شناسهٔ خبر: 48605007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش‌ها به طرح جنجالی نمایندگان انقلابی مجلس

روز سیاه اینترنت

اشاره: بر اساس آمارهای رسمی در سال نخست شیوع کرونا بیش از یک‌ میلیون نفر شغل خود را ازدست‌داده‌اند و حالا در شرایطی که مردم بیش‌ازپیش با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نمایندگان انقلابی مجلس به بهانه «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» آگاهانه یا ناآگاهانه می‌خواهند کاری را انجام دهند که به‌جای اینکه باری از روی دوش مردم بردارند، باری بر روی دوش آن‌ها گذاشته خواهد شد. نام این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است، اما هدفش محدود کردن کاربران و البته نابود کردن بسیاری از کسب‌وکارهاست. طی هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان نسبت به تبعات و پیامدهای ناگوار تصویب این طرح هشدار داده بودند؛ اما درنهایت روز چهارشنبه (6 مرداد) این طرح در صحن علنی مجلس با ۱۲۱ رأی موافق، 73 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع به تصویب رسید. سال‌هاست که کسب‌وکارهای آنلاین در فضای مجازی پا گرفته‌اند و نان‌وآب بسیاری در این دوران سخت اقتصادی از همین فضا به دست می‌آید. حالا درست در زمانی که در کشور رکود اقتصادی بالا، رشد اقتصادی پایین، گرانی و تورم سرسام‌آور و تحریم‌ها باقی است و کرونا هر 24 ساعت نزدیک به 300 ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند، مجلس به دنبال اجرای طرحی است تا با محدود کردن فضای مجازی، نان بسیاری را آجر کند! پرسش این است که اگر قرار نیست مردم از اجرای چنین طرحی منتفع شوند پس بهارستان نشینان به نفع چه کسانی چنین تصمیماتی را می‌گیرند؟ نمایندگان انقلابی قدری به خود زحمت دهند تا واکنش‌های مردم در مخالفت با این طرح را ببینند. دراین‌ارتباط صدها هزار ایرانی کارزار مخالفت با طرح محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را امضا کرده‌اند! گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

یک سال و اندی از شیوع کرونا می‌گذرد؛ بسیاری از افراد در سال کرونا بیکار شده‌اند و بسیاری از کسب‌وکارها از رونق افتاده‌اند، اما در همین دوران سخت هم عده‌ای توانستند به مدد شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار بی‌رمق خود را رونق دهند و عده‌ای نیز در بازار کار آنلاین، شغلی برای خودشان دست‌وپا کردند تا روزگار سخت خود را بگذرانند.

شوک به کسب‌وکارهای مجازی
عادل طالبی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در خصوص آسیبی که طرح مجلس به کسب‌وکارهای مجازی وارد می‌کند، گفت: مهم‌ترین تحولی که اینترنت ایجاد کرد این بود که اجازه داد هر فردی و در هرجایی به مخاطبان گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. زمانی صاحبان کسب‌وکارهای خانگی نهایتاً به محله و یا شهر کوچک خود دسترسی داشتند، اما با اینترنت عملاً دامنه‌ی دسترسی افراد در مقیاس وسیع گسترش پیدا کرد. اتفاقی که با اجرای این طرح می‌افتد این است که این دسترسی از بین خواهد رفت. وی بابیان اینکه مدافعان این طرح بر پلتفرم‌های جایگزین تأکید دارند، گفت: این ادعا عملاً امکان‌پذیر نیست؛ اولاً به خاطر تحریم‌ها ما زیرساخت لازم برای اینکه این حجم از تبادل محتوا اتفاق بیفتد را نداریم و دوم اینکه اگر برفرض محال به لحاظ فنی آنچه می‌گویند امکان‌پذیر باشد، باید از این دوستان پرسید که آیا مردم و مخاطبان به افرادی که این‌گونه با کسب‌وکارشان بازی می‌کنند اعتماد خواهند کرد و آیا از جایگزین‌ها استفاده می‌کنند؟

طالبی افزود: نمایندگان می‌گویند این طرح سه تا پنج سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، اما ما می‌گوییم این‌یک راه بدون بازگشت برای پایان اینترنت به شکلی است که ما اکنون می‌شناسیم؛ دره‌ای است که اگر درون آن بیفتیم دیگر نمی‌توانیم از آن خارج شویم. مدافعان این طرح معتقدند ازآنجاکه چین در اجرای چنین طرحی موفق بوده پس ما هم می‌توانیم آن را پیش ببریم اما این دوستان باید بدانند که چین وقتی این کار را انجام داد که تازه اینترنت آمده بود؛ آن‌ها از همان ابتدا پایه‌های آن را چیدند اما ما الان ۶۰ میلیون کاربر اینترنت با دسترسی قابل‌قبول داریم و نمی‌توانیم به آن‌ها بگوییم آن‌گونه که مسئولان می‌پسندند از اینترنت استفاده کنید!

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی بابیان اینکه اجرای طرح مجلس باعث می‌شود تمام کسب‌وکارهای مجازی دومینووار دچار شوک و آسیب شوند، گفت: این کسب‌وکارها مخاطبان خود را از دست می‌دهند و شوک حاصل از این وضعیت را احتمالاً تا دو - سه سال نمی‌توان برطرف کرد. باید توجه داشته باشیم که میزان تحمل و تاب‌آوری کسب‌وکارهای ما در شرایط اقتصادی کنونی به دو - سه سال قد نمی‌دهد. طراحان این طرح با استفاده از رسانه‌های رسمی به دنبال القای این پیام هستند که عملاً اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ آن‌ها می‌گویند ما حواسمان به مردم و کسب‌وکارهای آن‌ها هست، اما تجربه‌ سالیان گذشته نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران مراقب ما نیستند.

واکنش‌ها به تصویب طرح صیانت 
از کاربران فضای مجازی
مجلس یازدهم روز چهارشنبه (6 مرداد) تکلیف طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان‌دهی فضای پیام‌رسان‌ها را روشن کرد که این اقدام نمایندگان واکنش بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی و دولتمردان را به همراه داشت؛ در ادامه به بررسی این واکنش‌ها می‌پردازیم:

* سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد در واکنش به این طرح مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «جامعه دوقطبی جاده مرگ است؛ و متأسفانه هرروز قطب‌بندی‌های تازه! در روزهای اخیر، اصغر فرهادی در جشنواره کن، فروغی و طلای المپیک و امروز طرح صیانت در فضای مجازی با ساطوری پیکر وطن را شقه‌شقه می‌کنیم. کرکسان منتظرند، مواظب ایران باشیم.»

* آیت‌الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعه در اعتراض به این طرح محدودسازی اینترنت گفت: «در رانندگی احتمال دارد تصادف کنیم! پس رانندگی را هم باید ممنوع کنیم؟ فضای مجازی حقیقی است، زیرا جایی برای انتقال اندیشه و تفکر است.»
* سیدحسن خمینی نیز در واکنش به طرح صیانت مجلس ضمن انتشار فیلمی از سخنان خود در خصوص بی‌اثر بودن برخوردهای سلبی با تکنولوژی و فضای مجازی، نوشت: «بزرگ‌ترین شرط توفیق یک قانون آن است که عموم مردم آن را یک «هنجار لازم» بدانند در غیر این صورت جامعه آن را «تحمیل غیر لازم» می‌داند.»

* محمد طبیبیان اقتصاددان در واکنش به طرح جنجالی مجلس نوشت: «طرح محروم کردن مردم از خدمت اینترنت صیانت نیست. اگر به دنبال صیانت از فضای مجازی هستید لطفاً دست از سر آن بردارید.»

* مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «همان‌طور که در اوایل مطرح شدن طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی هم مطرح کردم، مخالف این طرح هستم و معتقدم این طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. این طرح نه‌تنها در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلکه به بیشتر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتهی خواهد شد.»

* محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتی نوشت: «مجلس فداکاری کرد. فکر می‌کردم که طرح نابودی اینترنت را مجلس باعجله تصویب کرده که در کار دولت رئیسی بگذارد. ولی حالا فک می‌کنم دولت آینده چون با این طرح موافق است، به دوستان مجلسی توصیه کرده که زودتر تصویب کنید تا به نام ما تمام نشود.»

* عباس عبدی، فعال سیاسی در توئیتر خود در واکنش به موافقت مجلس برای بررسی طرح صیانت در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی نوشت: «برخی گروه‌ها درون سیستم به دنبال عصبانی‌تر کردن مردم و افزایش اعتراضات هستند تا حسابی در کاسه رئیسی بگذارند. طرفداران رئیسی متوجه دسیسه هستند و از آن به کشیدن ضامن نارنجک تعبیر کردند وقتی به خودشان رحم ندارند ببین با دیگران چی می‌کنند؟ سال نکوی این دولت از بهار طرح صیانت مجلس پیداست.»

* محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر طرح محدود کردن اینترنت در مجلس دنا پلاس تصویب شود، معنایش این است که هر ایرانی باید یک فیلترشکن بخرد و چه عشقی می‌کنند فیلترشکن فروش‌ها! و چه حالی می‌کنند پورسانت بگیرها!»

* جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «وقتی اکثریت مردم با قانونی مشکل دارند، مشکل اکثریت مردم نیستند؛ مشکل آن قانون است که باید خود را با اراده مردم تطبیق دهد. فراموش نکنیم، قدرت و مشروعیت ما برای قانون‌گذاری، امانت همین مردم است.»

* علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نوشت: «طرح مجلس با عنوان «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» اگر مردمی می‌بود، در همان صحن علنی موردبررسی قرار می‌گرفت، نه اینکه پس از دو بار خروج از دستور، اختیار تصویب آن برای اجرای آزمایشی به کمیسیون داده شود تا مباحث آن در پس پرده صورت گیرد. این کارها موجب گسست مردم از نظام خواهد شد.»

* مصطفی کواکبیان، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نوشت: «به‌عنوان مسئول کمیته فضای مجازی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از طراحان طرح به‌اصطلاح صیانت از حقوق کاربران در مجلس می‌خواهم با طرح‌های غیر شفاف و ضد منافع ملی، قانون اساسی، اشتغال‌زایی و ...خودشان را مقابل ملت قرار نداده و بر آتش خشم آنان بنزین نریزند.»

* آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خطاب به تصویب‌کنندگان طرح ضد اینترنت بابیان اینکه خشم مردم را دریابید و با آن شوخی نکنید، گفت: «می‌دانید چند درصد از کسب‌وکارهای خرد، متوسط و کلان با طرح صیانت از حقوق کاربران (بخوانید مسدودسازی) متوقف و تعطیل خواهد شد؟ با خیل عظیم این بیکاران در بحران کرونا و تحریم چه می‌کنید؟ خشم مردم را دریابید و با آن شوخی نکنید.»

* حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی سابق رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت: «فضای مجازی از مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مرتبط با سرنوشت بیش از ۵۰ میلیون ایرانی و از مصادیق اصل ۵۹ است؛ لذا تعیین سرنوشت آن وفق اصل ۸۵ و توسط گروهی ۱۵ نفره با رأی ۱۲۱ نفر از ۲۹۰ نماینده، یعنی نقض اصل ۵۹ قانون اساسی و از بین بردن حق ملت و سرنوشت مردم.»

نظر شما