شناسهٔ خبر: 48616637 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

شاید بتوانید با مقایسه نتیجه آزمایش و مقادیر نرمال اطلاعات کلی در مورد وضعیت سلامتی خود به دست آورید اما بدون علم و دانش قادر به تفسیر آن نخواهید بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هرگز سعی نکنید تفسیر آزمایش خون را در منزل به تنهایی انجام دهید. شاید بتوانید با مقایسه نتیجه آزمایش و مقادیر نرمال اطلاعات کلی در مورد وضعیت سلامتی خود بدست آورید اما بدون علم و دانش قادر به تفسیر آن نخواهید بود. برای تفسیر دقیق و صحیح نتیجه آزمایش به فاکتورهایی مانند وضعیت سلامتی، سن، جنسیت، داروهای مصرفی، شدت بیماری و ... توجه می‌شود. به همین دلیل حتما باید به پزشک و افراد متخصص مراجعه کنید. اگر به دنبال راهی هستید تا بدون مراجعه به مراکز درمانی از تفسیر نتیجه آزمایش خود مطلع شوید، می‌توانید با کارشناسان ما در هوم‌کا تماس بگیرید.

آزمایش خون در منزل توسط به روزترین تجهیزات!

برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها آزمایش خون تجویز می‌شود. نتیجه تست به طور مستقیم در تشخیص و شیوه درمان موثر است. نتیجه اشتباه روند تشخیص بیماری را با مشکل مواجه خواهد کرد و در نتیجه درمان به درستی انجام نخواهد شد.  به همین دلیل پزشکان همواره به بیماران توصیه می‌کنند آزمایش‌ را در مراکزی انجام دهند که نتیجه تست از صحت و ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشد.

در شهرهای بزرگی مانند تهران آزمایشگاه‌های تشخیص طبی زیادی فعالیت دارند اما آیا می‌توان به همه آنها اعتماد کرد؟ تجهیزات و نیروی انسانی متخصص دو فاکتور مهم در آزمایشگاه‌ها هستند. همچنین باید بدانید برخی آزمایشگاه‌ها به طور تخصصی و ویژه آزمایش‌های خاصی را انجام می‌دهند. این مراکز از به روزترین تجهیزات استفاده کرده و با متخصصان باتجربه همکاری دارد.

پیدا کردن آزمایشگاه معتبر در کلان شهری مانند تهران سخت است. هوم‌‌کا معتبرترین آزمایشگاه‌ها را در سطح تهران شناسایی کرده و با آنها همکاری دارد. برای انجام آزمایش خون در منزل کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس گرفته و از خدمت آزمایش در منزل بهره ببرید. مطمئن باشید تجربه خوبی در این زمینه خواهید داشت.

چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

علائم اختصاری در آزمایش خون به چه معناست؟

در آزمایش خون شاخص‌های زیادی وجود دارند. برخی علائم اختصاری آزمایش خون بسیار رایج بوده و افراد با آنها آشنایی بیشتری دارند. در ادامه به رایج‌ترین شاخص‌های آزمایش خون اشاره خواهد شد.

 رایج‌ترین شاخص‌های آزمایش خون

آزمایش قند خون ناشتا(FBS )

در این تست سطح گلوکز خون بدن اندازه‌گیری می‌شود. پزشکان برای تشخیص دیابت این تست را تجویز می‌کنند. در واقع باید گفت یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص و همچنین پایش دیابت آزمایش قند خون ناشتا است. این تست به افرادی که بالای ۴۵ سال دارند به عنوان چکاپ روتین نیز تجویز می‌شود. برای این آزمایش لازم است به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید.

در زمان ناشتایی می‌توانید آب بنوشید اما مصرف آبمیوه، قهوه و ... محدودیت دارد. خونگیری از طریق ورید بازویی انجام می‌شود. البته باید گفت از ادرار و دیگر مایعات بدن مانند مایع مغزی نخاعی برای انجام این تست نیز استفاده می‌شود. از دیگر آزمایش‌های مکمل می‌توان به آزمایش تحمل تست گلوکز(GTT)،‌ آزمایش HbA1c ،‌ آزمایش قند خون تصادفی و آزمایش دیابت بارداری اشاره کرد.

آزمایش CBC

پزشکان برای شمارش همه سلول‌های خونی این آزمایش را تجویز می‌کنند. هدف از انجام این تست بررسی وضعیت عمومی بدن و همچنین غربالگری است. با استفاده از نتایج آن بیماری‌هایی مانند سرطان، کم خونی، مشکلات انعقادی، التهاب در بدن و ... تشخیص داده می‌شود. در این آزمایش وضعیت سه نوع از سلول‌های خونی بررسی خواهد شد: گلبولهای قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها.  در واقع باید بدانید این تست خود دارای چندین شاخص است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:   

  • شمارش تعداد گلبول های قرمز(RBC ).
  • سنجش درصد گلبول‌های قرمز در کل حجم خون(HCT).
  • سنجش مقدار کل هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز(‌HB).
  • سنجش سطح متوسط هموگلوبین در گلبول های قرمز(MCH).
  • سنجش متوسط غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز(MCHC).
  • سنجش متوسط اندازه گلبول‌های قرمز(MCV).
  • سنجش اختلاف حجم و اندازه گلبول‌های قرمز(RDW).
  • شمارش تعداد گلبول‌های سفید (WBC)
  • شمارش تعداد پلاکت‌ها(PIT)
  • اندازه‌گیری اختلاف حجم و اندازه پلاکت ها(PDW).
  • اندازه‌گیری متوسط اندازه پلاکت‌ها(MPV).
    چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

آزمایش تیروکسین T4

در این تست عملکرد غده تیروئید و اختلالات آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. پزشکان برای تشخیص کم‌ کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان این تست را تجویز می‌کنند. توصیه می‌شود برای انجام این آزمایش شرایط ناشتایی را رعایت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما موضوع را به پزشک  و تکنسین آزمایشگاه اطلاع دهید. خونگیری از ورید بازویی و به صورت روتین انجام خواهد شد.

آزمایش هورمون تیروئید T3

از این تست نیز برای بررسی عملکرد غده تیروئید استفاده می‌شود. اگر فرد علائمی از پرکاری یا کم کاری تیروئید داشته باشد پزشک این تست را  تجویز خواهد کرد. توصیه می‌شود برای انجام این آزمایش نیز شرایط ناشتایی را رعایت کنید. خونگیری نیز از طریق ورید بازویی انجام می‌شود.

آزمایش هورمون محرک تیروئید TSH

این تست نیز با هدف بررسی عملکرد غده تیروئید و تشخیص اختلالات آن انجام خواهد شد. برای انجام این تست نیز لازم است شرایط ناشتایی را رعایت کنید. خونگیری نیز از طریق ورید بازویی و روتین انجام خواهد شد.

با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هوم‌کا به راحتی می‌توانید طیف وسیعی از آزمایش‌ها را در منزل انجام دهید. برای این منظور کافی است به سایت https://www.homeca.ir/ مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید. همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس خواهند گرفت.

  • چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

تفسیر آزمایش خون در منزل

 در دنیای امروزی بهره‌مندی از خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی شکلی نو به خود گرفته است. البته شیوع بیماری کرونا در این امر نیز بسیار موثر بوده است. زمانی مجبور بودید برای ساده‌ترین آزمایش‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنید، سپس باید زمانی را برای دریافت نتیجه تست در نظر می‌گرفتید و در نهایت برای تفسیر نتیجه باید به پزشک مراجعه می‌کردید. انجام این مراحل به خودی خود وقت گیر نیست، اما برای حضور در مراکز درمانی باید شلوغی شهر و  صف انتظار بیماران را تحمل کنید. حالا مراحل انجام آزمایش تغییر کرده است.

شما در خانه می‌مانید و تکنسین آزمایشگاه برای نمونه‌گیری به منزل یا محل کار مراجعه می‌کند. شما در منزل می‌مانید و نتیجه تست به صورت آنلاین در پنل شخصی شما نمایش داده می‌شود فقط کافی است کلیک کردن را بلد باشید. در مرحله آخر نیز شما در منزل می‌مانید و نتیجه تست به صورت آنلاین برای شما تفسیر خواهد شد. می‌بینید به راحتی ترافیک و شلوغی مراکز درمانی را پشت سر خواهید گذاشت.

 

انتهای پیام/ 

نظر شما