شناسهٔ خبر: 48620943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وابستگی ۱۰۰ درصدی تولید آب در فردیس به برق/آیا مردم فردیس از سد کرج سهم دارند؟

هرسال با رسیدن فصل گرما، آغاز خاموشی‌های اجباری به دلیل مدیریت مصرف برق، نگرانی برای قطعی آب در فردیس وجود دارد. امسال قطعی های طولانی و چندباره برق در طول روز، فردیسی‌ها را در برخی مناطق دچار بحران بی آبی کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-مریم آقانوری: هرسال با رسیدن فصل گرما، آغاز خاموشی‌های اجباری به دلیل مدیریت مصرف برق، نگرانی برای قطعی آب در فردیس وجود دارد. امسال قطعی های طولانی و چندباره برق در طول روز، فردیسی‌ها را در برخی مناطق دچار بحران بی آبی کرد. 

محمد نیک فکر، رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردیس، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردیس، در خصوص مشکلاتی که با قطعی برق برای تأمین آب شرب شهروندان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع زیرزمینی و چاه‌ها تأمین کننده آب شهرستان فردیس است، ما برای تولید و پمپاژ آب صد درصد و برای توزیع و تامین فشار آن ۵۰ درصد متکی به برق هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر با قطع برق، پمپ های خانگی هم از کار می‌افتد و عملا امکان رسیدن آب به مصرف کنندگان وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه تاسیسات آب از تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده، مانند زنجیر به هم متصلند، به دلیل پراکندگی تاسیسات آب در سطح شهر، با قطعی برق در نقاط مختلف ناهماهنگی بین تاسیساتِ تولید، پمپاژ و توزیع آب ایجاد می‌شود؛ به طوریکه قطع برق در هر کدام از این زنجیره‌ها مانع از رسیدن آب به دست مصرف کننده می‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: با توجه به وابستگی شبکه توزیع و تامین آب به برق و افزایش مصرف آب در فصل گرما، قطعی یک ساعته برق در برخی مناطق موجب قطعی‌های چند ساعته آب شد. مشکل اصلی این بود که با قطعی برق تولید آب را کاملا از دست دادیم و با افت فشارشبکه و ایجاد فشار روانی در جامعه برای ذخیره سازی آب، از سویی تولید از دست رفته و از سویی مصرف بیشتر می‌شود و ذخیره مخازن نیز کم کم خالی می‌شود. پس از وصل شدن برق نیز پرشدن مجدد مخازن ذخیره، بازبینی فلکه‌های آب، هوا گیری شبکه و رفع ایرادات در شبکه ای به طول بیش از ۵۵۰ کیلومتر، با منابع انسانی محدود ، زمانبر است و موجب طولانی تر شدن زمان قطعی آب می‌شود.

 

فیلم| توضیحات  رئیس اداره آبفا فردیس در مخصوص مخزن ۵ هزارمتر مکعبی پارک بهشت

این مقام مسؤول گفت: اگرچه  با توجه به وابستگی کامل تولید آب به برق، در زمان خاموشی امکان تولید آب از چاه‌ها وجود ندارد؛ برای پمپاژ آب از مخازن ذخیره در زمان قطعی برق، چهار دستگاه دیزل ژنراتور توسط آبفا تهیه و در کنار مخازن دخیره آب مستقرشد  که با کمک فرمانداری و سپاه شهرستان قرار است سه دستگاه دیزل ژنراتور دیگر تهیه و در سطح شهر مستقر شود تا در صورت قطعی برق بتوانیم آب را از مخازن پمپاژ کنیم. اغلب تاسیسات آبفا در مکان‌هایی از جمله وسط بلوار یا پارک هاست و امکان استقرار دیزل ژنراتور را ندارد ضمن اینکه استفاده از این تاسیسات مستلزم حضور اپراتور است که  امکان تأمین نیروی انسانی برای این دستگاه ها وجود ندارد. 

۵۸ هزار متر مکعب ذخیره آب در فردیس

وی حجم مخازن ذخیره فردیس را ۵۸ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: در فردیس  ۵۰ هزار مشترک داریم که ۱۶۹ هزار واحد تجاری مسکونی را شامل می شود و در مجموع ۷۹ حلقه چاه در شهرستان فردیس وجود دارد. از این تعداد  ۶۳ حلقه چاه، آب شهر فردیس را تامین می کند که  چهار حلقه از این چاه ها جدید حفر شده است. همچنین ۱۲ حلقه چاه  درمشکین دشت و ۴  حلقه چاه در فرخ آباد و زیبادشت به عنوان منبع تامین کننده آب این مناطق است. 

کلنگ زنی احداث مخزن جهان نما با ۱۷ سال تاخیر 

نیک فکر با اشاره به اقدامات زیرساختی مثبتی که برای رفع مشکلات کم آبی در فردیس توسط آبفا انجام شده است، گفت: در این راستا احداث مخرن ذخیره آب  با ظرفیت ۵ هزار متر مکعب در کنار مخزنی با همین ظرفیت در ضلع جنوبی پارک بهشت  آغاز شده و در مراحل پایانی است. همچنین مخزن ۵ هزار متر مکعبی پارک جهان نما بعد از ۱۷ سال با پیگیری و کمک فرماندار، دادستان و امام جمعه فردیس و استاندار و نمایندگان البرز در مجلس  کلنگ زنی شد. اولین مکاتبات اجرای طرح احداث مخزن جهان نما در سال ۸۳  انجام شده که اخیرا با موافقت منابع طبیعی برای واگذاری ۵ هزار متر مربع از اراضی پارک جهان نما،  کلنگ زنی شد.  ساخت این مخزن پس از صدور مجوز از سوی منابع طبیعی،  آغاز و در طول ۱۵ ماه احداث می شود که فعلا احداث یک منبع ۵ هزار مترمکعبی در آن برنامه ریزی شده است.

خط لوله ۹۰۰ میلیمتری که از سال ۹۳ آغاز شده و تا آنسوی رودخانه فردیس پیش رفته، سال هاست با مخالفت اهالی شهرک طالقانی امکان اجرای عملیات وعبور لوله ۹۰۰ از داخل شهرک را ندارد و همچنان متوقف مانده است.

تصویر مخزن ۵ هزارمتر مکعبی پارک بهشت

 

وی در این خصوص اظهار کرد: طرح اجرای  خط لوله ۹۰۰ میلیمتری به طول ۸ کیلومتر از محل تاسیسات اصلی اداره آب و فاضلاب فردیس آغاز و با گذر از رودخانه فردیس، شهرک طالقانی، جاده مخصوص و اتوبان کرج، به پارک جهان نما و مخزن ذخیره در این پارک  می رسد که این خط انتقال، دسترسی فردیس به شبکه آب های سطحی را میسر می کند. خط انتقال لوله ۹۰۰ تا ضلع جنوبی شهرک طالقانی انجام شده و با مخالفت ساکنان برای عبور لوله ۹۰۰ میلیمتری از داخل شهرک، در این بخش متوقف مانده است. اما لوله گذاری از شمال شهرک طالقانی تا جاده مخصوص اجرا شده است. پیگیری آبفا برای انتقال لوله از داخل پادگان شهید میثمی که در جوار شهرک طالقانی قراردارد، به دلیل نظامی بودن منطقه با دشواری های بسیاری روبروست. امیدواریم با کمک مراجع حاکمیتی در استان و شهرستان و کسب رضایت معارضان شهرک طالقانی بتوانیم عملیات را اجرا کنیم و همزمان با ساخت مخزن شهرک جهان نما، عملیات لوله گذاری لوله ۹۰۰ در بخش های باقی مانده نیز اجرا کنیم. 

خط انتقال لوله ۹۰۰؛ راه دسترسی فردیس به شبکه آب‌های سطحی

رئیس اداره آبفا فردیس یادآور شد: در حال حاضر شبکه آب شرب فردیس هیچگونه دسترسی به شبکه آب‌های سطحی ندارد و تمامی آب مورد نیاز شهرستان از چاه ها تامین می شود. بخشی از افزایش سهم حق آبه استان البرز که با پیگیری نمایندگان مجلس انجام شد، مربوط به فردیس است که با اجرای خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری تا پارک جهان نما، محقق می شود. همچنین خط انتقال دیگری با لوله ۵۰۰ میلیمتری  به طول ۴ و نیم کیلومتر در ضلع شمال غربی، فردیس  را به شبکه آب شهری کرج متصل می کند. این خط انتقال از رزکان تا ریل راه آهن شیخ آباد به میزان ۵۰ درصد انجام شده و ۵۰ درصد باقیمانده  در مرحله انتخاب پیمانکار است.

ساخت و ساز غیرمجاز اصلاح شبکه را به آبفا تحمیل می‌کند

وی اصلاح ۱۵ کیلومتر از فرسودگی شبکه را از دیگر اقدامات زیرساختی آبفا برشمرد و گفت: فرسودگی انشعابات در شبکه آب شهری یک امر طبیعی است که هر ساله بخشی از شبکه اصلاح می شود. اما ساخت و ساز غیرمجاز مشکلی است که در این بخش وجود دارد و قابل پیش بینی نیست؛ به طوریکه لوله گذاری توسط آبفا بر اساس طرح تفصیلی و ساخت و سازها خارج از طرح تفصیلی انجام می شود و در جایی که باید یک ساختمان ۶ واحدی باشد ۱۰ واحد ساخته می‌شود و لوله هایی که کارگذاری شده پاسخگوی جمعیت موجود نیست و اصلاح شبکه در این مناطق را به آبفا تحمیل می کند.

چاه‌ای غیرمجاز ویلاها، آب‌های زیرزمینی فردیس را می‌خورد

وی همچنین وجود چاه غیر مجاز در فردیس که شاید تعداد آن به هزار حلقه چاه برسد را از عوامل کم آبی‌های این شهر برشمرد و افزود: وجود چاه‌های غیر مجاز و استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی  که در منازل و ویلاها برای پر کردن استخرها و آبیاری فضای سبز در قسمت جنوبی فردیس از جمله شهرک ناز، یکی از دلایل کم آبی‌های فردیس است. 

 

فیلم| توضیحات فایزی مدیر بهره برداری آبفای فردیس

در جریان این مصاحبه بازدید از پروژه‌های آبفا هم انجام شد. به گفته رئیس اداره آبفا فردیس قرار است چاه جدیدی در  تاسیسات پور عباس در منطقه پیک که سال‌هاست چاه آن خشک شده، حفر شود تا کم آبی در مناطق پرجمعیت و کم آب فردیس به حداقل برسد. چاه جدیدی نیز  باید در منطقه سرحدآباد برای مشترکان آبرسانی افشارزاده که اخیرا به شبکه آب شهری متصل شده اند، حفر شود.

انتهای پیام/ج

نظر شما