شناسهٔ خبر: 48604895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تلاش برای ثبات استراتژیک در اوج تنش مسکو- واشنگتن

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ نخستین دور از نشست‌های استراتژیک امریکا و روسیه در یک سال گذشته برای کنترل سلاح هسته‌ای در حالی در اوج اختلافات دو کشور در ژنو برگزار شد که طرفین با ابراز رضایت از مذاکرات پشت درهای بسته، برای ازسرگیری گفت‌وگوها درباره کاهش تنش‌های دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان در ماه سپتامبر توافق کردند.
به گزارش «رویترز»، نشست «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه امریکا با «سرگئی ریابکوف» همتای روسی‌اش پس از آن در دستور کار دو کشور قرار گرفت که رؤسای جمهوری امریکا و روسیه در دیدار ماه ژوئن خود برای شروع گفت‌وگوهای دوجانبه درباره ثبات استراتژیک به منظور زمینه‌سازی برای کنترل تسلیحات توافق کرده بودند.
به نوشته «الجزیره»، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حتی در اوج تنش‌ها برای کاهش تقابل تسلیحاتی و خطر جنگ هسته‌ای مذاکره می‌‌کنیم. هر دو کشور با تعیین سرفصل‌ها برای گروه‌های کاری تخصصی برای ادامه مذاکرات در ماه سپتامبر اعلام آمادگی کردند.
در این مذاکرات حرفه‌ای طرفین درباره اولویت‌های خود، فضای کنونی جهان و چشم‌انداز کنترل تسلیحات هسته‌ای صحبت کردند.» خبرگزاری تاس نیز به نقل از «ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو پس از رایزنی‌های داخلی از آمادگی امریکا برای انجام مذاکرات بنیادین خرسند است: «در این نشست برای حفظ ثبات استراتژیک، کنترل سلاح و کاهش خطرات آن بحث و تبادل نظر شد.»
رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا نوشت تصمیم ایالات متحده و روسیه برای دیدار دوباره مقامات ارشد آن هم در حالی که دو کشور 90 درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند نشان می‌‌دهد که هر دو طرف به ضرورت حل اختلافات درخصوص کنترل تسلیحات پی برده‌اند و باید راهی برای مقابله با تهدیدهای ناشی از فناوری‌های جدید که ناقض ثبات استراتژیک نباشد، پیدا کنند.
به باور کارشناسان «سی ان ان»، واشنگتن و مسکو در حالی برای برگزاری مذاکرات استراتژیک پشت میز نشسته‌اند که همچنان مسائلی مانند حملات سایبری و نفوذ به آژانس‌های دولتی امریکا و خط لوله نورد استریم 2 و همچنین مسأله اوکراین در میان دو کشور جنجال برانگیز شده است.
در این شرایط تدارک مذاکرات برای تقویت روابط و کاهش احتمال انزوای دیپلماتیک دو کشور در تیرگی روابط‌شان راه حلی است که دو کشور پیش گرفته‌اند. «آندره باکلیزکی»، استاد دانشگاه وزارت خارجه روسیه معتقد است: «ما انتظار نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها نداریم اما این مذاکرات برای هر دو طرف این معنی را دارد که آنها از یکدیگر شناخت و درک اساسی پیدا کرده‌اند.»
روسیه و امریکا در ماه فوریه و در آستانه انقضای پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم  به «نیواستارت»، توانستند آن را به مدت 5 سال تمدید کنند؛ توافقی که دو کشور را به محدودیت شمار کلاهک‌های اتمی، موشک‌ها و بمب افکن‌ها ملزم می‌‌کند.
یک بام و دو هوای «بایدن»
 دولت امریکا در حالی هیأت بلندپایه وزارت خارجه خود را برای انجام مذاکرات استراتژیک روانه ژنو کرد که «بایدن» در آستانه این دیدار به روسیه درباره مداخله در انتخابات میان دوره‌ای هشدار داده و تهدید کرده بود که اگر ایالات متحده وارد جنگی واقعی با قدرتی بزرگ شود، حملات سایبری می‌‌تواند انگیزه آن باشد.
از سوی دیگر، او دلیل این اتفاقات را نگرانی پوتین از تزلزل جایگاهش خواند چون به باور رئیس جمهوری امریکا، روسیه تنها سلاح هسته‌ای و چاه نفت دارد. اما کرملین روز چهارشنبه اظهارات «جو بایدن» را ناشی از کمبود آگاهی و دانش درباره روسیه دانست.
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در حالی که ظرفیت هسته‌ای روسیه و منابع بزرگ نفتی کشورش را تأیید و اتهام دخالت در انتخابات 2022 را رد کرد،  گفت: «روسیه قدرتی هسته‌ای اما بسیار مسئول است. اینکه ادعا می‌‌کنند روسیه هیچ چیزی به جز قدرت هسته‌ای و منابع نفت و گاز ندارد اساساً سوء برداشت درباره روسیه مدرن است.
«بایدن» تنها می‌‌خواهد جامعه اطلاعاتی کشورش را تحت تأثیر قرار دهد. اما واضح است که او تنها متن آماده شده مشاورانش را به زبان می‌‌آورد.
بدون شک اگر تلاشی هم برای عادی‌سازی روابط باشد امریکا همچنان مخالف روسیه است. از سوی دیگر امریکا نیز به سختی می‌‌تواند یک شریک شناخته شده برای روسیه باشد.»


نظر شما