شناسهٔ خبر: 48621235 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با تلاش ۱۳ شرکت دانش بنیان؛

سخت افزار‌های ردیابی و مدیریت ناوگان ایران‌ساخت شد

با تلاش ۱۳ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، انواع سخت افزار‌های موقعیت‌یابی و ردیابی و مدیریت ناوگان به تولید رسید و این فناوری‌ها بومی‌سازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیستم موقعیت‌یابی، ردیابی و ناوبری متحرک‌ها از دو بخش اصلی سخت‌افزار و نرم‌افزار تشکیل می‌شود که با استفاده از فناوری ماهواره، سامانه موقعیت‌یاب جهانی و تکیه بر سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی کاربردی می‌شوند. این سیستم‌ها امکان تعیین موقعیت و ردیابی همزمان و حتی ... مزمان اشیاء، افراد، خودرو‌ها یا هر متحرک دیگر را ممکن می‌کنند.

دستگاه‌های ردیاب و موقعیت یاب کاربرد‌های بسیار زیاد و متنوعی دارند. این سیستم‌ها در حوزه‌هایی، چون «تعیین موقعیت زندانیان»، «رهگیری و ردیابی خلافکاران»، «نظارت بر کودکان، سالمندان، بیماران کم‌توان و ناتوان»، «نظارت و ردیابی خودرو‌های شخصی، عمومی، اداری، سازمانی، تاکسیرانی»، «نظارت و مدیریت ناوگان‌های ترانزیت، باربری و حمل‌ونقل عمومی»، «نظارت و مدیریت ناوگان‌های توزیع و تحویل کالا» و «نظارت و مدیریت ناوگان‌های امدادرسانی (هلال احمر، امداد خودرو)» استفاده می‌شوند.

سخت افزار ردیابی، قطعه‌ای است که معمولا در وسایل نقلیه برای مدیریت ناوگان یا ردیابی اشخاص کاربرد دارد. برای این کار از سیستم موقعیت‌یابی استفاده می‌شود تا اطلاعات دقیقی از موقعیت مکانی هدف مورد نظر به منبع اصلی ارسال شود. اطلاعات مکان تعیین شده می‌توانند در دستگاه ردیابی ذخیره شده یا مستقیما از طریق اینترنت همراه ارسال شوند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که حامی تولیدات ایران‌ساختی است، پا به میدان گذاشته و از طراحی و تجاری‌سازی محصولات این حوزه حمایت و مسیر ورود آن‌ها به بازار را تسهیل کرده است.

شرکت‌های «اتاکو»، «ارتباطات تلفن آسیا»، «آروین پیشگام سامانه»، «اورنگ کالای آشار»، «ایمن ناوگان خلیج فارس»، «پارس تجهیز آسیا»، «پیشگامان صنعت طاها»، «رادشید»، «راد هوش افزا»، «ره‌گار گستر کار آفرین»، «سامانه‌های فن آوران اطلاعات آرمان افزار»، «شبکه ارتباطات طلایی شرق» و «مهندسی آی رود الکترونیک آریا» شرکت‌های فعال این حوزه هستند که محصولات نوآورانه‌ای در زمینه انواع سخت افزار‌های موقعیت‌یابی و ردیابی و مدیریت ناوگان تولید کرده‌اند.


نظر شما