شناسهٔ خبر: 48621250 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیک پنجم کرونا در یزد از نگاه آمار

یزد- ایرنا- بیشتر از یک ماه قبل زنگ خطر شیوع پیک پنجم کرونا در کشور و از جمله استان یزد به صدا در آمد.

صاحب‌خبر -

به رغم تاکیدات زیاد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان این حوزه مبنی بر رعایت دستورات بهداشتی، نرفتن به سفر، زدن ماکس، حاضر نشدن در اجتماعات و شستن دستها، همچنان بخش قابل توجهی از شهروندان با سهل انگاری و عادی انگاری بر طبل این بیماری قرن می کوبند!

متاسفانه کرونا در پیک پنجم خود به صورت آرام و چراغ خاموش جلو آمد و همچنان می تازد در حالیکه بسیاری از سخت گیری‌ها و محدودیت‌ها در این مدت کاهش یافت تا این بیماری همچنان در اوج باشد.

اکنون هر ۱۰ شهرستان استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و از این رو لزوم رعایت بیشتر پروتکل ها از یک سو و توجه به واکسیناسیون عمومی از سوی دیگر ضروری می نماید.

کادر درمان ما خسته و نگران هستند و حق هم دارند؛ آنها با تمام توان خود در سنگر اول مقابله با این ویروس قرار داشته و دارند و لذا حق دارند که گاهی از دست من و شما  گله گذار باشند.

نگاهی گذرا به آمار مراجعان، بستری ها و  فوتی های کرونا در پیک پنجم در استان یزد نشان می دهد که این بیماری قرن، آرام و بی صدا می تازد و هر چند آمار فوتی های این پیک در مقایسه با ماههای آغاز شیوع این ویروس در سال گذشته، کاسته شده اما آمار مراجعان و مبتلایان سیر صعودی داشته است.

آمار مقایسه ای مراجعان، مبتلایان، فوتی ها و رنگ بندی های کرونا در یک ماه گذشته در استان یزد خود گویاتر از هر توضیحی است .

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هفتم تیرماه امسال، نخستین آمار افزایشی و قابل توجه کرونایی‌ها در روزهای آغازین پیک پنجم آن را اعلام کرد.

در این روز یعنی هفتم تیرماه، ۱۵۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند.

به نوشته این دانشگاه در آن روز ۴۲۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری بودند که ۷۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کردند.

در همین روز پنج نفر فوت کردند.

در هفتم تیرماه شهرستان یزد در وضعیت قرمز، شهرستان های اشکذر، اردکان و بهاباد در وضعیت زرد، سایر شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار داشتند.

در ادامه این ماجرا دانشگاه علوم پزشکی یزد ۱۲ تیرماه از پذیرش ۱۵۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد و تداوم افزایش بستری های مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان و قرار گرفتن ۶ شهرستان در وضعیت قرمز خبر داد و اعلام کرد بستری های مشکوک به کرونا در یزد به ۵۰۰ تن رسید.

از این تعداد، ۹۸ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشتند .

بنا بر گزارش ۱۲ تیرماه این دانشگاه، شهرستان های ابرکوه، اشکذر، بافق و بهاباد در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

تعداد فوتی های کرونا در این روز یک نفر اعلام شد.

دانشگاه علوم پزشکی یزد سه روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه از پذیرش ۲۲۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد خبر داد که در مقایسه با ۱۲ تیرماه ۷۴ نفر بیشتر بود.

همچنین این دانشگاه از رسیدن بستری های مشکوک به کرونا در استان به ۶۰۰ نفر خبر داد و این افزایش را "چشمگیر" دانست و اضافه کرد: ۱۲۴ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

در ۱۵ تیرماه، هشت نفر بعلت کرونا در یزد فوت کردند.

اما طی فاصله زمانی ۱۵ تا ۱۹ تیرماه یعنی چهار روز ، تعداد بستری های کرونایی در استان با ۱۲۰ نفر افزایش به ۷۲۰ نفر رسید .

همچنین تعداد بیماران پذیرش شده کرونایی هم ۳۳۴ نفر اعلام شد که در مقایسه با چهار روز قبل از آن بیش از ۱۰۰ نفر افزایش نشان می داد.

این بار هم دانشگاه از اصطلاح "چشمگیر" برای افزایش بیماران کرونایی استفاده کرد که نشان از خوب نبودن اوضاع در مراکز درمانی بود بخصوص آنکه ۱۰۸ نفر از این تعداد به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشتند .

دانشگاه پزشکی یزد اعلام کرد: ۱۹ تیرماه شهرستان های ابرکوه و اشکذر در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

در این روز هم ۲ فوتی دیگر به جمع درگذشتگان کرونایی اضافه شد.

در ۲۰ تیرماه یعنی ۲۴ ساعت بعد باز هم دانشگاه پزشکی یزد از تداوم روند صعودی بستری های کرونایی در استان و افزایش چشمگیر پذیرش های کرونایی خبر داد.

در این روز اعلام شد ۷۵۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که ۱۱۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند و خدمات دریافت می‌کنند.

طی این روز ۲۷۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند که در مقایسه با روز قبل از آن حدود ۷۰ نفر کمتر بود.

در همین روز شهرستان های ابرکوه و اشکذر در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

در ۲۰ تیرماه هم ۶ نفر  فوت کردند.

دانشگاه علوم پزشکی یزد در تازه ترین آمار خود اعلام کرد مجموعا در تیرماه امسال ۱۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان یزد قربانی این ویروس شدند.

از ۳۰ هزار و ۸۵۳ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در تیرماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵ هزار و ۴۹۷  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان یزد شناسایی شدند.

اما این آمار همچنان می تازد و بنا بر تازه ترین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه پزشکی یزد از  ۶۸۸ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۷۷  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

از این تعداد ۲۵ نفر در بیمارستان های استان بستری و ۲۵۲ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و ۵ بیمار مبتلا به کرونا هم در استان جان خود را از دست دادند.

و بر اساس آخرین آمار  اکنون، ۸۵۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۱۴۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات دریافت می کنند که نسبت تیرماه، جهش قابل توجهی دارد. 

نظر شما