شناسهٔ خبر: 48621517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهلت آمریکا برای خروج کارمندان محلی مراکز دیپلماتیک در روسیه بسر رسید

مسکو- ایرنا- مهلتی که روسیه به آمریکا برای اخراج ۱۸۲ کارمند محلی مراکز دیپلماتیک آمریکایی در روسیه داده بود امروز به سر می رسد و این افراد از فردا (اول ماه اوت) اجازه کار کردن در این مراکز را نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی روسی ار. ب.کا روز شنبه اعلام کرد: امروز آخرین روز مهلت روسیه به آمریکا برای اخراج ۱۸۲ کارمند محلی روس و اتباع کشورهای دیگر از مراکز دیپلماتیک آمریکا شامل سفارتخانه در مسکو و سرکنسولگری در ولادی وستوک و یکاترینبورگ است.

رسانه روسی نوشت: انتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با توجه به تصمیم روسیه برای ممنوعیت استفاده آمریکا از کارمندان محلی در مراکز دیپلماتیک این کشور در توئیتی از این اقدام ابراز تاسف کرد.

به گفته بلینکن، این ممنوعیت اعمال شده ازسوی روسیه، بر کار مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه ازجمله امکان تامین امنیت کارکنان این مراکز و گفت و گو با مقام های روسیه تاثیر منفی می گذارد.  

وی ادامه داد: هرچند که ما ازاین اقدام دولت روسیه ابراز تاسف می کنیم اما ایالات متحده به اجرای تعهدات خود ادامه می دهد و روابط قابل پیش بینی و باثبات با روسیه را حفظ خواهد کرد.  

روسیه روز ۲۵ اردیبهشت ماه فهرست کشورهای غیردوست برای این کشور را منتشر کرد که تا اکنون آمریکا و چک دو کشور تشکیل دهنده این فهرست هستند.

به گزارش رسانه های روسیه، به آمریکا مهلت داده شد تا روز اول ماه اوت سال جاری اتباع روسی را از سفارت خود در مسکو اخراج کند.  

 ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز چهارم اردیبهشت ماه حکمی را صادر کرد که بر اساس آن فهرست کشورهای متخاصم علیه مسکو  به منظور اعمال محدودیت ها و تحریم هایی در مورد این کشورها، مشخص شود.

 شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در ان زمان اعلام کرد که این حکم رییس جمهوری روسیه با عنوان دفاع از منافع و امنیت کشور صادر شد و بر اساس آن،  

  تدابیری برای مقابله با اقدامات خصمانه کشورها در مورد روسیه اتخاذ و بکار گرفته می شود.

در بخشی از این حکم، دولت روسیه موظف شد مانع از امضای قرارداد کاری و استخدام بین مراکز دیپلماتیک کشورهای خصومت طلب با روسیه با اتباع روس و اتباع سایر کشورها به منظور اشتغال بکار در این مراکز شود.

در زمان حاضر شمار زیادی از کارکنان مراکز دیپلماتیک خارجی در روسیه را اتباع روس یا اتباع سایر کشورهای مقیم روسیه تشکیل می دهند.

این افراد معمولا به کارهای خدماتی، فنی و اداری و غیرمرتبط با فعالیت های دیپلماتیک مشغول هستند.

مطابق دستور پوتین، دولت روسیه موظف شده است فهرست کشورهای با سیاست های خصمانه علیه روسیه و شمار کارکنان محلی مجاز برای کار در سفارتخانه های خارجی در مسکو را تنظیم کند.  

روابط روسیه و آمریکا پرتنش و تیره است و  پس از آنکه آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و تحریم های جدیدی علاوه بر بیش از یک صد بسته تحریم اعمال کرد، مسکو نیز ۲۰ دیپلمات آمریکا را اخراج کرد.

نظر شما