شناسهٔ خبر: 48610455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نگاهی به «کلیم مهرورزی» /

امام کاظم (ع) فقیه ترین اهل زمان و حافظ ترین نسبت به سنت و کتاب بود

پیوستگی با معبود و خلوت کردن با او نمایان ترین نمود در سیره عبادی امام موسی کاظم(ع) است به طوری که محدثین و مورخین ایشان را بسیار به صفت عبادت ستوده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «کلیم مهرورزی» برگزیده ای از سیره امام موسی کاظم (ع) نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش مشتمل بر 48 صفحه از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است.

 

سیره و سخن پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاک او سرمایه فکری و اعتقادی شیعه است. پیشوایان معصوم (ع) در زندگانی پر برکت خود از این گنجینه ارزشمند پاسداری کرده و دیگران را به حفظ و صیانت از آن تشویق نموده اند. حفظ این آموزه به قدری نزد معصومان (ع) دارای اهمیت بوده که تعلیم آن را به ویژه در تربیت کودکان سفارش نموده اند. کتاب «کلیم مهرورزی» برگزیده ای از سیره امام موسی کاظم(ع) با رویکرد به سه عنصر اساسی حدیث، سیره و کرامات است.

 

کتاب «کلیم مهرورزی» شامل فصولی با عناوین مقدمه، مردم داری، صهبای گذشت، پاسدار سنت نبوی، غمخوار دوستان، جذبه عشق، ارتباط عاطفی، به دور از آلایش دنیا، وقت شناس و بصیر، گلبرگی از کرامات، آینه پاکان، به سوی آفتاب، نشان او، خلعت نیرنگ، حافظ پاکان، سلاله آفتاب، روزه شیطان، خبر از پرده غیب، پیشوای راستگویان، پیک اجل، مردی از مغرب، خلیل در آتش، اعجاز دوست و برگی از دفتر آفتاب است.

 

امام ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) هفتمین پیشوای شیعه است. سیره اخلاقی آن بزرگوار از جهات مختلف حائز بررسی و مطالعه است. امام در اوضاع خفقان باری به سر می برد و سال های مدیدی را در زندان های مخوف عباسیان به سر می برد اما چنانکه نوشته اند او شکر خدا را همچنان به جای می آورد و خدا را سپاس می گفت که کنجی خلوت برای عبادت و راز و نیاز با او یافته است. چنین کرامتی از هیچ انسانی جز آن کس که برگزیده از سوی خداست، ساخته نیست.

 

 مشهور است که او را کاظم لقب دادند چون خشم خود را بسیار فرو می برد و از اشتباه دیگران چشم فرو می بست. پیوستگی با معبود و خلوت کردن با او نمایان ترین نمود در سیره عبادی آن امام همام است و محدثین و مورخین ایشان را بسیار به صفت عبادت ستوده اند. عالم بزرگ و دانشمند نامی شیعه شیخ مفید می گوید «ابوالحسن موسی (ع) عابدترین اهل زمان خویش و فقیه ترین و باسخاوتمندترین و کریم ترین آنها بود».

 روایت شده است که او نافله شب می خواند و آن را به نماز صبح متصل می کرد، سپس به تعقیبات ادامه می داد تا آفتاب طلوع می کرد، سپس به سجده می رفت و سر از سجده برنمی داشت و به دعا مشغول می شد تا زوال آفتاب نزدیک شود. تعابیر اهل سنت درباره او عبارت است از »با سخاوت، کریم، صالح، خداپرست، بخشنده، بردبار، دارای قدر و منزلت فراوان».

 

حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش نویسنده و پژوهشگری است که در حوزه دین قلم می زند. از جمله کتابهای وی می توان به نور نیایش،خورشید رهنمای، یادگار آفتاب، ژرفای دانش، میراث دار رسول، امام رئوف، دریای جود، شهریار نیکی، کوثر جاودان، سرور شهیدان، پیشوای اندیشه، نعمت عاشورا، بانوان آسمانی و فرازهای عاشورا اشاره کرد.

 

در قسمتی از کتاب «کلیم مهرورزی» می خوانیم: امام کاظم (ع) فقیه ترین اهل زمان و حافظ ترین نسبت به سنت کتاب بود. او خوش صداترین صوت قرآن را داشت. وقتی که قران می خواند با حزن می خواند و گریه می کرد و شنوندگان را نیز می گریاند. در مدینه به او زین المجتهدین می گفتند. او را کاظم می خواندند زیرا خشم خود را فرو می برد و بر رفتار ظالمان صبر کرد و سالها بعد در زندان آنان درگذشت.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: امام کاظم (ع) با برقراری ارتباط تنگاتنگ، عاطفی، پیوسته و هوشمندانه با شاگردان و دوستان، آنان را حفظ می کردند. ادریس بن ابی رافع از محمد بن موسی (ع) نقل می کند« با پدرم به سوی باغش در اطراف مکه حرکت کردیم. سپیده دم به نزدیکی محل رسیدیم. هوا بسیار سرد بود. در کنار چشمه ای فرود می آمدیم در این حال برده ای زنگی از داخل باغی در حالی که ظرف غذایی داغ در دست داشت به سوی ما آمد. از نام و کنیه بزرگ جمع پرسید. سپس در کنار امام ایستاد و عرض کرد« ابوالحسن سرور من این غذا را به شما هدیه می کنم». امام فرمود« آن را به همراهان بده». همراهان امام از آن غذا خوردند، سپس آن برده رفت و طولی نکشید که با دسته ای هیزم به ما بازگشت و به امام عرض کرد« این دسته هیزم را به تو هدیه می کنم». امام فرمود« نزد همراهان قرار ده و آتشی برای ما فراهم کن تا هیزم روشن کنیم». امام نام او و نام مولایش را نوشت و به من سپرد و فرمود« فرزند عزیزم این نوشته را نگه دار تا وقتی آن را از تو بخواهم».

 

کتاب «کلیم مهرورزی» برگزیده ای از سیره امام موسی کاظم (ع) نوشته «حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش» مشتمل بر 48 صفحه با شمارگان 5000 نسخه و قیمت چهار هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است.

 

پایان پیام/31

نظر شما