شناسهٔ خبر: 48621097 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیده شدن در فضای مجازی؛ سندروم بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی

یک مشاور خانواده در رابطه با برخی از علت های بروز آسیب های اجتماعی توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مسائلی که امروزه در جامعه مشاهده می‌کنیم، شیوع رفتار‌های منحرف نسبت به معیار‌های جامعه است.

وجیهه پیل بالا کارشناس ارشد مشاور خانواده در رابطه با برخی از علت های بروز رفتارهای نابهنجار نوجوانان  در جامعه اظهار کرد: در جامعه امروز، رفتارهای آسیب زایی از سوی برخی از دختران و پسران  مشاهده می کنیم که برای این که در محیط جامعه دیده شوند و در فضای مجازی لایک و کامنت دریافت کنند دست به رفتار‌هایی می‌زنند که سر تیتر خبر‌ها باشند و این خود، گمراهی در انتخاب راه برای دیده شدن و این بهنجار نبودن است.

بیشتر بخوانید

وی بیان کرد: شاید این دیده شدن برای مدت زمانی جوابگو باشد، اما بعد از مدتی این رفتار نابهنجار از ذهن‌ها می‌رود و تنهایی و احساسات منفی بیشتری به سراغشان می‌آید.

این کارشناس ارشد مشاور خانواده تصریح کرد: دنیای ذهنی دختران و پسران بسیار باهم متفاوت است، هر کدام در مسیری قرار می‌گیرند که بتوانند از توانمندی خودشان استفاده کنند، اما زمانی که در مسیرشان گم می‌شوند به کمک هیجانات صفر و صد خود دست به انتخاب می‌زنند. زیرا الگوی رشدی خودشان را گم کرده اند.

پیل بالا با اشاره به برخی از رفتارهای آسیب زای نوجوانان گفت: در گذشته، گرایش‌های هیجانی برخی از پسر‌ها به سمت رفتار‌های قمه کشی و دعوا و کتک کاری، مصرف قلیان و گرایش به سیگار و مواد مخدر و.. بود اما امروزه، مشاهده می‌کنیم که دختران نیز بخصوص در سن نوجوانی بشدت درگیر مشکلات هیجانی هستند؛ به طوری که دست به رفتار‌های پرخطر و نابهنجار نسبت به معیار‌های جامعه می‌زنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این گرایش‌ها، هیجانات بهم ریخته و آشفته و همچنین نداشتن الگوی مناسب رشدی است که باعث برداشته شدن مرز‌های جنسیتی می‌شود. به این معنی که هر کدام از این نوجوانان، با وجود مشکلات ناسازگاری به دنبال نمایش دادن رفتار‌هایی هستند که دیده بشوند.

این کارشناس ارشد مشاور خانواده افزود: مهم‌ترین مساله در بروز این رفتار‌ها، ابتدا باید در خانواده و سپس در گروه دوستان ارزیابی شود چرا که نوجوانان چه دختر چه پسر، به دنبال شکل دادن به هویت اجتماعی خود هستند، اما در گمراهی مسیر رشدی خود قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به بروز برخی از رفتارهای آسیب زا از سوی عده ای از دختران تاکید کرد: دخترانی که در مسیر این رفتار‌های پرخاشگرانه قرار می‌گیرند الگوی رشدی خودشان را نه تنها در خانواده، بلکه در محیط اجتماعی نیز پیدا نکرده اند.

پیل بالا در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار و رفتار برای جلوگیری از رفتارهای آسیب زا در جامعه،  استفاده گسترده از رسانه‌ها و آموزش درست و منطقی در مدارس به دانش آموزان و خانواده‌های آن هاست.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما