شناسهٔ خبر: 48605078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

درخواست کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای آزادی خبرنگاران افغان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان خواست تا هرچه زودتر خبرنگارانی که برای گزارش از مناطق تحت کنترل طالبان به هلمند رفته بودند را آزاد کند.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، کمیسیون حقوق بشر افغانستان با انتشار بیانیه‌ای نوشت که امنیت ملی این کشور به اتهام تبلیغ علیه طالبان این خبرنگاران را بازداشت کرده است اما نهادهای مسئول باگذشت چند روز هنوز درباره وضعیت امنیتی-حقوقی و سلامت آن‌ها شفاف‌سازی نکرده در این باره به افکار عمومی آگاهی نداده‌اند.

بیانیه می‌افزاید: هرگونه توقیف و سلب آزادی باید با مجوز مراجع قانونی و رعایت قوانین داخلی و حقوق بین‌المللی، و در این مورد، رعایت قانون رسانه‌های همگانی باشد.

بیانیه همچنین تصریح می‌کند: «هیچ شخصی را نمی‌توان تعقیب، بازداشت و یا توقیف نمود، مگر بر طبق احکام قانون» و «آزادی بیان از تعرض مصون است».

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت این خبرنگاران و محکوم کردن برخورد امنیتی با رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی و خبرنگاران، از دولت افغانستان خواست تا بطور فوری این خبرنگاران را آزاد کند و از آزادی بیان و رسانه‌ها حفاظت کند.

بسم الله وطن‌دوست، قدرت سلطانی و محب عبیدی، کارمندان رادیو «ملت» و ثناء‌الله صیام، تصویربردار خبرگزاری شینهوا روز دوشنبه پس از بازگشت از منطقه تحت کنترل طالبان در اسپین‌بولدک، که برای تهیه خبر و گزارش به آنجا رفته بودند، توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شدند.

انتهای پیام/

نظر شما