرده و از برداشت آب از رودخانه‌ها و کشت در حاشیه آنها، خودداری کنند.
آقای فرهادی با بیان اینکه قانون توزیع عادلانه آب یکی از مهمترین مبانی قانونی در زمینه مدیریت منابع آبی کشور است، اضافه کرد: با توجه با اهمیت آب، نهاد‌های متعددی در حوزه مدیریت آب مشارکت داشته و در قانون توزیع عادلانه آب، وظایف هرکدام از این نهاد‌ها و دستگاهها برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز مازاد بر پروانه یا غیر مجاز از طریق پمپاژ و همچنین برداشت‌های سنتی برای حقابه بران قدیم مشخص شده است.
وی کم بارشی‌ها و بروز خشکسالی‌ها را از مصادیق بحران دانست و ادامه داد: برای مدیریت این نوع بحران به همکاری همه دستگاه‌های عضو کمیته بحران نیاز است.
فرهادی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای هم به عنوان دبیر جلسات شورای حفاظت از آب، با هماهنگی دستگاه قضا، نیروی انتظامی و همچنین در صورت نیاز شرکت توزیع نیروی برق با برداشت‌های غیرمجاز  برخورد قانونی می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در اثر کم بارشی‌ها دبی رودخانه‌های استان از جمله رودخانه بشار کاهش یافته است، گفت: تعدادی از بهره‌برداران منابع آبی استان، بدون توجه به کم‌آبی و بدون کسب تکلیف از شرکت آب‌منطقه‌ای با استفاده از پمپ‌های غیرمجاز اقدام به برداشت غیرقانونی آب در حاشیه رودخانه‌های استان  کرده‌اند.
فرهادی افزود: به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب، گروه‌های گشت و بازرسی شهرستان‌های بویراحمد و دنا استفاده کنندگان غیرقانونی و متخلفان حاشیه رود بشار را شناسایی و پس از قطع برق پمپ‌های غیرمجاز و جمع‌آوری آن‌ها، متخلفان را با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی دادند.
وی از ممنوع بودن استفاده از شبکه‌های آبیاری تحت مدیریت شرکت آب‌ منطقه‌ای استان هم خبر داد و اضافه کرد: بر اساس مصوبات شورای حفاظت، استفاده از شبکه‌های آبیاری در مناطق سروک، شاه قاسم، دشت روم، و شبکه امامزاده جعفر به استثنای کشت‌های دائم ، برای آبیاری کشت‌های سطحی و زراعی آب‌بر ممنوع است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بر اساس مواد ۱۸ تا ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، مسئولیت نظارت بر برداشت آب از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است ادامه داد: اعلام ممنوعیت کشت محصولات آب‌بر، معرفی کشت‌های جایگزین، برآورد خسارات عدم کشت و عدم ارائه خدمات برای کشت محصولات آب‌بر در کانال های آبیاری سنتی از جمله اقدامات لازم برای مدیریت آب در استان است.

نظر شما