شناسهٔ خبر: 48621980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نقش سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در مستند چینی

شبکه انگلیسی زبان «سی جی تی ان» چین مستندی به زبان انگلیسی به نام «دخالت های خارجی آمریکا» منتشر کرد که طی آن، تاریخچه دخالت سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز مرور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، در ابتدای این فیلم مستند آمده است: آمریکا یک تاریخچه طولانی در زمینه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها دارد که بسیاری از این دخالت ها در مستندات رسمی خود آمریکا نیز ثبت شده است. راه های دخالت آمیز آمریکا شامل یک طیف بزرگی از عملیات محرمانه تا عملیات نظامی است.

گزارش می افزاید: شاید جنگ عراق مهمترین مورد علنی علاقه آمریکا به دخالت در امور سایر کشورها باشد اما همیشه اینگونه علنی نبوده است و عملیات پنهانی دستگاه اطلاعاتی آمریکا بیشتر یک قاعده است تا یک استثنا.

در ادامه این گزارش آمده است: محمد مصدق در بازه زمانی ۳۰ تیر ۱۳۳۱ تا ۲۸ خرداد سال ۱۳۳۲ نخست وزیر ایران بود. وی ملی سازی صنعت نفت ایران را رهبری کرد اما این مساله برای آمریکا و انگلیس نگران کننده بود. در مرداد ۱۳۳۲ حکومت مصدق با کودتا سرنگون شد در حالی که پیشتر شاه فرمان برکناری او را صادر کرده بود.

در ادامه این گزارش با اشاره به درگیری بین طرفداران شاه و مصدق و سرانجام زندانی شدن مصدق آمده است: دولت آمریکا در اگوست ۲۰۱۳ با انتشار بخش عمده ای از اسناد سری خود به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرد. این اسناد سری نشان داد آمریکا برنامه ریزی و اجرای این کودتا را به عهده داشته و سیا اعتراف کرد این کودتا با هدایت این دستگاه اطلاعاتی انجام شده است.

بر اساس گزارش تلویزیون انگلیسی زبان چین، کودتای ۱۳۳۲ در تهران مورد تایید بلندپایه ترین مقامات دولت وقت امریکا قرار گرفته بود.

نظر شما