شناسهٔ خبر: 48604493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

به دنبال دستور رئیس قوه قضائیه

برخی از محکومان آبان 98 عفو می‌شوند

صاحب‌خبر -

مرکز رسانه قوه قضائیه خبر داد که به‌دنبال دیدار اخیر رئیس قوه قضائیه با برخی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، تعداد زیادی از این محکومان حسب مورد مشمول آزادی مشروط یا عفو قرار خواهند گرفت.
به گزارش میزان، پیشتر  در مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان وامسال بنا به درخواست رئیس قوه قضائیه از مقام معظم رهبری ۱۰۰ نفر از محکومین امنیتی از جمله برخی محکومین حوادث آبان ماه سال ۹۸ مشمول عفو شدند. حسب دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، ریاست قوه قضائیه در دوره مدیریت جدید نیز این رویه ادامه خواهد داشت و با بررسی‌های کارشناسی جمع بیشتری از محکومان امنیتی بویژه محکومان آبان ماه ۹۸ از ارفاقات قانونی برخوردار خواهند شد. این ارفاقات برای متهمانی که هنوز حکم محکومیت آنها قطعی نشده صدق نمی‌کند.
رئیس قوه قضائیه پنجشنبه گذشته، با آیت‌الله جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید  دیدار و گفت‌و‌گو کرد. محسنی اژه‌ای در این دیدار، ضمن تبیین مأموریت‌های دستگاه قضا در عرصه‌های مختلف، پدیده‌های نوظهور در عرصه جامعه و قضا را یکی از دشواری‌های قوه قضائیه برشمرد و خواستار رهنمودهای علما برای حل این مسائل شد.
رئیس دستگاه قضا یکی از راهکارهای مهم حل این مسأله را ورود جدی حوزه‌های علمیه به تربیت قضات از بین روحانیون دانست که می‌توانند با تسلط به مباحث تخصصی فقهی و حقوق اسلامی نظام قضایی را در حل چالش‌های موجود یاری دهند.
آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، اصل تفکیک قوا را از اصول مترقی قانون اساسی دانست که مبتنی بر فطرت انسان و برای جلوگیری از استبداد طراحی شده است‌ و گفت: مجلس وظیفه قانونگذاری‌ دارد و دولت وظیفه اجرا و اگر قرار بود مجری، قانون وضع کند یا قانونگذار خودش مجری قانون باشد، مشکلات فراوانی به وجود می‌آمد.
این مرجع تقلید ادامه داد: دستگاه قضا باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد تا بر اجرای قوانین مصوب مجلس که طبق قانون اساسی باید منطبق با شرع باشد، نظارت کند که آن قوانین از سوی مجریان به درستی اجرا شود.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تعبیر حضرت علی(ع) از مردم به عنوان ستون دین‌ اظهار کرد: اگر کسی با مردم بدرفتاری کند و از خدمت به آنان شانه خالی کند، مانند کسی است که به نماز بی‌حرمتی کرده است‌.
این مرجع تقلید با بیان اینکه خیلی‌ها از وطن و مردم دم می‌زنند اما وقتی به مسئولیت می‌رسند مردم را فراموش می‌کنند، به بیان خاطره‌ای از حضور خود در جبهه‌ها غرب و جنوب و از خودگذشتگی مردم در آن دوران اشاره کرده و گفت: مردمی که در راه خدا از جان خود گذشتند، در برابر دشمن ایستادند و همیشه در صحنه دفاع از نظام قرار دارند، شایسته خدمت اند و باید قدر دانسته شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین  صبح  چهارشنبه با حضور در شهرستان قرچک به مدت دو ساعت از دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان (ساختمان شهید ستاری) و همچنین دادگستری قرچک (مجتمع قضایی شهید جعفرپور) بازدید کرد.
اینستاگرام اژه‌ای از دسترس خارج شد
در حالی که پنجشنبه گذشته به مناسبت ایام مبارک عید سعید غدیر صفحه «اینستاگرام» رئیس قوه قضائیه فعالیت خود را آغاز کرده بود، روز جمعه این صفحه به دلایل اعلام نشده‌ای از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شد.
به گزارش میزان، در ساعات اولیه آغاز به کار اینستاگرام این صفحه با استقبال بسیار گسترده کاربران روبه‌رو شده بود. مرکز رسانه قوه قضائیه تأکید کرده پیگیری‌ها جهت اطلاع از دلایل از دسترس خارج شدن این صفحه و بازگرداندن آن آغاز شده و تلاش خواهد شد این راه ارتباطی با مردم در فضای مجازی مجدداً برقرار شود.

نظر شما