شناسهٔ خبر: 48621219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تورم نقطه به نقطه در خراسان رضوی کاهش یافت

مشهد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در تیرماه امسال ۴۴.۲ درصد بود که این رقم در مقایسه با ماه پیش از آن ۴.۶ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، رضا جمشیدی افزود: در ماه یاد شده نرخ تورم نقطه به نقطه استان در نقاط شهری ۴۳.۶ و در نواحی روستایی ۴۶.۷ درصد بوده است که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد و در مناطق روستایی ۴.۱ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در تیرماه امسال ۴۳.۶ درصد بوده است، عنوان کرد: میزان کشوری این رقم نیز در مقایسه با ماه قبل از آن ۴ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی ادامه داد: این نرخ برای خانوارهای شهری ۴۲.۹ درصد و خانوارهای روستایی ۴۷.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۴ و ۳.۸ درصد کاهش یافته است.

او گفت: نرخ تورم تیرماه خانوارهای خراسان رضوی امسال ۱.۷ درصد بود که نسبت به ماه قبل از آن ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

جمشیدی این شاخص را برای خانوارهای شهری و روستایی استان ۱.۷ درصد اعلام کرد که در خانوارهای شهری ۰.۳ درصد کاهش یافته اما در نقاط روستایی بدون تغییر بوده است.

وی افزود: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای کشور نیز در تیرماه امسال ۳.۵ درصد بود که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافته است و این در حالی است که این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۳.۶ و نقاط روستایی نیز ۳.۲ درصد اعلام شد که به ترتیب ۱.۱ و ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه، منتهی به تیرماه امسال در کل خانوارهای استان ۴۵.۱ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش یافته است و این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۴۳.۶ و روستایی ۵۱ درصد بوده است که به ترتیب ۱.۶ و ۱.۳ درصد افزایش یافته است.

جمشیدی با بیان اینکه نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری در خانوارهای کل کشور ۴۴.۲ درصد بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد افزایش یافته است، افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۴۳.۷ و روستایی ۴۷.۳ درصد بود که به ترتیب ۱.۲ و ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه کل خانوار استان در تیرماه سال جاری در گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات ۵۵.۵، پوشاک و کفش ۶۳.۴، مسکن ۱۴.۳ و گروه بهداشت و درمان ۳۵.۴ درصد بوده است که این ارقام برای کشور به ترتیب ۵۶.۹، ۵۵.۴، ۲۴.۴ و ۴۴.۲ بوده است.

جمشیدی گفت: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای تمام خانوارهای استان ۳۱۷.۲ درصد، مناطق شهری ۳۰۵.۹ و مناطق روستایی ۳۶۶.۵ درصد است.

استان خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کشور شامل ۳۳ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و ۲ هزار و ۵۴۰ روستا، ۸.۱ درصد جمعیت کشور یعنی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر را در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار در خود جای داده است.

یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند. ۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی مرد و ۴۹.۶ درصد آنها زن هستند. در این میان قشر جوان نیز یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۶۱ نفر از جمعیت خراسان رضوی را دربرمی گیرد.

نظر شما