شناسهٔ خبر: 48604975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

شهردار تهران در جمع اصحاب رسانه تشریح کرد

اداره تخصصی پایتخت، 40 درصد ارزان‌تر از قبل

اشاره: مدیریت پنجم شهر تهران نخست در سال 96 با روی کار آمدن محمدعلی نجفی آغاز شد و سپس محمدعلی افشانی شهردار تهران شد. وی به دلیل قانون عدم به ‌کارگیری بازنشستگان مجبور به استعفا شد. پس‌ازآن شورای شهر پنجم تهران پیروز حناچی را در 22 آبان 97 شهردار تهران اعلام کرد. شهرداری تهران از زمان غلامحسین کرباسچی تا دوره دوساله شهرداری احمدی‌نژاد و 12 ساله قالیباف تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار داشت و احمدی‌نژاد از شهرداری به پاستور رفت. قالیباف هم سه نوبت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد تا به پاستور برود اما مردم او را انتخاب نکردند. انتخاب پیروز حناچی برای شهرداری تهران یک فرصت استثنایی به شمار می‌رود زیرا از یک‌سو او و شورای شهر پنجم وارد مسائل سیاسی ازجمله ریاست جمهوری نشدند و از سوی دیگر شورا و شهرداری عزمشان را جزم کردند تا شهر به‌صورت تخصصی و بر اساس طرح جامع و تفصیلی اداره شود. این مهم در نزدیک به سه سال که حناچی سکان‌دار کلان‌شهر تهران است به ثمر نشسته و نتایج آن در حوزه پاسخگویی، شفافیت، شهر نفروشی، جلوگیری از پول پاشی، جلوگیری از قطع درختان، حفظ بناهای تاریخی و باغات، تقویت مترو و فضا برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و ... ازجمله اقداماتی است که در این دوره نهادینه‌شده است. مهم‌تر اینکه سیاست زدگی در دوره مدیریت شهری پنجم کمتر مورد توجه بوده و توجه به مناطق کمتر برخوردار شهرداری بیشتر اعمال شده است. در این مناطق فضای سبز گسترش‌یافته و در روزهای آینده نیز یک بوستان بزرگ در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. روز چهارشنبه شهردار تهران با مدیران رسانه گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتند و اصحاب رسانه از مدیریت تخصصی شهر و فاصله گرفتن مدیریت شهری از مسائل سیاسی تقدیر و تشکر کردند. در ادامه سخنان چند تن از مدیران رسانه و روزنامه‌های سراسری را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

مقاومت شایسته شهرداری
به گزارش ایسنا، در نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه‌ها با پیروز حناچی، شهردار تهران که روز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰- برگزار شد، سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، بابیان اینکه موفقیت‌های درخشان شهرداری را باید تبریک گفت، افزود: من گواهی می‌دهم بر آنچه شما اصرار داشتید و در عمل ‌نقشی که به شایستگی ایفا کردید. او خطاب به حناچی گفت: یک نمونه درخشان از اقدامات شما، پافشاری در مقابل مقامات بلندپایه بود که حتی به قیمت محرومیت از حضور در یک نشست رسمی عمومی اجازه ندادید که عملی خلاف مقررات انجام شود که این جزو افتخارات شماست. دعایی بابیان اینکه آقای حناچی از یک‌جهت شهردار خوشش است بود، توضیح داد: به این جهت که با شورای شهر تقریباً همسو و همفکر هم‌دوره بودید و حداقل درگیری‌ها وجود داشت؛ اما یک بدشانسی بزرگ هم داشتید که البته شاید از برکات خداوند بوده برای امتحان و آزمایش و آن این بود که در سخت‌ترین و تلخ‌ترین شرایط حاکم بر تهران و تحریم‌ها و از طرف دیگر کرونا و بدهی‌هایی که هرروز سنگین‌تر می‌شود، فعالیت داشتید. وی استفاده از نیروهای کاردان و باتجربه گذشته را از نقاط قوت این دوره از مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: یکی از پدیده‌هایی که کمتر شهرداری سراغش می‌رفت، نیروهای شاغل در بهشت‌زهرا (س) بود. عناصری که با ازخودگذشتگی و تحمل رنج و مشقت کارشان را انجام می‌دهند تشویق کردید و در سایه حمایت شما رشد کردند. او خطاب به شهردار تهران بیان کرد: گواهی می‌دهم گزارش ارائه‌شده، گزارشی است درخشان و شما شایستگی آن را داشتید و از معدود مسئولانی بودید که تخصص و تجربیات مرتبط با مدیریت شهری را داشتید و به شایستگی مقاومت کردید.

بهره‌وری بالا در شهرداری
محمدرضا نوروز پور، مدیرعامل ایرنا هم در این نشست، گفت: حیف است که خدمات آن‌طور که باید، به اطلاع شهروندان نمی‌رسد. با توجه به شرایطی که مدیریت شهری روی کارآمد و کشور در بدترین فشار اقتصادی قرار داشت، در چنین شرایطی گزارش شهردار تهران نشان می‌دهد بهره‌وری در شهرداری بسیار بالا بوده است. او بابیان اینکه نیاز به اطلاع‌رسانی وجود دارد ادامه داد: متأسفانه فضای منفی در مطبوعات و رسانه‌ها، سبب شده تا تمجید از کار خوب به‌عنوان اظهارات بی‌اساس دیده می‌شود. از طرف دیگر نوعی ضد فرهنگ علیه شهرداری در کشور وجود دارد؛ اما دورانی در شهرداری آمده که با این شرایط اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده که مهم‌ترین آن قانونمندی، شفافیت و مقاومت درباره بسیاری از مسائل است. نوروز پور اظهار امیدواری کرد که ریل‌گذاری این دوره مستحکم شده باشد و مدیران آینده در همین ریل حرکت کنند.

اداره تخصصی شهر
علی متقیان مدیرعامل ایسنا، هم در این نشست هم‌اندیشی، با تأکید بر لزوم گزارش دهی از اقدامات انجام‌شده، گفت: اداره تخصصی شهر بزرگ‌ترین امتیاز این دوره بود و امید داریم انجام کارها از سوی مدیران متخصص در شهرداری ادامه پیدا کند و کارها سفارشی و حیاتی نباشد. درخت‌های نیایش تا پارک ملت در حال خشک شدن است و نیاز به اقدامات فوری شهرداری تهران دارد.

سلامت و مقابله با فساد سرلوحه 
کار شهرداری
مهدی شفیعی مدیرعامل روزنامه ایران هم در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: در این شرایط تأمین حقوق کارکنان شهرداری و مدیریت در این سطح سخت و طاقت‌فرساست و شهرداری سربلند این روزها را طی کرد. او یکی‌ از اقدامات مهم را شهروند محوری عنوان کرد و افزود: این سیاست در این دوره‌دیده می‌شد و شهردار تهران سلامت و مقابله با فساد را سرلوحه کار قرارداد. همچنین جولان نیروهای سیاسی که همیشه مانع بودند در این دوره به حداقل رسید. مدیرعامل روزنامه ایران، ادامه داد: در این دوره ضرورت مستندسازی و تجربه نگری بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود و تجربه شما (شهردار تهران) می‌تواند به کار شهرداران آینده بیاید.

ایجاد سامانه شفافیت و جلوگیری از بین رفتن باغات
علی صالح‌آبادی، مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح با یادآوری همکاری با شهردار تهران در وزارت مسکن گفت: آقای حناچی از سال‌ها پیش همیشه مخالف روشی بود که از دوران آقای کرباسچی که همان ساخت‌وساز بی‌رویه و اتوبان بوده است و همیشه دنبال توسعه مترو بود. به گفته وی، بسترهای اشتباهی درگذشته که تخصصی نبوده ایجاد شد؛ اما حالا برای نخستین باریک شهردار، شهر، ترافیک و آلودگی هوا را می‌شناسد و یک تئوری برای اداره شهر دارد. به گفته او؛ ایجاد سامانه شفافیت و جلوگیری از بین رفتن باغات کار بزرگی بود که در این دوره انجام شد.

عبرت آیندگان
محمد مهاجری، عضو شورای سیاست‌گذاری خبر آنلاین هم بیان کرد: آقای حناچی جزو معدود شهرداران بوده که سیاسی نبوده است و حتی با دولت هم به دلیل سیاسی نبودن در مواردی مشکلاتی ایجادشده است. همین مورد می‌تواند عبرت آیندگان باشد. وی با اعتقاد به اینکه در دوره بعد شهر فروشی آغاز می‌شود و دوباره بازی سیاسی خواهیم داشت، ابراز امیدواری کرد که چهار سال آینده زودتر به پایان برسد.

هوشمند سازی، انضباط ساخت‌وساز، حفاظت از میراث تاریخی و پایداری مالی شهری اهم اقدامات مدیریت شهری
همچنین شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های داخلی اهم اقدامات مدیریت شهری پایتخت را در دوره پنجم مدیریت شهری تشریح کرد. پیروز حناچی در این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به آخرین اقدام‌های مدیریت شهری پایتخت در دوره مسئولیت خود گفت: شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت شهری با شعار «تهران؛ شهری برای همه»، علیرغم مواجهه با چالش­‌های بشمار ازجمله تشدید تحریم­‌های ظالمانه غرب به‌واسطه خروج آمریکا از برجام، نوسانات شدید نرخ ارز و بروز تورم بی‌سابقه، افزایش قابل‌توجه قیمت زمین و مصالح ساختمانی و رکود بخش ساختمان، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مترتب بر آن و...، با برنامه­‌ریزی متناسب با شرایط و ساماندهی اقدامات در راستای کاهش آثار منفی تغییرات محیطی، توانست اقدام‌های قابل‌توجهی را در ایجاد انضباط ساخت­‌وساز و بهسازی کالبدی، ارتقای عدالت توزیعی و کاهش فاصله شمال و جنوب، توسعه زیرساخت‌های شهری، حمل‌ونقل عمومی و تسهیل ترافیک، پایدارسازی مالیه شهری، ارتقاء کارایی سازمانی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی و رضایت شهروندی، ارتقاء ایمنی و محیط‌زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر و هوشمند سازی و شفافیت انجام دهد. شهردار تهران در تشریح جزئیات اقدام‌های انجام‌شده در حوزه ساخت‌وساز و بهسازی کالبدی پایتخت بیان کرد: ایجاد انضباط در ساخت‌وساز باهدف بازگشت به مسیر طرح جامع، به‌عنوان مهم‌ترین سند بالادستی و جلوگیری از فروش ظرفیت‌های زیستی شهر مهم‌ترین محور اقدامات انجام‌شده در این دوره بوده که از اهم دستاوردهای می‌توان به هوشمند سازی کامل فرآیندهای شهرسازی و جلوگیری از اعمال سلیقه در ضوابط صدور پروانه، کاهش ۶۴ درصدی متراژ پروانه‌های صادره مسکونی از ۱۸۱ به ۶۶ میلیون مترمربع و کاهش ۷۰ درصدی زیربنای پروانه‌های تجاری صادره از ۵.۳ به ۱.۷ میلیون مترمربع، کاهش ۶۳ درصدی تخلفات تعداد پروانه‌های مسکونی مغایر با دستور نقشه و کاهش ۷۴ درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانه‌های مسکونی مغایر، کاهش ۸۷ درصدی بلندمرتبه‌سازی از ۵۶۷ فقره به ۷۰ فقره که بخش عمده‌ای از آن نیز مربوط به توافقات دوره قبل بوده است، نوسازی میانگین ۱.۶ میلیون مترمربع سالانه (زیربنا) از بافت‌های فرسوده شهری مجموعاً ۱۴۳۴۷ پلاک طی سالیان ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، نوسازی میانگین ۱.۶ میلیون مترمربع سالانه (زیربنا) از بافت‌های فرسوده شهری مجموعاً ۱۴۳۴۷ پلاک طی سالیان ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ازجمله اقدامات ما بود. حناچی ادامه داد: توسعه فضاهای عمومی شهر از طریق احداث میدانگاه‌ها ازجمله میدانگاه‌های هفت‌تیر به مساحت ۷۹۰۰ مترمربع، امیرکبیر به مساحت ۸۴۰۰ مترمربع و اجرای میدانگاه‌های دولاب، بریانک، دریافت و خورشید به مساحت ۳۲.۸ هزار مترمربع، آزادسازی ۱۳۹۴ هکتار از اراضی حریم (۶۶ درصد رشد)، توسعه کمربند سبز تهران از ۴۰۱۳۲ هکتار به ۴۳۸۵۲ هکتار، اجرای ۶ طرح بازآفرینی شهری ازجمله فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز به مساحت ۲.۲۳۱ هکتار تحت عنوان باغ‌راه حضرت فاطمه، کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار ازجمله اقدام‌هایی است که در این دوره از مدیریت شهری انجام‌شده است....

برچسب‌ها:

نظر شما