شناسهٔ خبر: 48605564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

افراد مسلح در ترکیه، ۷ عضو یک خانواده کُرد را کشتند

صاحب‌خبر -

شفقنا- برخی افراد مسلح در یکی از استان های واقع در مرکز ترکیه، به منزل یک خانواده کُرد یورش برده و اعضای آن را به قتل رساندند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی پایگاه اینترنتی «سوئیس اینفو»، رسانه های ترکیه اعلام کردند که هفت عضو یک خانواده کُرد در استان قونیه در مرکز این کشور، روز جمعه به دست برخی افراد مسلحی که به منزل آنها یورش برده و تلاش کردند آن را به آتش بکشند، به قتل رسیدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس)، فعالان حقوق بشر در ترکیه بر این باورند که انگیزه عاملان این جنایت در شهرستان «مرام» در مرکز استان عمدتا تُرک نشین قونیه که اعضای خانواده کُرد «دده اوغلوها» قربانی آن شدند، نژادپرستانه بوده است.

این در حالی است که پایگاه خبری «گازت دووار» ترکیه اواسط ماه جاری میلادی از یک عضو خانواده مذکور نقل کرده بود که آنها به دلیل کُرد بودن خود، در ماه مه گذشته نیز هدف حمله برخی همسایگان قرار گرفتند که به آنها گفتند «کردها اجازه زندگی در این جا را ندارند» و در نتیجه آن نیز، دچار جراحت های خطرناکی شدند.

در آن هنگام، این عضو خانواده کُرد دده اوغلوها که در حمله روز جمعه به قتل رسید، ضمن متهم کردن پلیس و نهاد قضایی ترکیه به جانبداری از مهاجمان، تاکید کرده بود که همه اعضای خانواده نگران جان خود هستند.

در همین حال، «عبدالرحمان کارابولوت»، وکیل مدافع قربانیان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «آرتی تی وی» ترکیه، ضمن تاکید بر این که آزادی عاملان حمله نخست، به آنها احساس مصونیت و عدم مجازات داده، درباره حمله دوم اظهار داشت: این یک حمله کاملا نژادپرستانه است؛ نهاد قضایی و حاکمیت سهم خود از مسئولیت آن چه روی داده را بر عهده دارند.

«ارن کسکین»، نایب رئیس انجمن حقوق بشر ترکیه نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر درباره حمله جمعه در قونیه نوشت: این موضوعی است که ما آن را دنبال می کردیم؛ کوچک ترین عضو خانواده به من گفت «ما بسیار می ترسیم».

در سوی مقابل، مقامات رسمی بی درنگ ماهیت نژادپرستانه جنایت مذکور را انکار کردند جایی که «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران، از دشمنی مزمن میان دو خانواده به عنوان عامل این جنایت نام برده و جنایت نژادپرستانه خواندن آن چه روی داد را نیز تحریک آمیز برشمرد.

وزیر کشور ترکیه در این باره افزود: این حمله هیچ گونه ارتباطی با مسئله تُرکی – کُردی ندارد؛ مرتبط ساختن این دو مسئله به یکدیگر به همان اندازه حمله خطرناک است.

با این حال، حزب دمکراتیک خلق ها (HDP) به عنوان حزب حامی کردها در ترکیه، اظهارات سویلورا رد کرده و خاطر نشان ساخت که جنایات های روی داده در قونیه که شهروندان کُرد قربانی آنها شدند، در چارچوب حملاتی قرار می گیرد است که کردها را هدف گرفته و طی سال های اخیر نیز افزایش یافته است.

«مدحت سنجر»، رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق ها شامگاه جمعه طی سخنانی در این باره گفت: در قونیه شاهد نمونه هولناکی از حملات نژادپرستانه بودیم که مدتی است ادامه دارند؛ گفتمان حاکمیت که نفرت و تحریک را در بر می گیرد، مسئول اصلی این کشتار است. ”

این دومین حمله مرگبار علیه کردها در قونیه در یک ماه اخیر به شمار می آید جایی که ۲۱ ژوئیه جاری نیز یک کشاورز کُرد در این استان، به دست افراد مهاجمی کشته شد که بنا بر اظهارات نزدیکان مقتول آن چنان که رسانه های محلی نقل کردند، پیشتر وی را تهدید کرده و گفته بودند: نمی خواهیم کُردی این جا باشد.

این در حالی است که در پرونده مذکور نیز مقامات استان قونیه، ماهیت نژادپرستی این جنایت را رد کرده و گفته بودند که در نتیجه درگیری لفظی ناشی از ورود دام هایی به زمین های کشاورزی یک ​​روستای دیگر، روی داده است.

خبر اصلی را در سوئیس‌اینفو ببینید

نظر شما