شناسهٔ خبر: 48621213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان:

تربیت نیروی انسانی ، مهمترین عامل در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین  زنجان: محمدرضا انصاری گفت:  تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید است که در قوانین نیز به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه مطمئناً افراد دارای گواهینامه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، بیکار نخواهند ماند، گفت: 90 درصد افراد دارای مهارت حرفه‌ای، اشتغال دارند.

انصاری با بیان اینکه نیروهای کار ماهر از میان کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای جذب می‌شوند، خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر 4 هزار نفر از آموزش‌دیدگان فنی و حرفه‌ای در سطح استان به صورت مستقیم جذب بازار کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه شعار سال 1400 به صورت هوشمندانه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، تحریم و بین‌المللی نامگذاری شده است، گفت: تسهیلگری، مانع‌زدایی برای جذب سرمایه‌گذاران، افزایش هوشمندانه و باکیفیت تولید، متعادل‌سازی عرضه و تقاضا در جامعه، توسعه بخش غیردولتی، توسعه مشارکت ذی‌نفعان، برنامه‌ریزی و حکمرانی و توسعه آموزش‌های محلی فنی و حرفه‌ای و از بین بردن یاس و ناامیدی در بین جوانان و دانشجویان از شروط تحقق شعار سال است.

انصاری با اشاره به اینکه در بخش تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای سعی کرده‌ایم که از تکنولوژِی روز بهره ببریم، اظهار کرد: در سه سال گذشته در بحث مدیریت منابع آب تجهیزاتی را خریداری کردیم که جهت آموزش استفاده از این دستگاه‌ها به دستگاه‌های متولی بسیار اصرار داشتیم. در رشته برق نیز پنل‌های خورشیدی را حتی در ماهنشان راه‌اندازی کردیم و به افراد آموزش‌های لازم در این زمینه را دادیم چرا که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع سبز بایستی مورد توجه قرار گیرد. ممکن است در زمینه دستگاه‌های تراشکاری چندان به روز نباشیم اما تمام فرآیندهای لازم را در آموزشگاه‌ها آموزش می‌دهیم و به طور قطع می‌توانم بگویم که کسی که دوره‌‌ای را در فنی و حرفه‌ای گذرانده باشد و مهارت کافی را کسب کرده باشد، بیکار نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه آموزش یک پروسه کوتاه‌مدت نیست و قطعا اثرات این اقدامات در آینده خود را نشان خواهد داد، اظهار کرد: آخرین اقدام فنی و حرفه‌ای برای استفاده از تکنولوژی‌های روز، آوردن تکنولوژی سی‌.ان.سی روی چوب است که دستگاهش در چند ماه آینده تحویل کارگاه می‌شود. ضمن اینکه مسلما اثرگذاری آموزش‌ها و تحول آن به خصوص در زمینه آموزش‌های مهارتی زمان بر است و نشانگر این موضوع سهم ناچیز آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در سبد خانوار است.

انصاری با بیان اینکه در بحث کارآموزی و ترویج فرهنگ کارآفرینی به جای کارجویی باید رسانه‌ها کمک حال ما باشند، اظهار کرد: به‌روز کردن برنامه‌ها و آموزش‌ها، توسعه بخش غیردولتی، توسعه و مشارکت ذی‌نفعان و در راس امور حکمرانی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ یکی از راه‌های برون رفت از موضوع بیکاری جوانان جامعه است.

انصاری با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در بحث مانع‌زدایی و پشتیبانی تربیت نیروی انسانی بنگاه‌های اقتصادی است، اظهار کرد: ما برای اینکه بتوانیم بنگاه اقتصادی با قدرت بالا داشته باشیم باید روی مهارت کاربران کار کنیم.

مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان زنجان در زمینه قانون الزام فراگیری آموزش‌های مهارتی گفت: از سال گذشته در جلسه شورای مهارت مصوب شد که استان زنجان به‌عنوان پایلوت صلاحیت حرفه‌ای کشور شناخته شود و در این راستا من شخصا به دنبال این نبودم که مکانی را تحت عنوان مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای داشته باشیم و کمیته تشکیل بدهیم بلکه به دنبال کار عملی بودم و از همین جهت ما در آزمون شرکت پارس‌سوئیج این کار را انجام دادیم و اگر سلامت برگزاری این آزمون را بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که کوچک‌ترین نقصی در این زمینه وجود نداشت و آزمونی فوق تخصصی به صورت مکتوب و عملی از شرکت‌کنندگان آزمون گرفته شد.

وی در مورد وضعیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در دوران کرونا اظهار کرد: در این دوران آموزشگاه‌های فنی وحرفه‌ای نیز مثل بخش‌های مختلف اقتصادی آسیب دیدند. ما پیش‌بینی این موضوع را چند سال گذشته انجام داده بودم و در این زمینه برای دوستان دوره‌های آموزش تخصصی گذاشتیم تا فرایند تولید محتوا و استفاده از واقعیت مجازی را فرا بگیرند چرا که هنر ما این است که اگر قرار است آموزشی را به دانش‌آموزان و مردم بدهیم اول خود نسبت به مطالب تسلط داشته باشیم و بدانیم چه طور تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. اگر چه خسارت‌های وارده به بخش آموزشگاه‌های آزاد را خوب مدیریت نکردیم و کمک هزینه‌ای که به آنها اعطا شد با ضرر و زیانی که آ‌ن‌ها دیدند قابل مقایسه نبود ولی این فرصت را به آن‌ها دادیم که در رنگبندی‌های مختلف فعالیت خود را قطع نکنند و در ساعت کمتری همچنان به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد افرادی که دارای مهارت حرفه‌ای هستند و آموزش‌های لازم مهارتی را دارند قطعا شغل دارند، اظهار کرد: ۳۵ درصد افراد، از کارگاه‌های مهارتی ما جذب می‌شوند و این عدد رقم بالایی است به طوری که شاید سالانه بالغ بر ۴ هزار نفر از سطح آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای (چه بخش دولتی و چه غیردولتی) جذب بازار کار می‌شوند.

انصاری با بیان اینکه فرصت‌های جدید شغلی بر مبنای دینامیک اشتغال ایجاد می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم فرصت‌های شغلی موجود در جامعه را با استانداردهایی که فنی و حرفه‌ای دارد مقایسه کنیم باید اذعان کرد که ۶ هزار عنوان استاندارد شغل وجود دارد که بر اساس سه طبقه‌بندی مشاغل ایسکو تدوین شده است و کدهای بین‌المللی دارد و کدهای کسب شده قابل ترجمه است.

به گفته وی؛ کرونا فرصتی برای کسب مهارت‌های فضای مجازی و ایجاد اشتغال در این زمینه فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته مدرسه مهارت را افتتاح کردیم، اظهار کرد: این مدرسه بنا است که کودکان را از سن ۴ تا ۵ سالگی با مفهوم مهارت آشنا کند. مطمئن باشید که اگر این سیاست ادامه‌دار باشد و کودکان از سنین ۵ سالگی با مهارت‌آموزی آشنا شوند در آینده یک سری نیروی کارآفرین خواهیم داشت که کارهای بزرگی را به انجام خواهند رساند.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از راه‌های برون‌رفت ما از معضل بیکاری این است که هر یک از دانش‌آموزان حداقل یکی از مهارت‌های لازم را کسب کند، اظهار کرد: متاسفانه ما هنوز حتی نتوانسته‌ایم مهارت نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم و این مساله می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در جهات مختلف ایجاد کند.

به گفته مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان؛ نرخ بیکاری در قشر دانشجویان بیشتر از همه گروه‌ها است و از همین جهت ما تفاهم‌نامه‌هایی را در زمینه مهارت‌آموزی با دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه زنجان داشتیم که بنا است که دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌های لازم را کسب کنند.

انصاری گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما جلوگیری از موازی کاری‌های موجود است که متاسفانه این موضوع همچنان وجود دارد، اظهار کرد: فلسفه تشکیل شورای مهارت هم که چندمین جلسه آن تاکنون تشکیل شده است همین موضوع است.

 وی با بیان اینکه وظیفه تعاونی‌های مسکن طبق قانون، تامین زمین و مسکن برای اعضای صنفی خود در حیطه شهرسازی و محدوده شهری است، خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل برخی تعاونی‌ها اقدامات غیرقانونی مبنی بر خرید زمین‌های غیرمحدوده شهری، استفاده از زمین‌های فاقد کاربری مسکونی و همچنین زمین‌های فاقد طرح تفصیلی شهر انجام شده که مصداق کج نهادن خشت اول است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به ارتباط گسترده وزارت متبوع با جامعه گفت: 85 درصد جامعه، مخاطب این وزارتخانه و مجموعه‌های تحت نظر ان هستند.

وی با تاکید بر اجرای دقیق قوانین و مقررات در سطح این اداره کل و دستگاه‌های تابعه اظهار داشت: هر انحرافی در اجرای قوانین و مقررات 85 درصد جامعه را به قهقرا می‌برد ضمن اینکه در این مجموعه باید مطالبه‌گری را به مخاطبین آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه با  64دستگاه تفاهم نامه امضا کردیم، گفت: دوره های آموزشی برای این دستگاه ها در راستای مهارت آموزی و شناسایی فرصت های شغلی اجرا می شود و تلاش شده مشاغل جدید شناسایی و استاندارد سازی شوند .

نظر شما